2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

Moottori.

Moottori ja vaihteisto.

Moottori on Volkswagenisi sydän. Katso täältä, miten Volkswagenin alkuperäiset jakohihnat, sytytystulpat ja jäähdytysneste saavat sen

käymään erityisen hiljaisesti ja luotettavasti.

Volkswagenin alkuperäiset jakohihnat.

Autosi moottorille suunniteltua kestävyyttä ja joustavuutta.

Saamasi edut

  • Täydellinen yhteensopivuus.
    Suunniteltu Volkswagenisi moottorille, hihnankiristimelle ja hihnapyörille. Vähemmän melua ja tasaisempi suorituskyky.
  • Tehokkuus.
    Luotettavaa voimansiirtoa. Oikea moottorin ajóitus.
  • Vahva ja kestävä rakenne.
    Lasikuitua, synteettisiä kuituja ja kulutusta kestävä pinnoite. Myös ääriolosuhteissa.

Tuotetietoja

Jakohihna on tehty kiinteästä mutta joustavasta materiaalista, joten se siirtää voimaa luotettavasti pidempään myös äärilämpötiloissa, mutta myös pysyy jatkuvasti kireällä. Juuri tätä moottorisi toivoisikin jakohihnalta. Volkswagenin alkuperäiset jakohihnat on suunniteltu juuri Volkswagenillesi.

Jakohihna pyörittää nokka-akselia kampiakselin välityksellä, jolloin moottorin venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat. Polttoaineseosta syötetään palotilaan, jossa se palaa ja liikuttaa mäntiä. Usein jakohihna pyörittää myös vesipumppua.

Vanha tai kulunut jakohihna voi katketa vaurioittaen moottoria. Hihnan katketessa moottorin venttiilien rytmi häiriintyy, jolloin mäntä iskeytyy venttiiliä vasten kuin luoti – sen nopeus voi olla 15 m/s. Usein tässä tapauksessa moottori vaurioituu ja mm. koko sylinterinkansi täytyy vaihtaa.


Jakohihna suositellaan vaihdettavan vähintään kuuden vuoden välein. Vaihtovälisuositus riippuu myös mallista, moottorista ja ajotavasta. Jakohihna on kuitenkin syytä tarkistuttaa ajoittain esimerkiksi Volkswagen-jälleenmyyjällä määräaikaishuoltojen yhteydessä. Tämän on erityisen tärkeää, jos autolla ajetaan usein lyhyitä matkoja, se on paljon joutokäynnillä (esim. taksi) tai jos autolla on ajettu enemmän. Vinkki: Kun ostat käytetyn auton, sen jakohihna on syytä tarkistuttaa viipymättä.

Väärin asennettu jakohihna vahingoittaa moottoria. Sen vaihtaminen on myös monimutkainen ja aikaavievä toimenpide. Hammaspyörät ja ohjainpyörät täytyy kohdistaa juuri oikein, ja myös jakohihnan kiristyksen tulee olla kunnossa. Samalla kannattaa vaihtaa myös vesipumppu, hihnankiristin ja hihnapyörät, sekä ohjeissa uusittavaksi tarkoitetut pultit ja mutterit. Asiantuntijaosaamisen lisäksi toimenpiteeseen vaaditaan erikoistyökaluja. On siis suositeltavaa jättää vaihto Volkswagen-jälleenmyyjän tehtäväksi.

Volkswagenin alkuperäiset sytytystulpat.

Luotettavaa kipinätehoa.

Saamasi edut

  • Täydellinen yhteensopivuus.
    Kehitetty juuri Volkswagenisi moottorille.
  • Kestävät pitkään.
    Mallista riippuen vaihtovälisuositus voi olla jopa 90 000 km.
  • Ajomukavuutta pienemmällä kulutuksella.
    Hyvä suorituskyky ja kipinän tarkka kohdistus palotilassa.

