2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Now reading: Kevytauto - turvallisempi askel autoiluun

Kevytauto - turvallisempi askel autoiluun

 

Teksti: Timo Suomala  |  Kuvat: Olli Urpela  |  Elokuu 2018


Kevytautoksi muunnettu Volkswagen Up! on turvallinen esimerkki uudesta ajoneuvoluokasta, joka tuli nuorten kuljettajien vaihtoehdoksi.

Uusi Volkswagen Up! kiiltelee Oy Kaha Ab:n siistissä asennushallissa. Tuotehoitaja Jarmo Koivisto pitää kädessään pientä harmaata rasiaa. Sen asentamisen jälkeen uudenkarhean Up!:n voi turvallisesti luovuttaa 15-vuotiaan kuljettajan käyttöön. Up! on juuri muuttumassa kevytautoksi.

Kaha on ollut aktiivinen automaahantuojan suuntaan alusta asti.

– Näemme tässä meille luontaisen liiketoiminnan lisäksi hyvän mahdollisuuden kehittää liikenneturvallisuutta. Sen edistämisessä voittavat kaikki liikenteessä liikkuvat, erityisesti näitä ajoneuvoja käyttävät nuoret, Koivisto toteaa ja taputtaa Volkswagenia.

– Tämä on tervetullutta kehitystä!

 

E-Cruise-nopeudenrajoitin on kämmenen kokoinen laite. Mahdollisen laittoman virittämisen varalta nopeudenrajoittimen ohittaminen jälkiä jättämättä on käytännössä mahdotonta.

Mopoautosta nuorten suosikki

Mopoautot ovat tuttu näky arkipäivän liikenteessä. Erityisesti nuoret ovat ottaneet sen liikkumisvälineekseen kodin, koulun ja harrastusten välillä. Vuosina 2010–2017 mopoautojen määrä lähes tuplaantui. Tämä on valitettavasti näkynyt myös onnettomuuksien määrän kasvuna. Traagiset mopoauto-onnettomuudet ovatkin herättäneet ajatuksia turvallisuuden kehittämiseksi ja parantamiseksi.


Kevytauton toimintaan saattaminen ei vaadi autolta teknisiä uudistuksia, kaikki tarvittavat komponentit ovat jo olemassa. Laitteiston asennus kestää noin kaksi tuntia. Asennus on myöhemmin helposti purettavissa, kun käyttäjän ajokorttiluokka oikeuttaa henkilöauton ajamiseen.

Kevytauto on turvallisempi vaihtoehto

Liikenne- ja viestintäministeriö selvitti mahdollisuuksia ottaa käyttöön nopeudeltaan rajoitettuja henkilöautoja mopoautojen rinnalle. Selvitysten pohjalta on luotiin esitys ajoneuvolain muutokseksi.

Ehdotus hahmotteli uuden ajoneuvoryhmän, jonka nimitykseksi on vakiintumassa kevytauto. Ne ovat traktoriluokan ajoneuvoja, jotka ovat muunnettu henkilöautoista rajoittamalla nopeutta 60 kilometriin tunnissa. Kevytautoa koskee sama teoria- ja ajokoevaatimus kuin mopoautoakin, ja niiden kuljettamiseen vaaditaan AM-kortti.

Uusi ajoneuvoryhmä pyritään kohdentamaan nuorille, 15–17-vuotiaille liikenteessä liikkuville. Tervetulleena tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten liikenneturvallisuutta. Henkilöautopohjaiset kevytautot nostavatkin ajo-ominaisuudet ja turvallisuuden täysin uudelle tasolle mopoautoihin verrattuna.

Lakiesityksen lausuntokierros on tehty ja ehdotus on hyväksytty eduskunnassa. Laki astuu voimaan marraskuussa 2019.

Luotettavaa tekniikkaa

Kevytautoksi varustaminen ei vaadi henkilöautolta teknisiä uudistuksia. Kaikki tarvittavat komponentit ovat jo olemassa. Laitteiston asennus kestää noin kaksi tuntia.

