Täyssähköautojen uusi aikakausi on alkanut - Volkswagen ID.3 1ST nyt tilattavissa!

Nyt kannattaa olla aktiivinen ja varmistaa paikkansa täyssähköautoilun uuden aikakauden etujoukoissa. Rajattu erä erikoisvarusteltuja Volkswagen ID.3 1ST -täyssähköautoja on tulossa Suomeen jo syksyllä.

Teksti Timo Toiviainen  | Kuvat Volkswagen ja Ville-Veikko Heinonen, Alasinmedia I Kesäkuu 2020

Volkswagen-tuotepäällikkö Krista Pirttinen on huojentunut, sillä poikkeusoloista huolimatta ID.3 1ST -mallin ennakkomyynnin lanseeraus on sujunut lähestulkoon suunnitellusti.

- Julkaisimme juuri ID.3 1ST -lanseerausmalliston varusteversioiden tiedot ja hinnat. Ilokseni huomasin, että uutinen uuden täyssähköauton tilausmahdollisuudesta on herättänyt positiivista pöhinää Volkswagen-liikkeissä.

Tilauksensa tehneet ennakkovaraajat saavat ID.3 1ST -autonsa Suomeen samoihin aikoihin kuin ensimmäiset esittelyautot saapuvat Volkswagen-liikkeisiin syksyllä. Pirttinen kertoo ID.3 1ST -autoja olevan vielä vapaana, joten nyt kannattaa olla aktiivinen ja varmistaa oma erikoismallinsa. 

Kolme täyssähköautoilun varustelutasoa

ID.3 1ST -mallista on valittavana kolme eri varustelutasoa , jotka ovat ID.3 1ST, ID.3 1ST Plus ja ID.3 1ST Max.

Kaikissa varusteversioissa on 58 kWh:n akku (nettokapasiteetti). Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) ja maksimivääntö on 310 Nm. ID.3 1ST -erikoismallin toimintamatka on jopa 420 kilometriä (WLTP). Auto kiihtyy 0–100 km/h 7,3 sekunnissa ja 0-60 km/h 3,4 sekunnissa.

Jo 39 984,95 euron hintaiseen ID.3 1ST varusteluun kuuluu laaja valikoima mukavuusominaisuuksia, kuten navigaatiojärjestelmä ja puheohjaus. Plus-varustelu tuo lisäksi muun muassa IQ. Light -ajovalot ja moniväriset sisustusvaihtoehdot. Max-varustelun innovatiivisia uutuuksia ovat esimerkiksi täysin uudenlainen tuulilasinäyttö AR Head Up Display sekä upea XL panoraamakatto.

Kuplan ja Golfin jälkeen ID.3 on ilman muuta seuraava suuri ilmiö Volkswagenin historiassa.
 

Pohjoisen olot huomioiden kaikissa Suomeen tuotavissa malleissa sisätilojen lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppujärjestelmä .

Suomen valtion hankintatuki 2000 euroa on käytettävissä kaikkiin Volkswagen ID.3 1ST -malleihin.

Lisäksi kaikkiin uusiin ID.3 1ST -malleihin on saatavana vuoden ilmainen latausmahdollisuus julkisista latauspisteistä Volkswagenin We Charge -latauspalvelun kautta (max. 2 000 kWh ja 600 euroa).

-Kuplan ja Golfin jälkeen ID.3 on ilman muuta seuraava suuri ilmiö Volkswagenin historiassa. Täysin uusi Volkswagen-täyssähköautojen MEB-alustarakenne mahdollistaa muun muassa ennennäkemättömät sisätilat ulkomittoihin nähden, kiteyttää Pirttinen.

ID.3 1ST -erikoismallien lisäksi Volkswagenin täyssähköautomallisto tulee myöhemmin laajenemaan muilla tuotantomalleilla.

Myös ID.3-täyssähköautoihin on saatavana helppo Volkswagen-huolenpitosopimus .

Mitä mieltä kuluttajat ovat uudesta täyssähköautosta?

Uusi ID.3 esiteltiin ennakkovaraajille Saksan Dresdenissä järjestetyssä tilaisuudess a ja myöhemmin Suomessa Helsingissä, jossa esittelyauto kävi pikavisiitillä .

Saksassa autoon tutustunut ja sen koeajanut Jarmo Rosenqvist kertoo laittaneensa tilauksen vetämään heti kun se oli mahdollista.

-Valitsin Max-mallin kaikilla varusteilla ja pohjamaalin värisenä, hän sanoo pilke silmäkulmassaan trendikkään harmaata värivaihtoehtoa tarkoittaen.

Kattavimpaan varusteversioon päätymiseen miehellä on selkeät perusteet.

-Varusteet ovat juuri se syy, miksi olen hankkimassa ID.3-sähköauton. Ennen vastaavia varusteita sai vain kalliisiin edustusautoihin. Tässä on nyt auto, joka on edullisempi ja pakettiin kuuluu todella kivoja varusteita. Esimerkiksi Travel Assist on mielestäni jopa vähän parempi kuin kilpailijoiden vastaavat, sitä odotan kovasti. Ja koko käyttöliittymä on mielestäni ensimmäistä kertaa järkevän tuntuinen. Sen käyttäminen tuntuu tutulta ja helpolta omaksua, koska se toimii periaatteessa samalla tavalla kuin verkkosivu.

Rosenqvist laskeskelee, että nykyiseen Volkswagen Golf GTE -lataushybridiinsä verrattuna ID.3 tulee helpottamaan arkea huomattavasti moninkertaisella toimintamatkallaan.

-Vaikka asun Helsingin keskustassa, voin ladata autoa kotona. Autohallissamme on jo riittävästi latauspisteitä. Julkisia latauspisteitä tulen tarvitsemaan harvemmin, sillä minulla on tapana nukkua öisin, jolloin auto voi rauhassa latautua autohallissamme.

Uuden täyssähköautonsa toimitusaikaan mies suhtautuu rauhallisesti.

-Kyllä hermot kestävät, nythän tässä on enää loppupuristus jäljellä. Innolla odottelen!

Katso, kuinka Volkswagen ID.3 sai alkunsa

Volkswagenin uuden aikakauden aloittava täyssähköauto ID.3 starttasi elämänsä puhtaalta pöydältä alkaen. Yhdeksänosainen palkittu videosarja kertoo, kuinka suunnittelu eteni tuotantoon saakka.

Katso videosarja täältä

Kotilataus yleistyy ja latausverkosto kasvaa

Sähköauton lataukseen on päivä päivältä enemmän mahdollisuuksia kautta maan. Omaa pysäköintipaikkaa käyttävien sähköautoilijoiden on kuitenkin todettu lataavan 80 % käyttämästään sähköstä kotona. Itsellesi sopivan kotilataustavan voit varmistaa kätevästi varaamalla lataustapakartoituksen . Esimerkiksi ID. Charger -kotilatauslaitteen hinta on alkaen 399,00 euroa (ei sisällä toimituskuluja).

Kotilatauspisteen lisäksi sähköautoilijaa palvelevat julkiset latauspisteet valtakunnallisesti.

Lähimmät K-latauspisteesi löydät täältä

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta.

 

Lataa ja asenna uusi selainohjelma.

Mozilla Firefox

Google Chrome