Autossa käytettävät nesteet suojaavat moottoria ruosteelta, kuumuudelta ja kalkkeutumilta, ne siirtävät jarruvoimaa sekä varmistavat näkyvyyden ja voimansiirron toiminnan... Lyhyesti sanottuna mikään ei toimi ilman niitä. Tutustu Volkswagenin alkuperäisiin nesteisiin.
Omaa luokkaansa turvallisuutesi vuoksi.
Parempi turvallisuus erittäin kylmässä ja suuren rasituksen alla sekä pidemmät huoltovälit.
Volkswagenin alkuperäinen jarruneste on kehitetty yhdessä ajoneuvon jarrujärjestelmän kanssa.
Se ei ainoastaan noudata tiettyä standardia vaan määrittelee uuden standardin: VW Standard 501 14:n.
Jarrunesteen täytyy täyttää tarkat vaatimukset. Vain näin voidaan varmistaa, että auto pysähtyy turvallisesti niin kuumassa kuin kylmässäkin säässä.
Pysyy juoksevana myös kylmässä.
Jarruneste ei saa jäätyä eikä jähmettyä edes kovilla pakkasilla.
Sitoo kosteutta.
Jarruneste on hygroskooppinen eli vettä imevä aine. Se estää vesipisaroiden muodostumista jarrujärjestelmään ehkäisten ruostumista ja ylläpitäen jarrutustehoa.
Korkea kiehumispiste.
Jarruneste ei saa kiehua, sillä kiehumisessa syntyy höyrykuplia, jotka heikentävät jarruihin välittyvää jarrutusvoimaa.
Jarruneste imee kosteutta ja ehkäisee veden kertymistä jarrujärjestelmään. Tällöin jarrunesteen vesipitoisuus kuitenkin kasvaa ajan myötä. Jos vettä on liikaa, jarrunesteen kiehumispiste laskee, ja kiehuvaan jarrunesteeseen voi muodostua höyrykuplia. Kun jarrua painetaan, höyrykuplat puristuvat kasaan heikentäen jarrutusvoimaa.
Jarrujen täytyy toimia luotettavasti sinun ja muiden turvallisuuden vuoksi. Kaikkiin jarruihin liittyviin töihin tulee käyttää pätevää asiantuntijaa, mieluiten Volkswagen-jälleenmyyjää.
Uuden Volkswagenin jarruneste täytyy vaihtaa ensimmäisen kerran kolmen vuoden kuluttua. Tämän jälkeen suosittelemme jarrunesteen vaihtoa kahden vuoden välein.
Parasta suojaa ja suorituskykyä.
Kiihdyttämisen aikana moottorissa moni asia käy kuumana – monille materiaaleille jopa liian kuumana.
Alkuperäinen Volkswagen G13 -jäähdytysneste jäähdyttää moottoria
luotettavasti jopa voimakkaan rasituksen aikana.
Samalla sen innovatiivinen koostumus antaa suojaa kalkkeutumia,
korroosiota, happoja ja jopa –40 °C:n pakkasta vastaan.
Se sopii täydellisesti myös täysin alumiinisille moottoreille.
Älä jatka ajamista!
Kutsu ammattiapua.
Vilkkuu: Jäähdytysjärjestelmä on viallinen.
Jäähdytysjärjestelmä on viallinen?
Pysäytä auto, sammuta moottori ja anna sen jäähtyä. Jatka ajamista vasta kun moottori on jäähtynyt. Tarkista jäähdytysnesteen määrä.
Onko lämpötilan ilmaisin normaalilla alueella?
Kun moottori on jäähtynyt, tarkista jäähdytysnesteen määrä ja lisää sitä tarvittaessa. Onko jäähdytysnestettä riittävästi? Järjestelmässä on vika! Älä jatka ajamista, vaan ota yhteyttä huoltoon.
Vältä korkeita kierroslukuja ja moottorin voimakasta rasitusta.
Ankara lialle. Hellävarainen autollesi.
Lunta, vesisadetta tai hyönteisiä... Mitä tiellä kohtaatkin, Volkswagenin alkuperäinen
lasinpesuneste huolehtii hyvästä näkyvyydestä. Sen koostumus suojaa
myös tuulilasia ja sen pesulaitetta jäätymiseltä ja kalkkeutumilta,
eikä se jätä jälkiä auton maalipintaan.