Tuotetietoja

Aina kun painat kaasupoljinta, Volkswagenisi moottori reagoi tarkasti ja tehokkaasti Volkswagenin alkuperäisten sytytystulppien ansiosta. Alkuperäisosat on suunniteltu juuri moottoriasi ja sen vaatimuksia ajatellen. Ne takaavat luotettavan ja optimaalisen sytytyksen eivätkä ylikuumene. Ne saavat moottorin käymään hiljaisesti ja vähentävät kulutusta. Sytytystulppien vaihtovälisuositus vaihtelee moottorityypeittäin, mutta voi olla jopa 90 000 km.

Sytytystulpan vaihtovälisuositus vaihtelee eri moottorityypeissä. Huolehdi sytytystulppien vaihdosta ajallaan valmistajan ohjeistuksien mukaan ja vältyt mahdollisilta lisäkustannuksilta. Varmista autosi sytytystulppien vaihtovälisuositus Volkswagen-huollosta tai auton huoltokirjasta.

Sytytystulppien käyttöikää on mahdollista parantaa huolehtimalla sopivasta öljymäärästä ja sovittamalla omaa ajotapaa: liian suuri öljymäärä voi saada sytytystulpat öljyisiksi, ja lyhyiden matkojen ajaminen usein voi saada ne nokeutumaan. Tämä johtuu siitä, että moottori ei saavuta tarvittavaa lämpötilaa tulppien puhdistamiseksi.

Sytytystulpat altistuvat korkealle paineelle, iskuille ja jopa 3 000 °C:een lämpötiloille. Jo muutamat sytytysvirheet vahingoittavat katalysaattoria.

Vaikka sytytystulppien vaihtaminen voi tuntua yksinkertaiselta, pienikin virhe voi johtaa merkittävään moottorivaurioon. Tämä johtuu siitä, että jokainen moottori tarvitsee juuri sopivan sytytystulpan. Väärä tulppa vahingoittaa moottoria, kuten myös väärän työkalun käyttäminen tai väärä kiristysmomentti. Älä ota riskiä. On parasta jättää vaihto Volkswagenin asiantuntijoiden tehtäväksi.

 

 

 

Ilotulitusta autosi moottorille.

Jotta autosi moottori voi käydä hiljaisesti, sytytystulpat järjestävät todellisen ilotulitusnäytöksen millisekunnin tarkalla ajoituksella.

Älä jatka ajamista!
Kutsu ammattiapua.

Vilkkuu:
Jäähdytysjärjestelmä on viallinen.

Jäähdytysjärjestelmä on viallinen?
Pysäytä auto, sammuta moottori ja anna sen jäähtyä. Jatka ajamista vasta kun moottori on jäähtynyt. Tarkista jäähdytysnesteen määrä.

Onko lämpötilan ilmaisin normaalilla alueella?
Kun moottori on jäähtynyt, tarkista jäähdytysnesteen määrä ja lisää sitä tarvittaessa. Onko jäähdytysnestettä riittävästi? Järjestelmässä on vika! Älä jatka ajamista, vaan ota yhteyttä huoltoon.
     

Vältä korkeita kierroslukuja ja moottorin voimakasta rasitusta.  

Alkuperäinen Volkswagen G13 -jäähdytysneste.

Parasta suojaa ja suorituskykyä.

Suojaa moottoriasi ylikuumenemiselta, kalkkeutumiselta, ruosteelta, korroosiolta ja pakkaselta. Aineen käyttö kaikissa uusissa Volkswageneissa vähentää CO2-päästöjä 35 000 tonnia vuodessa. Lue lisää alkuperäisestä Volkswagen G13 -jäähdytysnesteestä ja sen lisäämisestä ja katso, mitä muuta jäähdytysjärjestelmästä on hyvä tietää.

Ajoneuvon kuntotarkastus.

Sertifioitua turvallisuutta vähässä ajassa.

Me tarkistamme Volkswagenisi moottorista jarruihin saakka – myös Express Service -pikapalveluna. Tämä ylläpitää ajoneuvosi arvoa. Saat tarkistuksen jälkeen todistuksen tarkastetuista kohteista – ja tietysti myös mielenrauhaa, kun tiedät olevasi paremmin turvassa tien päällä.