Suomalaisen harrastajan uskomaton taidonnäyte – Kuplan
moottori puusta!

Harrastajapuuseppä Tommi Rajalan puusta 1:1-mittakaavaan rakentama Volkswagen Kuplan bokserimoottori on jokaiselta yksityiskohdalta kädentaidon mestarinäyte.

Teksti ja kuvat: Marko Mäkinen | Syyskuu 2019

Kauhajoen Hyypässä asuvan Tommi Rajalan puinen bokserimoottori on saanut ansaittua huomiota myös maailmalla nettivideoissa ja somessa.

Rajala kertoo olevansa itseoppinut harrastajapuuseppä, joka aloitti harrastuksensa sattumalta.

– Pienestä pojasta alkaen olen tykännyt tehdä luovaa työtä käsilläni. En ollut aiemmin harrastanut  puutöitä, mutta olen rakennellut luovasti kaikenlaista. Seitsemän vuotta sitten satuin näkemään tässä lähellä piharakennuksessa vanhan puusorvin. Kysyin omistajalta sitä lainaksi, ja siitä se lähti. Jotain männynkapulaa kokeilin aluksi sorvata. Sen jälkeen hankin vannesahan, jotta sain puupaloja muotoiltua. Sitten pienen höylän ja pieniä puutyökaluja lisää.

Harrastajan nälkä kasvoi syödessä, ja hyvin nopeasti Rajala alkoi haastamaan itseään. Jotta työkalut ja -menetelmät sekä eri puumateriaalit tulivat tutuiksi, hän valmisti aluksi yksinkertaisia esineitä, kuten kynttilänjalkoja. Tosin jo heti ensimmäisissä töissään hän liimasi eri puumateriaaleja yhteen ja sorvasi niitä.

Moottorin tulpat ovat kierrettävissä sylinterikanteen kiinni. Myös öljytikku sekä -korkki on rakennettu puusta aitojen osien mukaisiksi.

Bokserin muoto viehätti

Puutöilleen Rajala perusti tuotemerkin Wood Art Finland. 1970-luvun alusta tuttua Volkswagen Kuplan 1,6-litraista bokserimoottoria hän on työstänyt puusta reilut puolitoista vuotta. Hämmästyttävintä moottorissa on se, että se ei ole pelkkä moottorilta näyttävä veistos, vaan moottorissa kaikki osat liikkuvat niin kuin alkuperäisessäkin moottorissa! Kampiakseli pyörittää mäntiä ja venttiilit aukeavat ja sulkeutuvat oikeassa järjestyksessä.

– Tämä moottori vuotaa vain sahanpurua, Rajala hymyilee.

– Nautin puutöiden tekemisestä, mutta myös lopputulos on tärkeä. Katsojien reaktiot ovat hyvin palkitsevia. Enkä missään nimessä mieti rahaa, koska tämä on harrastukseni.

Rajala kertoo näkevänsä työnsä mielessään lähes valmiina, ennen kuin on muotoillut ensimmäistäkään kapulaa.

Kuplavolkkarin moottoriin Rajala päätyi monesta syystä.

– Meillä on perheessä aina ollut Volkswageneita, kuten kuplavolkkari, jollaisen olen itsekin omistanut. Halusin tehdä oikean moottorin, tunnistettavan sekä legendaarisen sellaisen. Volkswagenin bokserimoottori on toteutukseltaan uniikki ja erilainen massarivimoottoreihin verrattuna. Se tunnistetaan ja siitä on lähes jokaisella ihmisellä tarina.

Pääosissa neljä puulajia

Rajala rakensi puumoottorinsa mittakaavan 1:1. Moottorin jokainen osa on valmistettu käsityönä, CNC-koneistusta ole käytetty missään työvaiheessa.

Moottoriin on rakennettu öljykanavia myöten kaikki osat, kuten venttiilinjouset, rattaat, työntötangot, toimivat kierteet ja mutterit. Myös virranjakajan kärjet toimivat puujousella. Moottorin pystyy purkamaan, mutta koska moottori on jo pintakäsitelty, mutterit ovat napsahtaneet kiinni. Moottorin kaikki sisäosat on dokumentoitu, ja moottori on täysin pyöritettävissä kampiakselin päästä.

–  Moottorissa kaikki osat toimivat, Rajala huomauttaa.

Rakentamisessa hän on pääsääntöisesti käyttänyt raaka-aineina neljää eri puulajia: kotimaista koivua, Amerikan pähkinäpuuta, padokkia ja wengeä.

–  Muun muassa moottorin venttiilinjouset ja sylinterinkannet olen valmistanut koivusta.

– Itse sylinteri on afrikkalaista wengeä ja virranjakajan kansi padokkia. Tämä kolmikko on jo väreinä yhdistelmä, joka miellyttää silmääni. Eri puulajien ansiosta moottorin muodot erottuvat paremmin.

– Moottori on vielä kesken, en halua hätäillä sen kanssa. Enkä missään nimessä ole itsekään vielä valmis seppä, vaan haluan tulevaisuudessakin haastaa itseäni edelleen.

Siviilissä Tommi Rajala ajaa Transporterilla, joka on hänen osaomistamassaan yrityksessä järjestyksessään kolmas.

Yrityksen ajot Transporterilla

Siviilityönään Rajala huolehtii Suomen Laatuilma Oy:n yrittäjänä suomalaisten puhtaasta sisäilmasta. Yritys on tehnyt ilmanvaihtojärjestelmien puhdistuksia, huoltoja ja säätöjä jo 12 vuoden ajan. Yhtenä palvelumuotona yritys vastaa kiinteistöjen olosuhdeseurannoista.

Kohteisiin Rajala ja hänen yhtiökumppaninsa Tomi Utriainen ajavat Volkswagen Transporterilla.

– Tämä nykyinen Transporter on järjestyksessään kolmas ja ensimmäinen 4MOTION-nelivedolla varustettu auto. Pakettiauto on työssämme välttämätön. Olemme koko yrityksemme olemassaolon ajaneet työajomme Transportereilla.

Rajala pitää tärkeänä sitä, että yrityksen autot ovat aina hyvässä kunnossa, siistejä ja luotettavia.

– Pakettiauto on toimistomme ja käyntikorttimme, josta käsin hoidamme asiakassuhteita ja yrityksen asioita. Kaluston, joka meillä kulkee mukana, tulee pysyä siistinä ja puhtaana. Olemmehan työssämme puhtauden kanssa tekemisissä.

Yrityksen viimeisin Transporter 4MOTION ostettiin kaksi vuotta sitten.

­– Talvisin tällä on mahtavaa mennä ja kulkea. Meillä on peräkärryssä aina kompressori mukana ja lastimme on painava. Kyyti on varmaa ja vakaata. Loskakeleillä nelivedon edut tulevat parhaiten esille. Volkswagenin neliveto on sen toiminnan puolesta miellyttävä ajaa. Kaikin puolin hyvä auto, Rajala summaa.

Your browser is outdated!

Please get a decent browser here or there