Pian täällä - uusi Passat!

Pian täällä - uusi Passat!
30.09.2010 klo 10:32

Seitsemänteen sukupolveen ehtinyt Volkswagen Passat on varmasti yksi tämänsyksyisen Pariisin autonäyttelyn odotetuimmista uutuuksista. Vuonna 1973 ensiesitellyn mallin tuotanto on ylittänyt jo 15 miljoonan auton tuotantorajan. Pariisissa ovat esillä sekä Passat Sedan että Variant. Suomen markkinoille molemmat versiot saapuvat ensi vuoden alusta, ennakkomyynti starttaa jo tämän vuoden loppupuolella.


Mitoiltaan uusi Passat ja Passat Variant ovat säilyneet lähes ennallaan: Auton kokonaispituus on 4 769 mm (Variant: 4 771 mm) ja leveyttä molemmilla versioilla on 1 820 mm. Korkeutta Sedanilla on 1 474 mm ja Variantilla 1 519 mm. Designiltaan ja tyyliltään autot sitä vastoin lähenevät kesällä uudistunutta Volkswagenin lippulaivaa Phaetonia. Tämä näkyy myös uuden Passatin ajomukavuudessa, -turvallisuudessa ja varustelussa.


Uusiksi ajoturvallisuutta lisääviksi varusteiksi uuteen Passatiin voi valita mm. mukautuvan vakionopeudensäätimen ACC Stop & Go, joka sisältää myös Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmän automaattisella hätäjarrutoiminnolla. Turvallisuutta lisäävä uusi vakiovaruste Comfortline- ja Highline-varustetasoissa on kuljettajan ajoväsymystä tarkkaileva ilmaisin. Uusi innovaatio on Dynamic Light Assist -järjestelmä mukautuvalla valonjakaumalla. Uusimman sukupolven Park Assist 2.0 -pysäköintiavustin ja tavaratilan Easy Open -toiminto laajentavat lisävarustevalikoimaa entisestään.

Bensiinimoottoriksi uuteen Passatiin on valittavana neljä moottorivaihtoehtoa: 1.4 TSI 90 kW (122 hv), 1.8 TSI 118 kW (160 hv), 2.0 TSI 155 kW (210 hv) ja V6 220 kW (300 hv). Dieselvaihtoehdot ovat 1.6 TDI 77 kW (105 hv), 2.0 TDI 103 kW (140 hv) ja 125 kW (170 hv). Näiden lisäksi moottorivalikoimaan kuuluu maakaasukäyttöinen 1.4 TSI EcoFuel 110 kW (150 hv) ja maksimissaan 85-prosenttista etanolia käyttävä 1.4 TSI MultiFuel 118 kW (160 hv). Uusia teknologioita kuten Start-Stop-järjestelmää ja jarrutusvoiman talteenottoa käyttäen on kulutusta pystytty pihistämään jopa 19 prosenttia aiemmasta.