2.15.90.1, 2019-05-09 00:05:56

Now reading: Intohimona Volkswagen kokoa 1:43

Intohimona Volkswagen kokoa 1:43

 

Teksti ja kuvat: Marko Mäkinen  |  Maaliskuu 2019

Riihimäkeläisen Hannu Pohjosen omakotitalon edessä seisoo Volkswagen Golf Variant TSI ja sisällä vitriineissä reilut 80 Volkswagenia pienoismallikoossa. 

Hannu Pohjonen on ollut automies lapsesta alkaen. Siitä lähti myös harrastus ja kiinnostus pienoismalleja kohtaan.

– Onneksi vanhempani osasivat säilyttää suurimman osan leluistani. Ne muodostivat harrastukselleni tukevan pohjan kokoelmien rakentamiseen, Hannu kertoo.

Hän osoittaa samalla työhuoneessaan hyllyä, jossa on esillä punainen leikkuupuimuri.

- Esimerkiksi tuo leikkuupuimuri on yksi ensimmäisistä pienoismalleistani, jotka olen lapsena saanut. Vuosi taisi olla 1952.

Sympaattinen ralliauto: vuoden 1964 Monte Carlon ralliin osallistunut Volkswagen 1200.

Kauniita autoja on kiva katsella

Hannun koti on vuosikymmenten saatossa täyttynyt reilusti yli tuhannesta pienoismallista. Autoalalla jälkimarkkinoinnin palveluksessa elämäntyönsä tehnyt Hannu kertoo, että hänen kokoelmansa käsittää eniten kuorma-autoja ja työkoneita.

– Niitä on nelinumeroinen luku. Lisäksi olen kerännyt suomalaisten rallikuljettajien ajamista ralliautoista noin kolmesataa pienoismallia. Yksittäistä automerkeistä eniten minulla on Volkswagen-pienoismalleja, joista pakettiautoja on esimerkiksi reilut 80 kappaletta.

Hannu kertoo, että hän innostui keräämään Volkswageneita 1970-luvun alussa.

– Meillä on ollut perheessä kolme kupla-Volkkaria. Viimeisimmät olivat kirkkaan keltainen 1303S ja myrkynvihreä Volkswagen 1300, jossa vilkkuvalot oli asennettu puskuriin.

– Volkswagen, sen historia ja automallit olivat jotenkin vain niin mielenkiintoisia, että päätin lähteä keräämään Volkswagen-kokoelmaa.

Hannun mielestä esimerkiksi ”junakeulalla” varustetut Volkswagen T1:n eri mallit ovat kauniita autoja ja niitä on kiva katsella. Erityisesti hänen silmäänsä miellyttävät yritysten autot, jotka ovat pienoismalleinakin aikakautensa mainosväreihin teipattuja.

– Näen yhdellä silmäyksellä, miten Volkswagen-pakettiautomallit T1:stä T5:een ovat vuosien saatossa muuttuneet. On myös hienoa omistaa sellaisia Volkswagen-malleja, jotka aikanaan olivat Suomessa harvinaisuuksia. Yksi sellainen on 1960-luvun alun 1500-sarjan Volkswagen Variant.

Volkswagen T1 Doppelkabine -avolavapakettiauto.

Volkswagen 1500 oli 1960-luvun Suomessa suosittu henkilöauto.

Pienoismalli ei ole lelu

Hannu kertoo, että Volkswageneita voisi olla kokoelmassa enemmänkin, mutta hän on tarkka pienoisautojen laadusta ja niiden valmistajasta. Vain paras kelpaa.

Tehdään tässä selväksi se, että pienoismalli ei ole lelu vaan tarkka esikuva oikeasta mallista. Lelulla ja pienoismallilla on iso laatu- ja kokoero, joka toki näkyy myös hinnassa. Oikeat ja laadukkaat pienoismallit maksavat useita kymmeniä ja jopa yli sata euroa kappaleelta, ja ne on rakennettu tiettyihin mittakaavoihin. Yleisin pienoismallikoko on 1:43, mutta malleja on myytävänä myös koossa 1:87, 1:64, 1:24 ja 1:18. Kuorma-autot, joita Hannun kokoelmissa edustavat myös useat MAN-kuorma-autot, ovat kokoa 1:50.

Hannu muistuttaa, että aloittelevan pienoismallikerääjän kannattaa aluksi miettiä pienoismallin kokoa ja hintaa sekä sitä, kuinka paljon on valmis harrastukseensa sijoittamaan.

– Laatua tekevien valmistajien pienoismallit ovat aina haluttuja keräilykappaleita. Volkswagen-pienoismalleja valmistavia laatumerkkejä ja autonvalmistajan kanssa yhteistyötä tekeviä toimijoita on kuusi: WSI, Norev, NZG, Premium ClassiXXs, Minichamps ja Schuco, joiden valmistamista pienoismalleista osa on jo keräilyharvinaisuuksia, koska osa valmistajista on jo lopettanut toimintansa.

– Lisäksi laadukkaiden pienoismalliautojen valmistusmäärät ovat usein pieniä. Yleisimmin malleja valmistetaan maailmanlaajuiseen myyntiin vain joko 500 tai 1 000 kappaleen sarja.

Hannu kertoo, että tiettyjä mallien myyntiin tulemista voi joutua odottamaan jopa useita vuosia.

– Kun pienoismalli on saatettu rajoitettuna kappalemääränä myyntiin, sitä ei sen jälkeen enää valmisteta. Joskus myyntiin voi tulla erä joitakin vanhoja malleja esimerkiksi keräilijän kokoelmasta. Etenkin ulkomaalaisilla kaupoilla saattaa olla näitä malleja varastossa.

Yli 300 ralliauton kokoelmasta löytyy esimerkkinä Jari-Matti Latvalan signeeraama Volkswagen Polo R WRC.

"Kun tulee aika luopua kokoelmastani, olen suunnitellut lahjoittavani sen esimerkiksi museolle."

Vain yksi puuttuu Volkswagen-kokoelmasta

Hannu muistuttaa, että hän ei ole koskaan ostanut yhtään pienoismallia myöhemmin myytäväksi.

– Kun joku keräilijä on lopettanut harrastuksensa, olen heiltä yleensä ostanut omaan kokoelmaani puuttuvia palasia. Autoja on tarjolla vähän, hän muistuttaa.

Puuttuuko Volkswagen-kokoelmastasi vielä jokin erityinen malli?

– Olen odottanut Volkswagen Transport T6 -mallisarjaa 1:43 pienoismallimarkkinoille. Se puuttuu, koska sitä ei ole vielä valmistettu. Se hankitaan heti, kun pienoismalli tulee myyntiin. Muut Volkswagen 1:43 -automallit minulla jo on.

Hannu kertoo, että harvinaisten Volkswagen-pienoismallien etsintä jatkuu yhä.

– Kun tulee aika luopua kokoelmastani, olen suunnitellut lahjoittavani sen esimerkiksi museolle. Tai jos joku on kiinnostunut ostamaan Volkswagen-kokoelmani kokonaisuudessaan, harkitsisin sitä. Mutta sitä ennen aion nauttia autoistani joka päivä.