2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Now reading: Sähköistä tulevaisuutta käynnistämässä

Sähköistä tulevaisuutta käynnistämässä

 

Teksti: Timo Suomala  |  Kuvat: Olli Urpela |  Elokuu 2019

Samuli Söderlund varasi Volkswagenin uuden ID.3-täyssähköauton heti ensimmäisten joukossa. ”Minua kiinnostaa olla mukana uusien teknologioiden aallon harjalla”, sanoo it-alalla työskentelevä ohjelmistokehittäjä. 

ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto. Legendaksi kasvaneiden Kuplan ja Golfin tavoin uusi ID.3 näyttää suuntaa uudelle autotyypille ja tekee sähköautoilusta liikkumisen arkea.

ID.3 esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä 2019. Toimitukset asiakkaille alkavat vuoden 2020 kesällä. Volkswagenin suunnitelmissa on toimittaa vuoden 2020 aikana jopa noin 100 000 ID.3-sähköautoa.

Autoon tulee valittavaksi kolme eri akkuvaihtoehtoa, jotka ovat kapasiteetiltaan 45, 58 ja 77 kWh. Niiden tarjoamat WLTP-mittausyklin mukaiset toimintamatkat ovat samassa järjestyksessä 330, 420 ja 550 kilometriä. ID.3:ssa on vakiona 100–125 kW:n pikalatausmahdollisuus. Esimerkiksi puolen tunnin lataus 100 kW:n teholla lisää ajomatkaa jopa 260 kilometriä.

Volkswagen ID.3 on nyt ennakkovarattavissa. Lisää tietoa löydät täältä.

Tilaisuus sai tarttumaan toimeen

Espoolaisella ohjelmistokehittäjä Samuli Söderlundilla on vankka usko ID.3:n kykyyn muovata tulevaisuuden autoilua. Hän oli ensimmäisiä Suomessa, jotka suorittivat ID.3:sta varausmaksun. Mikä innoitti tekemään varauspäätöksen?

– Tein varaukseni heti, kun mahdollisuus siihen aukesi. Työni ja oman mielenkiintoni kautta eri alojen teknologia ja sen kehittyminen kiinnostavat minua. En tunnustaudu perinteiseksi autohulluksi, mutta koen sähköisen liikkumisen erittäin mielenkiintoiseksi. Olen viime vuodet seurannut tiiviisti sähköautoilun kehitystä, Söderlund kertoo.

– Olen muutenkin harkinnut auton vaihtoa, ja tässä tarjoutuu siihen loistava ja sähköinen mahdollisuus.

Samuli Söderlund on viime vuodet seurannut tiiviisti sähköautojen kehitystä. Hän suoritti ID.3.:n varausmaksun heti, kun siihen tarjoutui mahdollisuus.

Esimakua sähköautolla ajamisesta Volkswagen e-Golfin ratissa. Etenkin sähköautolla ajamisen äänettömyys miellytti.

Tarkkaan harkittu valinta

Lähdemme tunnustelemaan sähköautoilun arkea Volkswagen e-Golfilla. Söderlund kotiutuu nopeasti sähkö-Golfin ratin taakse.

– En tehnyt varausta hetken mielijohteesta, sillä uskon sähköautoilun tarjoavan paljon etuja, jotka palvelevat liikkumistapojani. Sähköautoilun puolesta puhuvat myös ekologisuus, edullisemmat käyttökustannukset sekä pidemmät huoltovälit, Söderlund perustelee.

– Tuttavapiirissäni ei ole aktiivisia sähköautoilijoita, ja ajatus on kehittynyt omasta kiinnostuksestani.

Miksi valitsit juuri Volkswagenin sähköauton?

– Sähköautoissa on jo mukavasti valinnanvaraa, mutta Volkswagen-brändi puhuttelee minua ehdottomasti eniten. Se on luotettava, laadukas ja uusien autonvalmistajien tuotteita varmempi vaihtoehto omistaa, kun puhutaan huolloista ja jälkimarkkinoista. Volkswagenin pitkä kokemus autonvalmistajana lisää ID.3:n uskottavuutta ja teknologian luotettavuutta, Söderlund analysoi.

