2.17.94.1, 2019-07-05 00:05:51

Now reading: Sähköistä arkea - kokemuksia e-Golfin ratissa

Sähköistä arkea - kokemuksia e-Golfin ratissa

 

Teksti: Timo Suomala  |  Kuvat: Juho Kuva ja Aija Parm  |  Kesäkuu 2018

Tuore sähköautoilija Aija Parm pitää päiväkirjaa kokemuksistaan e-Golfin kuljettajana. Iloisia yllätyksiä on ollut monia, mutta kehitettävääkin on löytynyt. 

Tuore sähköautoilija Aija Parm hankki huhtikuun alussa itselleen Volkswagen e-Golfin. Uusi kulkupeli on herättänyt huomiota lähipiirissä.

– Työkaverini hehkutti, että olen rohkea, Aija naurahtaa.

– Rohkea kuulostaa komealta, mutta kyllä tämä on enemmän uteliaisuutta, hän jatkaa.

Aija kirjoittaa Twitteriin ja Instagramiin päiväkirjatyylisiä lyhyitä kommentteja kokemuksistaan ja tunnelmistaan sähköauton ratin takana.

– Pidän kirjoittamisesta ja haluan säilyttää kommenteissani rehellisyyden. Nämä eivät ole markkinointimateriaalia vaan puhtaasti omia fiiliksiäni.

Volkswagen e-Golfin varusteluun kuuluvat tarvittavat latauskaapelit. Aija lataa autoaan aina kun siihen on mahdollisuus.

Uteliaisuudesta ihastukseen

Volkswagenilla on mallistossaan tarjolla myös ladattavia hybridimalleja. Mikä sai sinut harppaamaan rohkeasti suoraan sähkö­autoon?

– Olin vaihtamassa autoa, ja tarkoitus oli jatkaa bensamoottorisella mallilla erinomaiseksi osoittautuneen edellisen autoni, Golf Variant Alltrackin, jalanjäljissä. Myös ladattava hybridi Golf GTE oli varteenotettava vaihtoehto. Taustalla oli kuitenkin ajatus siitä, että jos sähköautoiluun rupean, teen sen sitten kunnolla, Aija perustelee hymyillen.

– Olin seurannut sähköautoilua ja siihen liittyvää uutisointia, joten ajatuksena se ei ollut minulle aivan vieras. Minua kiinnosti kokea, miten sähköauto toimii arjessa. Loppujen lopuksi päätös hankkia e-Golf tapahtui nopeasti, se tuntui jo ajatuksena jännittävämmältä!

Aivan kylmiltään Aija ei täyssähkö-Golfin ratin taakse hypännyt. Hän tutustui netissä latauspaikkoihin ja luki sähkö­autoryhmien kommentteja. Latauskortit piti myös hankkia.

– Ollakseni täysin rehellinen heti auton tilattuani minuun iski hetken epäilys. Mietin, miten sillä pärjää arjessa, Aija tunnustaa.

Valintaa tuki kuitenkin perheen toinen auto, Volkswagen Golf GTI, jolla voi liikkua silloin, kun ajetaan pitkiä päivämatkoja.

 

 

Aija käyttää tottuneesti 23,4 cm:n (9,2 tuuman) kokoista värikosketusnäyttöä, joka näyttää oleelliset tiedot kuten toimintamatkan, energiankulutuksen ja rekuperaatiotilastot.

ri ajoprofiilileilla voi vaikuttaa e-Golfin toimintamatkaan, kiihdytykseen ja huippunopeuteen. ECO+-ajoprofiili auttaa saavuttamaan maksimaalisen toimintamatkan.

Hiljaisuus yllätti

Sähköautoilu arjen liikkumismuotona on tuonut mukanaan myös yllätyksiä.

– Olen aina pitänyt autoista ja autoilusta. Volkswagen e-Golf on äärettömän miellyttävä ajaa ja käyttää. Kiihtyvyys on sähköautoille tyypillisesti dynaaminen, mikä miellyttää arkiajossa. Yllätys on ollut auton hiljaisuus, josta aloin nopeasti nauttia, Aija kehuu.

– Autoilusta on tullut todellinen rauhoittumisen väline. Kesätauko joogasta ei haittaa, kun hyppään e-Golfin rattiin. Välillä lyhyeksi jäävä työmatka jopa harmittaa. Auto tarjoaa todellista aistilepoa!

 

Vakiovarustukseen kuuluva Discover Pro -navigointi­järjestelmä sisältää lukuisia innovatiivisia ominaisuuksia. Kartta kertoo muun muassa lähimmät latauspisteet.

