Your browser is outdated!

For the best user experience, please update your browser.

Ikuista rakkautta myötä- ja vastamäessä

Ensimmäistä kertaa Manner-Suomessa järjestetty Bussfest kokosi Volkswagenin klassikkobussien harrastajat rentoon kesätapahtumaan Somerolle. Paikalle saapui noin 150 legendaarista Volkswagen Hyötyautoa retkikuntineen.

Teksti ja kuvat: Marko Mäkinen  |  Elokuu 2018

Nordiska Typ 2-klubben (NT2K) eli Pohjoismaiden tyyppi 2 -kerhon kaikenikäisten Volkswagen Hyötyautojen eli bussi-, paku- ja retkimallien harrastajien päätapahtumaa on järjestetty vuodesta 2002 pääosin Ruotsissa, mutta viime vuosina myös muissa Pohjoismaissa.

Manner-Suomeen Bussfest-tapahtuma rantautui nyt ensimmäisen kerran. Väkeä Someron Hovimäen Camping-alueelle kokoontui Pohjoismaiden lisäksi Saksasta, Virosta, Liettuasta ja Venäjältä.

Bussfest on rento kesätapahtuma, jossa Volkswagenin klassikkobussit ja niiden harrastajat tapaavat kavereitaan, tutustuvat uusiin ihmisiin ja esittelevät sekä ihastelevat legendaarisia autojaan. Somerolle autoja saapui arviolta noin 150.

NT2K:n hallituksen suomalaisjäsen Hannu Jaskari kertoo, että Bussfest järjestetään joka toinen vuosi Ruotsissa, koska suurin osa jäsenistä on ruotsalaisia.

- Somerolle saapui maamme rajojen ulkopuolelta autokuntia noin 50, loput sata saapuivat eri puolelta Suomea. Bussfest on järjestetty kertaalleen Ahvenanmaalla, mutta Manner-Suomessa tämä on nyt ensimmäinen kerta. Kaukaisimmat vieraat ajoivat Somerolle Keski-Norjan rannikkoalueelta, Moskovasta ja Ranskasta.

- Bussfest on lämminhenkinen koko perheen tapahtuma, jossa rennon yhteistoiminnan ohella kunnioitamme hienoa automallia, Jaskari toteaa.

Transporterin kaksiosaisella tuulilasilla varustettua nokkaa kutsuttiin Suomessa "junakeulaksi".
Vesku Paanasen hienolla Sonderbusilla on poliittinen historia.

Katu-uskottava surffiauto 

Suomen Piikkiöstä peräti kahden eri Transporterin kera ensi kertaa Bussfestille saapunut Vesku Paananen kertoo, että hänen runsaasti huomiota saanut kattoikkunallinen Sonderbus on aito suomiauto, jolla on lisäksi poliittinen historia.

- Transporter on vuoden 1965 mallia, auto saapui Suomeen heinäkuussa vuonna 1966 ja se rekisteröitiin Porin Sosiaalidemokraatit ry:n nimiin. Alunperin demareiden keikkabussi siis, Paananen hymyilee.

Hieno Transporter on saatettu viime vuosien aikana nykyiseen kuntoon. Paananen kertoo, että auton edellinen omistaja suoritti suurimmat työt,minkä jälkeen hän hoiti viimeistelyn.

- Kysymyksessä on alkuperäinen bussi, jonka istumajärjestys on mallia 1+8. Autossa pystyy yöpymään ja auton sisustus on aikakauden mukainen retkeilysisustus.

Paananen on surffari, jonka kesä kuluu sään, aaltojen ja tuulen perässä ajaessa. Somerolle hän saapui Ranskasta.

- Suomen kesät ajan Transporterilla, jonka tukikohta on Hangossa. Onhan tällaisella vanhalla Sonderbusilla hienoa ajaa lauta katolla rantaan. Mikäs tällä on autoillessa. Erittäin varmatoiminen peli ja hieno auto harrastaa, Paananen summaa.

Auton sisustus on aikakauden mukainen retkeilysisustus.
Maija (vasemmalla), Sari ja Veeti-kissa reissaavat Urmaksella reilut 8 000 km kesässä. Tyttöjen auto valittiin T1-luokan parhaaksi Somerolla.

Urmas kerää palkintoja

Volkswagen Kastenwagen Grossraum, lempinimeltään ”Urmas”, tilattiin helsinkiläisen pesulan vaatteenkuljetusautoksi vuonna 1962. Väriltään sininen ja korotetulla (+ 34,5 senttiä) katolla varustettu Kastenwagen on toiminut elämänsä aikana mitä moninaisimmissa ajo- ja työtehtävissä, kuten teetupana, tatuointiautona, matkailu- ja mainosautona.

Tänä päivänä Urmas on Maijan, Sarin ja Leevi-kissan kesäauto, jolla kolmikko matkailee ympäri Suomea. Tytöt ihastuivat Urmaksessa samaan niin kuin moni muukin yli 60 vuotta aikaisemmin: vapauteen matkustaa.