Ilmassa innostunutta jännitystä

Olet varannut ID.3:n autoa näkemättä. Millaista tietoa olet saanut siitä tähän asti?

– Seuraan tarkasti ID.3:n uutisointia ja pyrin tutustumaan kaikkeen tietoon, jota mediassa autosta tihkuu. Yksityiskohtaisia tietoja ei autosta ole vielä kerrottu. Akkukapasiteetin ja toimintasäteen lisäksi muotoilua on voinut arvioida pääpiirteittäin.

Söderlund myöntää, että muotoilulla on suuri merkitys. ID.3 vaikuttaa hänen silmissään lupaavalta.

– Vaikka muotojen yksityiskohdat ovat kuvissa vielä kirjavan naamioinnin alla piilossa, luotan auton muotoilukokonaisuuden olevan odotusten mukainen. Täytyy myöntää, että ilmassa on sellaista innostunutta jännitystä, Söderlund naurahtaa.

"Yksi ID.3:n kiinnostavimmista ominaisuuksista on, että se on alusta alkaen suunniteltu täyssähköautoksi."


Mutta Söderlund on kiinnostunut myös siitä, mitä ID.3:n pinnan alta löytyy.

– Ympäristötekijöiden ohessa yksi ID.3:n kiinnostavimmista ominaisuuksista on, että se on alusta alkaen suunniteltu täyssähköautoksi. Kaikki sen toiminnot on suunniteltu käytettäviksi teknologian ehdoilla. Tämä lisää mielestäni ID.3:n uskottavuutta ja luotettavuutta.
 

Vakituiseksi autoksi arkiajoon

Millaista käyttöä olet omalle ID.3:llesi suunnitellut?

– ID.3 on tulossa minulle vakituiseksi autoksi arkiajoon, Söderlund sanoo painokkaasti.

– Ajan paljon kaupungissa ja uskon auton palvelevan erinomaisesti liikkumistarpeitani. Tilaamani ID.3 on 1ST-erikoismalli, jossa on 58 kWh:n akusto. Sen tarjoama 420 km:n toimintasäde riittää mainiosti arkeeni.

Hän kertoo myös pohtineensa jo auton latauskäytäntöjä.

– Asun omakotitalossa ja olen suunnitellut tilaavani kiinteän latausyksikön. Se on sähköauton ensisijainen lataustapa ja ehdottomasti vaivattomin. Toki laajeneva yleisten latauspisteiden verkosto tarjoaa lisäapua asioilla liikkuessa.

Sähköauton välitön voiman tunne ja äänettömyys miellyttävät

Entä miltä koeajo e-Golfin ohjaimissa tuntui?

– Täyssähköisessä liikkumisessa ensimmäinen huomio on sen äänettömyys. Koen myös liikkeen sulavuuden ja välittömän voiman tunteen pienilläkin nopeuksilla miellyttävänä, jopa rentouttavana.

Sähköinen koeajo päätetään auton lataamiseen. Lähin latauspiste löytyy kätevästi K-lataus-sovelluksella. Tarjolla on sekä 22 kW:n latausta Type 2 -pistokkeella että 50 kW:n pikalatausta CCS- ja CHAdeMO-standardeilla. K-latauspisteissä pikalatauspisteet on varustettu tarvittavilla latauskaapeleilla eikä auton omaa kaapelia tarvita.

Mitä odotat kaikkein eniten uudelta ID.3:ltasi?

– Odotan innolla ajotuntuman fiilistä. Äänetön eteneminen luo futuristista tunnelmaa. Minua kiinnostaa olla mukana uusien teknologioiden aallon harjalla, autoilu mukaan lukien. Uusi Volkswagen ID.3 -sähköauto on juuri sellainen, ja se tarjoaa mahdollisuuden olla mukana autoilun muutoksessa.

Sähköauton lataustavat

Volkswagen-sähköautojen lataaminen on helppoa. Voit ladata sähköauton kätevästi kotona, julkisissa latauspisteissä tai hyödyntää vaikkapa K-ryhmän K-Lataus-asemia. Volkswagen tarjoaa kaikille täyssähköauton tai ladattavan hybridin ostaneille asiakkailleen lataustapakartoituksen, jossa kartoitetaan latausmahdollisuudet asiakkaan kotona.