2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Now reading: Sähköauton hiljaisuus ja moottorin vääntö yllättivät

Sähköauton hiljaisuus ja moottorin vääntö yllättivät

 

Texsti: Bo Ingves  |  Kuvat: Juho Kuva  |  Tammikuu 2019

Porvoolainen Vesa Hirvonen voitti Palloliiton isänpäivän futisisäarvonnassa Volkswagen e-Golfin käyttöönsä kuukaudeksi. - Voin vilpittömästi sanoa, että tykkään ajaa tällä autolla, toteaa Hirvonen sähköautokokeilunsa viimeisellä viikolla. 

Voitto tuli Vesa Hirvoselle täytenä yllätyksenä, koska hänen vaimonsa oli salaa ilmoittanut, tai kuten arvonnassa asia ilmaistiin, ilmiantanut, hänet futisisäarvontaan.

Voiton taustalla on Volkswagenin rooli Palloliiton pääyhteistyökumppanina. Volkswagenin erityisenä silmäteränä on Perhefutis-hanke, johon Vesa Hirvonen ja hänen vaimonsa osallistuvat kahden lapsensa kanssa. 

– Kun sähköpostissa tuli viesti, että olen voittanut arvonnassa e-Golfin kuukaudeksi, luulin sitä erehdykseksi, koska en ollut osallistunut mihinkään arvontaan. Asian oikea laita selvisi kuitenkin nopeasti, ja auto on nyt ollut kolme viikkoa ajossa, eli viimeinen viikko on meneillään, Hirvonen sanoo

Voitto e-Golfin koeajoon tuli Vesa Hirvoselle yllätyksenä, koska hänen vaimonsa oli salaa ilmoittanut hänet arvontaan.

Ihmeellisen hiljainen

Hirvosen perheen lapset, kohta kymmenvuotias poika ja runsaan vuoden nuorempi tyttö, pelaavat junnujalkapalloa porvoolaisessa jalkapalloseurassa FC Futurassa, joka panostaa voimakkaasti juniorijalkapalloon.

- Lapset ovat itse saaneet valita, mitä he haluavat kokeilla. Jalkapallo näyttää nyt todella kiinnostavan molempia, ja on kiva seurata heidän kehitystään kentän laidalla, Hirvonen sanoo.

Hän kertoo, että perheen omina autoina on isompi dieselauto ja kauppakassina pieni bensiiniauto. Miten e-Golf on sopeutunut taloon?  

– Hyvinhän auto on perheeseen sopeutunut, vaikka onkin viettänyt yönsä taivasalla. Se on näppärän kokoinen ja silti yllättävän tilava sisältä. Kun olen lapsia vienyt treeneihin autolla, he ovat erityisesti ihmetelleet auton äänettömyyttä verrattuna meidän kahteen muuhun autoon. Itselleni e-Golfin päästöttömyys antaa lisäksi kieltämättä hyvän mielen. 

 

 

Vesa Hirvonen tutustui sähköautojen latauspisteisiin kotiseudullaan Porvoassa. - Enimmäkseen olen kuitenkin ladannut autoa kotisähköllä, mikä on minun kohdallani helpoin tapa, hän toteaa.

Lämpenee nopeasti

Hirvosella oli ollut e-Golf ajossa kolme viikkoa, kun tapasimme haastattelun merkeissä lumisessa Porvoossa. Niinä viikkoina työmatkat olivat pääsääntöisesti hoituneet sähköautolla. Koska matka työpaikalle ei ole kovinkaan pitkä, mittariin oli ehtinyt kertyä ainoastaan noin 800 kilometriä.

– Saahan silläkin ajomäärällä melko hyvän kuvan autosta, eikä sitä voi suoralta kädeltä moittia juuri mistään. Erityisesti minua miellyttää auton hiljaisuus, välitön reagointi kaasun ja yleinen ajettavuus. Yllätyin myös siitä, miten nopeasti auto lämpenee. Voin vilpittömästi sanoa, että tykkään ajaa tällä autolla.

Auton etäkytkettävä esilämmitys on hyvä varuste, mutta sen tehokas käyttäminen vaatii, että auto on latauksessa.

– Se on taas työpaikalla ikävä kyllä mahdotonta. Vaikka meillä on siellä latausasemat, ne ovat verotuksellisista syistä sallittuja ainoastaan talon yritysautoille. Lämmitystolpista ei puolestaan saa sähköautoja ladata, Hirvonen sanoo

Lataus helpommaksi

Sähköautoiluun liittyen Hirvosta on lähinnä askarruttanut latauspaikkojen niukkuus Porvoossa sekä latausjärjestelmien eriävät käyttöliittymät. Hänen mielestään pitäisi olla yksi ainoa kortti tai älypuhelinsovellus, jolla voisi käyttää kaikkia latauspisteitä. Porvoossa Hirvonen on käyttänyt Tarmolan K-Supermarketin upouutta latausasemaa sekä Näsin S-Marketin pienempitehoista latauspistettä.

– Enimmäkseen olen kuitenkin ladannut autoa kotisähköllä, mikä on minun kohdallani helpoin tapa, hän sanoo.   

Hirvonen on käyttänyt autoa pääsääntöisesti kaupunkiliikenteessä eikä ole koskaan päästänyt akkua kovin lähelle nollaa.

– Vähän arveluttaa, mitä tapahtuisi, jos lataus silloin yhtäkkiä sukeltaisi. Vaimon kokemuksen mukaan moottoritieajossa toimintamatkasta hävisi selvästi enemmän kilometrejä kuin mitä autolla ajoi. On kuitenkin vaivatonta pitää auto latingissa, ja sen kulutustapaa oppisi varmasti nopeasti vakituisessa käytössä.

Vesa Hirvosen mietteet viikoistaan e-Golfin ratin takana:


+ Hiljainen, vääntävä, helppo ajettava, tilava matkustamo

- Liian monta eri lataussovellusta, latausta pitää suunnitella etukäteen etenkin pidemmillä matkoilla.