A designsketch of the new Volkswagen Multivan from the left side of the front.
Uusi Multivan

Valmiina uuteen aikaan

Uusi Multivan

Valmiina uuteen aikaan

Innovatiivinen, digitaalinen, edistyksellinen – näillä sanoilla voisi esitellä uuden Multivanin. Tietenkin myös: turvallinen, mukava, toiminnallinen. Multivan on valmiina uuteen aikakauteen – siinä yhdistyvät sen edeltäjien vahvuudet.

Volkswagen Multivanin uusi sukupolvi: karismaattinen muotoilu jatkaa legendaaristen edeltäjiensä jalanjäljissä

Uusi Multivan tulee saataville nyt ensimmäistä kertaa myös ladattavana hybridinä

Suomessa uusi Multivan lanseerataan sekä normaalina että pitkänä versiona alkuvuodesta 2022

Multivan perustuu nyt ensimmäistä kertaa MQB-alustarakenteeseen. Teknisessä mielessä otetaan suuri edistysaskel, sillä mallistoon tulee myös ladattava hybridi. Näin uudella Multivanilla voi ajaa paikallisesti päästöttömästi, täysin sähköllä. Multivanissa on myös uuden sukupolven kuljettajaa avustavat järjestelmät, toiminto-ohjaimet ja infotainment-järjestelmä. Myös törmäysturvallisuutta kolaritilanteissa on parannettu. 

Multivanin idea – perinteenä innovaatiot

--:--

Yhä nykyäänkin tämä sama idea määrittää Multivanin. Auton omistajat ovat hyvin erilaisia, maailmankiertäjiä, perheitä – Multivan-konsepti täyttää mitä moninaisimmat tarpeet ja eri sukupolvien odotukset. Kun uusi Multivan juhlii tänä vuonna maailman ensiesittelyään, entisaikojen idea nostetaan aivan uudelle mukavan liikkumisen tasolle. Vaatimukset? Säilyvät ennallaan, mutta nyt ne tulkitaan ja toteutetaan aivan uudella tavalla. Multivanin pitää aina olla aito Multivan: toiminnallinen ja monipuolinen, mukava ja tilava, moderni ja innovatiivinen.

Multivan vastaa moneen ajankohtaiseen kysymykseen. Digitalisaatio, kestävä kehitys ja uudenlainen liikkuminen ovat oman aikamme trendejä – me elämme toisin, me työskentelemme toisin, me liikumme toisin. Multivan vastaa näihin trendeihin ja määrittää itsensä uudelleen – menettämättä silti Multivanille tyypillistä DNA:ta.

--:--

Oli kyse sitten ulkopuolen innovatiivisesta valomuotoilusta tai sisätilojen uudistetusta tilakonseptista tai vaikka digitaalisesta Infotainment-järjestelmästä tai modernista liitettävyydestä. Uusi Multivan on valmis uuteen aikakauteen – täyttäen samalla edeltäjilleen asetetut vaatimukset.

Istuinjärjestelmä – enemmän joustavuutta, enemmän vapautta

--:--

Uuden istuinjärjestelmän suunnittelun mottona on: maksimaalinen toiminnallisuus – tarvitsematta luopua tutuista vahvuuksista. Ratkaisu: yhtenäisen istuinpenkin sijaan jokaisella matkustajalla on oma erillinen istuin. Tällaista vapauden pitääkin olla. Vapaus on juuri se ominaisuus, jota jokainen Multivan edustaa.

Nämä istuimet edustavat paljon muutakin, sillä erillisistuimien ansiosta ne ovat noin 90 kilogrammaa kevyemmät – ja uuden kiskojärjestelmän ansiosta selkeästi monipuolisemmat. Näin ollen istuimet voi järjestää uuteen asentoon käden käänteessä. 

Vakiovarusteena istuimet ovat ajosuuntaan ja lisävarusteena toisen istuinrivin penkit on mahdollista saada käännettävinä, jolloin matkustamossa voidaan istua kasvokkain. Lisäksi kaikki matkustamon istuimet ovat helposti poistettavissa, jolloin saadaan suuri yhtenäinen tavaratila. 