Kaha käyttää tekniikkaa, jossa kaasupolkimen jännitettä ja siten polttoaineen syöttöä rajoitetaan niin, ettei auton nopeus ylitä rajoittimeen määritettyä nopeutta. Tarpeen vaatiessa kaasupolkimen jännitettä rajoitetaan dynaamisesti siten, että auton nopeuden lähestyessä rajoitettua nopeutta kaasupolkimen jännitettä rajoitetaan voimakkaammin.

Koiviston mukaan myös mahdollinen laiton virittäminen on huomioitu.

– Nopeudenrajoittimen ohittaminen on mahdotonta ilman, että siitä jää jälki, hän toteaa painokkaasti.

Muutos kevytautoksi on edullinen.

Arvion mukaan rajoitinlaitteiston asennuskustannukset tulevat olemaan noin 400–600 euroa. Tähän lisätään vielä katsastusmaksu, noin 40 euroa. Kaikki komponentit asennettuna toimintakuntoisen kevytauton kokonaiskustannukset jäävät siis alle selvästi tuhannen euron.

"Tervetulleena tavoitteena on parantaa erityisesti nuorten liikenneturvallisuutta."


Volkswagen Up! on kevytautojen ennakkosuosikki

Volkswagen Up! sopii uuteen rooliinsa mainiosti. Ajo-ominaisuuksien ja turvallisuuden lisäksi kompaktit ulkomitat, hyvät sisätilat ja monipuoliset varustelumahdollisuudet tekevät Up!:sta erinomaisen perustan kevytautolle. Kun Up!:ssa ovat tarjolla sekä bensiini-, sähkö- että kaasuvoimanlähdevaihtoehdot, on lähtöasetelma kutkuttava.

Kevytauton hyödyt nousevat esille myös huolto- ja korjaustöissä, jotka ovat nykymopoautoja halvempia.

– Tämä vaikuttaa todennäköisesti vakuutusmaksujen halpenemiseen mopoautoihin verrattuna, Koivisto pohtii.

Pitkällä aikavälillä taloudellista etua saadaan, kun innokkaalle nuorelle tienkäyttäjälle ei tarvitse hankkia kolmen vuoden sisällä sekä mopoautoa että henkilöautoa.

Kevytauton nopeus ja paino rajoitettuja.
 
Hyväksytyn lakiesityksen mukaan kevytautoksi voi muutoskatsastaa henkilöautoksi rekisteröidyn ajoneuvon, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen. Jatkossa kevytautoksi muunnettava auto saa olla enintään 10 vuoden ikäinen. Ennen katsastusta autoon tulee asentaa nopeudenrajoitin.  Suurin sallittu omamassa on 1 500 kg, mikä sulkee pois kookkaammat ajoneuvot. Sähköautojen painorajoitus on 1800 kg. Kompaktiluokassa yleistyneet kaasukäyttöiset mallit tuovat kevytauton voimanlähdevalikoimaan lisää valinnanvaraa.

Jos kevytauto halutaan takaisin henkilöautoksi, vaatii se vain rajoittimen poiskytkennän ja muutoskatsastuksen. Toimenpiteestä ei aiheudu veroseuraamuksia, sillä autovero on suoritettu normaalisti jo henkilöautoksi rekisteröitäessä.

Rajoitettua nopeutta määritettäessä tasapainoillaan kevytauton kuljettajan ja muiden liikenteessä liikkuvien turvallisuuden sekä liikenteen sujuvuuden välillä. Rajoitettu maksiminopeus on 60 km/h.

Kevytauto on suuri harppaus turvallisuudessa. Mopoautoissa ei ole törmäystä vaimentavia rakenteita. Lasikuitukuoren alla on vain putkirunko.

Henkilöautot on varustettu turvakorilla, lukkiutumattomilla jarruilla ja ajovakautusjärjestelmällä. Monessa nykyautossa on myös hätäjarrutustoiminto.