Lataukseen aina kun se on mahdollista

Volkswagen e-Golfin toimintamatka on 300 kilometriä. Varusteluun kuuluvat Mennekes- ja CCS-latauskaapelit. Kodin pistorasiasta akun täyteen lataaminen kestää 20,5 tuntia, kotilatauslaitteella ja vaihtovirtalatausasemilla aika lyhenee viiteen tuntiin ja 20 minuuttiin. Tasavirtaisella CCS-pikalatausjärjestelmällä akusto lataantuu 80 prosenttisesti täyteen jopa 45 minuutissa.

Aija kertoo lataavansa autoaan aina kun siihen on mahdollisuus, kaupassa – esimerkiksi Citymarketien K-Plussa-korttilaisille maksuttomilla latauspisteillä – ja muilla asioilla.

– Yleensä käytän Type2-latauskaapelia tai pikalatausta, jos mahdollista. Kotona olen toistaiseksi pärjännyt hyvin verkkovirtalatauksella enkä ole vielä asennuttanut kotilatauslaitetta. Hankin sen tarpeen vaatiessa myöhemmin.

Ehkä suurimpana erona aiempiin autoilu­tottumuksiin Aija suunnittelee ajomatkojaan myös etukäteen. Mökille mentäessä perheen kauppareissut suunnitellaan sujuvasti lataus­pisteiden mukaan.

"Autoilusta on tullut rauhoittumisen väline. Kesätauko joogasta ei haittaa kun hyppää e-Golfin rattiin."

Sata kilometriä kahdella eurolla

Autoilun kustannukset kiinnostavat aina. Oletko jo laskenut sähköisen autoilun kustannuksia ja eroja edelliseen?

– Toistaiseksi luotan muiden laskelmiin. Sähköllä ajaen sadan kilometrin kahden euron kustannus on parhaimmillaan vain neljännes bensa-autoilun polttoainekuluista. Aktiivinen kuski säästää lisää hyödyntäessään esimerkiksi kauppakeskusten ilmaislatauspisteitä. Ajokilometrin hinta ei ollut peruste sähköiseen autoiluun siirtymiseen, mutta kyllä toteutuneet kustannuserot kiinnostavat, Aija pohtii. 

Pääasiassa Aija ajaa perheineen taajama-ajoa, mutta e-Golf venyy pidemmillekin taipaleille. Hän kertoo ensimmäisestä mökkireissustaan. – Olin juuri saanut auton ja suunnistin intoa täynnä normaaliin tapaan viikonlopuksi mökille. Oli todella jännittävä seurata toimintamatkan vähenemistä moottoritiellä. Mutta siitäkin reissusta selvittiin hyvin!

Vinkkejä muilta sähköautoilijoilta

Entä herättääkö täyssähköinen e-Golf kanssa-autoilijoiden mielenkiinnon?

– Kysymyksiä tulee niin perinteisiä ajopelejä kuljettavilta kuin hybrideillä ajavilta. Sähköautoilijoiden kanssa löytyy aina yhteinen juttuaihe, tässä on samankaltaista yhteenkuulumisen henkeä kuin karavaanareilla. Juttuhetkissä kuulee vinkkejä ilmaisista pikalatauspisteistä. Hauskaa on myös se, että e-Golf näyttää aivan tavalliselta Golfilta. Vain vanteet ja keulan led-valot paljastavat asiaan vihkiytyneelle, mistä auto saa voimansa.

Kehitettävääkin Aija on jo löytänyt sähkö­autoilusta.

– Latauksien maksujärjestelmiä on turhan monta. Polttomoottoriautonhan voi tankata kaikilla huoltoasemilla. Tuntuu turhalta, että akkujen lataamiseksi pitää valita jokin tietty latauspiste. Tässä saisi yleistyä joku standardi.

Aiotko vielä joskus palata polttomoottorisen auton rattiin?

– Olen äärimmäisen ihastunut e-Golfiin. Jos liikkumisen tarpeemme eivät nykyisestä radikaalisti muutu, sähköllä mennään ehdottomasti, Aija toteaa päättäväisesti.

 

Aija Parm somessa:
Twitter: @AijaParm #eGolfjaminä, Instagram: @aijaxx 

Volkswagen
e-Golf

 
 Iskutilavuus: Sähkömoottori

Akku: 35,8 kWh litiumioni

Voimasiirto: Kiinteä välityssuhde

Teho/ kierros: 100 kW (136 hv)

Vääntö/ kierros: 290 Nm 1 500–4 350

kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,6 s

Huippunopeus: 150 km/h

Toimintamatka NEDC: 300 km

Kulutus: 12,7 kWh/100 km

CO2- päästöt: 0 g/km

Kokonaishinta: 43 152,00 €

Verotusarvo alkaen:

Käyttöetu: 645,00 €

Vapaa autoetu: 675,00 €

Hinnat sisältävät toimituskulut 600 €.