Ympäristökamera 360° Area View – tarkkaan auton siirtelyyn

--:--

Jokaisen Multivanin tavoitteena on olla monikäyttöinen. Myös uusi Multivan on uskollinen DNA:lleen, mutta esittää siitä uudenlaisen tulkinnan tarjoten ehdottomasti alansa huippua edustavan tuotteen. Uuden ympäristökameran 360° Area View (lisävaruste) ansiosta saavutetaan seuraava kehitysvaihe – vastaava kaiken kattava näkymä ei ole koskaan aikaisemmin ollut mahdollinen Multivanin kuljettajalle. Myös auton mitat on optimoitu, minkä ansiosta Multivan sopii kapeillekin kujille halki kaupungin kaaoksen. Oli kyse sitten pysäköimisestä, peruuttamisesta pois umpikujalta tai kääntymisestä sisäänajoväylälle – uusi Multivan ei pelkästään liiku kuin henkilöauto vaan on myös yhtä soveltuva arjen menoihin kuin henkilöautokin. Ympäristökameran 360° Area View ansiosta auton siirtely pienessä tilassa on kuin lasten leikkiä.

Uusi Multivan – menneisyys kohtaa tulevaisuuden

Uusi Multivan osoittaa, miten perusidean voi tulkita uudella tavalla: se pysyy uskollisena perinteikkäälle konseptilleen ja jalostaa sitä lukuisilla uusilla innovaatioilla. 

Ladattava hybridi

Yksi tärkeimmistä tekijöistä suunnittelijoiden pöydällä oli tuoda uusi Multivan markkinoille myös ladattavana hybridinä. Ladattavan hybridin etuna on paikallisesti päästötön ajo pelkällä sähköllä esimerkiksi kaupunkialueilla, ja samalla bensiinimoottorin tuoma kokonaistoimintamatka pidemmille matkoille. Uuden Multivanin ladattava hybridi kulkee tulevaisuudessa nimellä Multivan eHybrid ja sen sähkömoottorin ja bensiinimoottorin yhteisteho on 160 kW (218 hv), maksimivääntö 350 Nm. Sähkömoottorin teho on 85 kW (116 hv) ja TSI-bensiinimoottorin teho 110 kW (150 hv).

Uuden Multivanin sähkömoottorin energiasisältö on 13 kWh, jolloin pelkällä sähköllä voidaan ajaa tyypilliset päivittäiset ajomatkat. Uuden Multivanin ladattava hybridi käynnistyy aina kun mahdollista EV-tilassa, ja siten lyhyet matkat on helppo ajaa pelkällä sähköllä. Sähköllä ajettaessa ladattavan hybridin taloudellinen TSI-bensiinimoottori puuttuu peliin vasta yli 130 km/h nopeuksissa tai riippuen akun varaustasosta.    

Muut voimalinjavaihtoehdot

Ladattavan hybridin rinnalle uusi etuvetoinen Multivan tulee saataville myös kahdella eritehoisella, nelisylinterisellä, polttomoottorilla varustettuna – teholuokissa 100 kW (136 hv) ja 150 kW (204 hv). Pienemmän TSI-bensiinimoottorin maksimivääntö on 220 Nm ja tehokkaamman puolestaan 320 Nm. Myöhemmin valikoima täydentyy nelisylinterisellä TDI-dieselmoottorilla, teholuokaltaan 110 kW (150 hv).

DSG-automaattivaihteisto

Uuden Multivanin kaikki moottorivaihtoehdot on varustettu DSG-automaattivaihteistolla. Uusi 6-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto on kehitetty erityisesti ladattavaan hybridiin. Perinteisissä TSI-bensiinimoottori- ja TDI-dieselmoottoriversioissa on käytössä 7-vaihteinen DSG-automattivaihteisto. Uudessa Multivanissa on nyt myös käytössä ensimmäistä kertaa shift-by-wire-tekniikka, jolloin vaihteenvalitsin ei ole enää mekaanisesti yhteydessä vaihteistoon, vaan vaihteet vaihdetaan elektronisesti. Myös itse vaihteenvalitsin on muotoiltu uudelleen.

Haluatko lisätietoa?

Anna yhteystietosi niin lähetämme lisätietoja uudesta Multivanista, kerromme hinnat kun ne vahvistetaan ja kutsumme koeajolle kun se on mahdollista.