Komea Urmas on valittu muun muassa Suomen volkkariyhdistyksen FVWA:n toimesta Vuoden Volkkariksi 2016, Ruotsin Big Run Classic -näyttelyssä parhaaksi Typ2-autoksi ja American Car Show´ssa näyttelyn kymmenen parhaan joukkoon. Bussfest-tapahtumassa Urmas valittiin T1-sukupolvensa ykköseksi.

- Emme rakentaneet Urmasta näyttely- vaan käyttöautoksi. Ystävien kanssa suoritettu entisöinti oli rankka rupeama, mutta kyllä kannatti! Ajamme hymyssä suin ja kyllä niitä hymyjä näkee myös muilla tiellä liikkujilla.

Hieno suomiyksilö, joka toimi 1960-luvulla Lappeenrannassa pesula-autona.

Ensimmäistä kertaa Suomessa

Nordiska Typ 2-klubben (NT2K) eli Pohjoismaiden tyyppi 2 -kerhon kaikenikäisten Volkswagen-hyötyajoneuvojen eli bussi-, paku- ja retkimallien harrastajien päätapahtumaa on järjestetty vuodesta 2002 pääosin Ruotsissa, mutta viime vuosina myös muissa Pohjoismaissa.

Manner-Suomeen Bussfest-tapahtuma rantautui ensimmäisen kerran. Väkeä Someron Hovimäki Camping-alueelle kokoontui Pohjoismaiden lisäksi Saksasta, Virosta, Liettuasta ja Venäjältä. Bussfest on rento kesätapahtuma, jossa Volkswagenin klassikkobussit ja niiden harrastajat tapaavat kavereitaan, tutustuvat uusiin ihmisiin ja esittelevät sekä ihastelevat legendaarisia autojaan. Somerolle autoja saapui arviolta noin 150.

NT2K:n hallituksen suomalaisjäsen Hannu Jaskari kertoo, että Bussfest järjestetään joka toinen vuosi Ruotsissa, koska suurin osa jäsenistä on ruotsalaisia.

- Somerolle saapui maamme rajojen ulkopuolelta harrastajia noin 50, loput sata saapuivat eri puolelta Suomea. Bussfest on järjestetty kertaalleen Ahvenanmaalla, mutta Manner-Suomessa tämä on nyt ensimmäinen kerta. Kaukaisin vieras ajoi Somerolle Keski-Norjan rannikkoalueelta.

- Bussfest on lämminhenkinen koko perheen tapahtuma, jossa rennon yhteistoiminnan ohella kunnioitamme hienoa automallia, Jaskari toteaa.

Volkswagen T2- (oikealla) ja T6- mallit toivottivat vieraat portilla tervetulleiksi.
Festivaaleilla käytiin myös leikkimielinen bussintyöntökisa.

Nerokkaasta ideasta menestystarinaksi 

Moni nerokas idea on saanut alkunsa ruutupaperille kyhätyn luonnoksen tuloksena. Volkswagenin toisen automallin Typ 2:n ensimmäiset askeleet otettiin vuonna 1947, kun merkin hollantilainen maahantuoja Ben Pon oli nähnyt Wolfsburgin tehtaalla Saksassa avolavoja, joiden innoittamana hän luonnosteli muistivihkoonsa Kuplan muotoja mukaillen takamoottorisen pakettiauton, ja paljasti luonnoksensa tehtaanjohdolle.

Kahta vuotta myöhemmin 1949 Volkswagenin silloinen tehtaanjohtaja Heinrich Nordhoff esitteli Geneven automessuilla neljä Transporter-prototyyppiä: kaksi umpipakettiautoa, ikkunapakettiauton ja pikkubussin. Johtaja Nordhoff julisti esittelytilaisuudessa uskaliaasti, että ”tätä autoa ei tarvitse käsitellä silkkihansikkain, sillä se pitää pikemminkin rajusta ja holtittomasta kohtelusta”.

Uhmakas huomautus oli totta, sillä maailmassa on yhä liikenteessä kymmeniä tuhansia Transportereita aina 1950-luvulta alkaen.

Bussintyöntökisa TOP 3:

1.   Team (A) (=anarkia)   15,80 sekuntia
2.   Team DWL (Die Wolfgränze Luftwaffe)   + 1,05
3.   Team Mirrit   + 1,69

Lasten sarjassa kaikki osallistujat palkittiin.  
Tatjana ja Ralf-Stephan Klein saapuivat Somerolle Saksan Punaisen Ristin käytössä olleella ensimmäisen korimallin T1:llä vuosimallia 1967.
Ensimmäistä Transporter -mallia vauhdittaa taakse sijoitettu bensiinikäyttöinen ilmajäähdytteinen nelisylinterinen vastaiskumoottori. Moottorin iskutilavuus on 1192 cm3, teho 34 hv / 3600 r/min ja vääntömomentti 82 Nm / 2000 r/min.