2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

Rengastietoutta.

Rengastietoutta.

Auto koskettaa tietä vain renkaillaan, ja renkaat kulkevat käyttöikänsä aikana keskimäärin kerran maailman ympäri. Renkaiden valmistuksessa käytetään yli kahtasataa materiaalia, kuten terästä ja keinosilkkiä. Oikein paineistettuna ne jopa säästävät rahaa. Täällä kuulet lisää ja saat hyödyllisiä vinkkejä. 

EU-rengasmerkintä.

The EU Tyre Label.

Käytettävät renkaat vaikuttavat turvallisuuteen, ajomukavuuteen, 
ympäristöystävällisyyteen ja polttoaineenkulutukseen. 
EU-rengasmerkintä kertoo yksinkertaisin symbolein 
eri rengasmallien ominaisuuksista.

Merkintä otettiin käyttöön 1.11.2012, ja se on vaadittu kaikilta uusilta renkailta 1.7.2012 lähtien.

Milloin renkaat tulee poistaa käytöstä?

Tärkeää tietoa renkaiden kunnosta. Renkaan käyttöikä on korkeintaan 10 vuotta, mutta se voi olla lyhyempi, jos rengas vaurioituu tai kuluu loppuun. Näillä vinkeillä voit pidentää renkaidesi käyttöikää.

Autosi oikea rengaspaine on merkitty käyttöoppaaseen sekä polttoainesäiliön luukkuun. Oikea paine vaihtelee kuorman mukaan, ja eri kuormauksilla eroa voi olla jopa 1 baari.      

Jos rengaspaine on liian korkea, vain renkaan keskellä saavutetaan optimaalinen suorituskyky. Ylitäyttö voi heikentää ajomukavuutta, saada renkaan kulumaan epätasaisesti ja lyhentää renkaiden käyttöikää.

Useimmilla huoltoasemilla on käytettävissä rengaspainemittari. Vuoden 2014 marraskuusta lähtien kaikissa uusissa henkilöauto- ja katumaasturimalleissa on rengaspaineen valvontajärjestelmä. Jos mahdollista, tarkista rengaspaine kylmistä renkaista. Älä laske lämpimien renkaiden painetta.

Rengaspaine laskee keskimäärin noin 0,1 baaria kolmessa kuukaudessa. Jos paine laskee nopeasti, rengas tai venttiili saattaa vuotaa. Seuraa tilannetta. Jos rengas epäilyttää, käy tapaamassa Volkswagen-huoltoasi.

Rengaspaineen valvontajärjestelmä.

Pienempi kulutus. Parempi turvallisuus.

Liian matala rengaspaine johtaa nopeasti renkaan vahingoittumiseen. 
Se on syynä noin 40 %:ssa kaikista henkilövahinkoihin johtaneista onnettomuuksista.
Tämän vuoksi kaikissa Volkswagenin henkilöauto- ja katumaasturimalleissa on käytetty marraskuusta 2014 lähtien rengaspaineen valvontajärjestelmää.  

Liian pieni urasyvyys.

Heikompi pito.
How deep should the tread of my tyres be?

Renkaan pito märällä tiellä heikkenee huomattavasti jo silloin, kun urasyvyys on alle 4 mm. Tämä johtuu siitä, että ura ei pysty enää poistamaan vettä kunnolla renkaan ja tien välistä.Renkaan kosketuspinta tiehen heikkenee. Suosittelemme urasyvyydeksi vähintään 3 mm kesärenkailla ja 4 mm talvirenkailla. Onko renkaidesi urasyvyys tätä pienempi? Älä ota riskejä – hanki uudet renkaat.

 

​Jarrutusmatka (50 km/h) talvirenkailla lumisella tiellä.

Useimmissa Euroopan maissa lainsäädäntö edellyttää vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä (talvirenkailla vähintään 3,0 mm). Me suosittelemme urasyvyydeksi vähintään 3 mm kesärenkailla ja 4 mm talvirenkailla. Mitä suurempi renkaan urasyvyys on, sitä paremmin se pystyy poistamaan vettä ja torjumaan vesiliirtoa.

225 / 45 R17 94 W

Mitä rengasmerkintä kertoo? Esimerkiksi renkaan rakenteen, mitat ja nopeusluokan. Renkaaseen on merkitty paljon muutakin tärkeää tietoa kuin vain tuotteen ja valmistajan nimet.

Turvallisuutta monessa tasossa.

Rengas koostuu kulutuspinnasta
ja rungosta.


Kulutuspinta
1. Pintakuvio
 – parantaa pitoa ja ohjaa vettä pois renkaan alta.
2. Pitkittäissuuntainen vyö – mahdollistaa suuret ajonopeudet.
3. Tuki- ja suojakudokset – optimoivat ajovakauden ja vierintävastuksen.


Runko
4. Kudosrunko
 – säilyttää renkaan muodon jopa korkealla sisäisellä paineella.
5. Sisäkumikalvo – tekee renkaasta ilmatiiviin.
6. Sivupinta – suojaa renkaan sivuja.
7. Jalkaosa – parantaa vakautta, ohjattavuutta ja ajomukavuutta.
8. Teräsvahvike – varmistaa tiiviin asennuksen vanteelle.
9. Reunavaijeri – parantaa ajovakautta ja tarkkaa ohjausvastetta.