Avoautolla kohti uudenlaisia unelmia.

Puolen vuoden vuorotteluvapaa on opettanut Jaana Kalliokosken ottamaan ilon irti elämän pienistä ja hieman suuremmistakin seikkailuista. Volkswagen T-Roc Cabrioletin ratin takaa se onnistuu helposti.

Teksti Sanna Grav | Kuvat Miika Kainu I Huhtikuu 2020

Media-alalla asiakasvastaavana tuottajana työskentelevä Jaana Kalliokoski istui vuosi sitten keväällä Kirkkonummella sijaitsevan kotinsa terassilla ja suorastaan kiherteli innosta ja odotuksesta. Hän oli päättänyt ottaa irtioton elämästään, ja kuuden kuukauden vuorotteluvapaasta oli juuri sovittu työnantajan kanssa. Pian, ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin Jaanalla olisi aikaa kuunnella itseään ja pohtia, mitä juuri hän elämältään tahtoi.

– Olin tehnyt työtä kunnianhimoisesti, tosi sitoutuneena monta kymmentä vuotta. Kaipasin muutosta, totaalista irtiottoa. Ja se asiakastyö, niin paljon kuin sitä rakastankin, voi olla tosi kuluttavaa. Itse asiassa en silloin vuorotteluvapaan alkaessa edes oikein ymmärtänyt, kuinka väsynyt oikeasti olinkaan, Jaana kertoo.

Koska arki ja työelämä oli tarkasti aikataulutettua, vuorotteluvapaitaan Jaana ei halunnut suunnitella liiaksi etukäteen.

– Sanotaan, että luovuus kumpuaa joutilaisuudesta. Tätäkin lähdin breikilläni tavoittelemaan.  

Yksi selkeä toive Jaanalla kuitenkin oli. Nyt hänellä olisi vihdoin aikaa toteuttaa lapsuudesta saakka mielessä kutkutellut ajatus Uuden-Seelannin jylhiin maisemiin matkustamisesta.  

– Kun olin 13-vuotias teini, perheessämme asui Helen-niminen vaihto-oppilas Uudesta-Seelannista. Jo silloin ajattelin, että hänen luokseen haluan joskus vielä matkustaa. Aika monta vuotta kului, ennen kuin haave lopulta toteutui!

Matkan aikana autokuume iski polttelevampana kuin koskaan.
 

Ei enää tarvetta farmariautolle

Useimmilla meistä ylimääräinen raha ja aika harvoin kohtaavat sopuisasti; kun aikaa matkustamiselle olisi, ovat rahat tyypillisesti vähissä - ja päinvastoin. Melkeinpä ensi töikseen Jaana päättikin luopua perheen farmarimallisesta kakkosautosta matkasuunnitelmia rahoittaakseen.

– Aikuistuneet lapsemme olivat muuttaneet omilleen jokunen aika sitten, emmekä puolisoni kanssa kahdestaan enää välttämättä tarvinneet toista autoa. Toki vuorotteluvapaan myötä ja tulojen pienentyessä auton vakuutusmaksujen loppuminenkin oli hyvä asia. 

Matkan aikana autokuume kuitenkin iski polttelevampana kuin koskaan.

– Kävikin niin hassusti, että puolisoni jätti epähuomioissa ajokorttinsa kotiin, ja kukas se sitten toimikaan kuskina matkan aikana! Onneksi rakastan ajamista! Jaana nauraa.

Matka oli huikea ja piti sisällään ikimuistoisia maisemia, monipuolisia kokemuksia ja mieltä avartavia kohtaamisia. Edes kokonainen kuukausi matkan päällä ei riittänyt koko saarivaltion läpikäymiseen, vaikka pariskunta pääosan matkastaan tien päällä viettikin.

– Olemme edelleen häikäistyneet maan kauneudesta, sen luonnon monimuotoisuudesta. Ajoimme päivittäin satoja kilometrejä läpi sademetsien ja vuonojen, kiemuraisten vuoristoteiden ja jylhien rannikkoreittien. Itse halusin ehdottomasti vierailla myös maan kuuluisilla viinitiloilla, Jaana muistelee.

