Sähköauton latausasema helposti kotiin

Sipoolaisen perheen uutta Volkswagen-täyssähköautoa ladataan kotona ID.Charger -latausasemalla. Laitteen edullinen hinta, nopea asennus ja helppokäyttöisyys yllättivät iloisesti.

Teksti ja kuvat Timo Toiviainen I Elokuu 2020

Sipoolainen sovellussuunnittelija Harri Itkonen esittelee uuden Volkswagen e-Up! -täyssähköautonsa latauslaitteen kaapelia.

– Valitsimme kahdesta ID.Charger -latausasemavaihtoehdosta sen edullisemman, mutta pitkällä latauskaapelilla varustettuna. Nyt ei ole väliä, miten päin auto parkkeerataan tähän. Kaapeli ylettyy aina hyvin!

Autotallin oven viereen seinään kiinnitetty latausasema kiiltelee auringossa kilpaa vasta kolmisen viikkoa vanhan, syvänsinisen sähköauton kanssa. Itkonen kertoo, miten päätyi valintaansa.

– Tilasin uuden Volkswagen e-Up!:n jo alkuvuodesta, taisi olla helmikuussa. Pian huomasin netissä huhuja, että Volkswagenilta on tulossa tällainen kotilatausasema. Otin asiasta selvää ja tein ennakkotilauksen heti kun nettisivut julkaistiin. 

Tuoretta sähköautoilijaa hieman hymyilyttää latausaseman toimitusaika, joka venyi aivan kalkkiviivoille auton kanssa.

– Olin juuri hakenut uuden autoni Volkswagen Airportista ja tutkin kotona auton papereita. Samassa kuulin ovelta koputusta. Siellä oli lähetti ison paketin kanssa. Latausasema saapui samana päivänä kuin autokin!

Latauksen etenemistä voi seurata älypuhelinsovelluksesta.
Lyhyen kokemukseni perusteella sanoisin, että latauslaitteen hinnan ja laadun suhde on hyvä."
 

Edullinen hinta ja asennus

Itkonen pitää ID. Charger -latauslaitteen hintaa  erittäin sopivana.

– Lyhyen kokemukseni perusteella sanoisin, että latauslaitteen hinnan ja laadun suhde on hyvä. Lisäksi laite on siistin näköinen. Siinä on myös teline, jonka ympärille kaapelin voi kiepauttaa. Etukäteen vähän ajattelin, että pitääköhän hommata kaapelille vielä teline, mutta tähän se menee tosi nätisti.

Latausasema asennettiin muutamassa tunnissa.

– Tilasin asennuksen SähköEdit Oy:stä. Asennuksen hintahaarukka on heillä noin 300–500 euroa, riippuen siitä paljonko tilaaja tekee itse aputöitä. Itse tein niin paljon kuin on luvallista. Ryömin talon yläpohjan kautta ja tein läpivientireiät sekä vedin kaapelin valmiiksi. Sähkömies teki kytkennät ja asensi vikavirtasuojat. Hän kehui, että ohjeet ovat selkeät. Asennus sujui hyvin, ja voin suositella yritystä lämpimästi, Itkonen sanoo.

ID. Charger -latauslaite lataa kaikki nykyiset ja tulevat Volkswagen-sähköautot sekä kaikki muiden valmistajien sähköautot, joissa on tyypin 2 liitäntä.

Helppokäyttöinen latauslaite

Sipoolaisessa perheessä latauslaitteen ja sähköauton kanssa on nopeasti päästy sinuiksi.

– Latauslaite on erittäin helppokäyttöinen, lataus onnistuu keneltä tahansa. Laite lataa sen minkä auto pystyy vastaanottamaan. ID.Chargerin teho on 11 kW ja e-Up! pystyy vastaanottamaan virtaa 7,2 kW:n teholla. Vanhassa talossamme on vanhat sähköt, mutta mitään ongelmia sähköjen tai latauksen kanssa ei ole ollut. Olemme tyytyväisiä. Sekä minä että vaimoni osaamme hyvin käyttää latauslaitetta.

Nuoreen perheeseen kuuluvat myös kaksi lasta ja 20-kiloinen koira.

– Ajamme sähköautolla lähipyöritykset ja kaupassakäynnit. e-Upissa viihtyy lyhyillä matkoilla loistavasti neljäkin henkeä. Jos matkustamme pitemmälle koko porukalla, käytämme toista autoamme, joka on farmari. 

Lisätietoja I.D. Charger -latausasemasta

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta.

 

Lataa ja asenna uusi selainohjelma.

Mozilla Firefox

Google Chrome