Unelma-auton kriteerit mietintään

Uskallus istahtaa autonrattiin poikkeuksellisissa, paikoin hyvin haastavissakin ajo-olosuhteissa ja vasemmanpuoleisessa liikenteessä kasvatti Jaanan itseluottamusta myös kotikuskina. Kotimaahan palattuaan Jaana alkoikin listailla uuden unelma-autonsa kriteereitä. Auton olisi sovittava uuteen elämäntilanteeseen, tuotava vapautta ja ajomukavuutta.

– Meillä on puolitoistavuotias labradorinnoutaja, jonka kanssa on kiva mennä luonnon helmaan, hieman kotinurkilta kauemmaksi. Esimerkiksi viime talvena harrastin sen kanssa niin sanottua noseworkia ja kävimme kerran viikossa treeneissä Nummelassa. Oma auto oli silloin hyvä juttu, en ollut niin riippuvainen paljon matkustavan puolisoni aikatauluista. 

Koeajoon otettu Volkswagenin T-Roc Cabriolet vaikutti kokonsa puolesta juuri oikeanlaiselta vaihtoehdolta.  Kirkkonummen pienillä ja mutkaisilla teillä myös muut katumaasturin ja avoauton parhaat puolet yhdistävän T-Rocin ominaisuudet tuntuvat osuvan kohdilleen.

– Valehtelisin jos väittäisin, ettei auton ulkonäöllä ole väliä. Esimerkiksi jo värikin on tärkeä. Avomalli tuo mieletöntä luksusta autoiluun ja sähkönsininen väri kääntää taatusti katseet. Mutta arvostan myös pientä kulutusta ja vähäpäästöisyyttä. Siksi kompakti auto olisi minulle tärkeä valinta.

Katumaasturin ja avoauton yhdistelmä

1.5 TSI EVO -bensiinimoottorilla varustetun T-Rocin hiljainen käyntiääni tuo nautintoa ajoon. Musiikkia tai vaikkapa äänikirjoja intohimoisesti kuluttavalle kuljettajalle asia ei ole vähäpätöinen. Ykköskriteeriksi nousee kuitenkin luottamus tuttuun ja turvalliseen merkkiin.

Volkswagen on perheellemme tuttu ja luotettava merkki. T-Rocissa arvostan eniten sen ajettavuutta. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin on todellista arjen luksusta! Jaana vakuuttaa.

Avomallin kuomu avautuu napista painamalla täysin sähkötoimisesti 9 sekunnissa nopeuteen 30 km/h saakka ja sulkeutuu 11 sekunnissa. Katto auki ajettaessa automaattisesti takaistuinten taakse esiin nouseva kaatumissuoja tarjoaa lisäsuojaa kaikille matkustajille. 

Volkswagen T-Roc vaikuttaakin erittäin houkuttelevalta valinnalta matkalla kohti kirkkaammin omannäköistä elämää. Kun vapaat pian loppuvat ja paluu arjen pyöritykseen koittaa, Jaana tahtoo tehdä kaikkensa, jottei arki vie mehuja ja latista luovuutta.

– Mitä olen oppinut? Ainakin sen, että vaikka kuinka suunnittelee asioita, kaikki voi mennä kuitenkin uusiksi! Olen tosi iloinen siitä, että ehdimme tehdä sen ison matkan ennen pandemiaa. Ja että olemme pysyneet terveinä, ei sekään ole itsestäänselvyys. Kaipaan jo nyt ihania kollegoitani. Uskon myös, että työhön tulee uudenlainen into. Toivon näkeväni asioita vähän uudessa valossa, kykenen ehkä kyseenalaistamaan tietyt rutiinit, sillä, ymmärrän, että asiat voisi tehdä toisinkin.

Tiesitkö, että Volkswagenin voi hankkia helposti myös yksityisleasingilla? Vertaile huolettomia vaihtoehtoja.

Elegantti avoauto

Volkswagen T-Roc Cabriolet

Volkswagen T-Roc Cabriolet Style 1.5 TSI EVO 110 kW / 150 hv bensiinimoottorilla ja 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla. 

Hinta alkaen 39 983,75 €

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta.

 

Lataa ja asenna uusi selainohjelma.

Mozilla Firefox

Google Chrome