Tervetuloa, digiajan Volkswagen Golf!

Volkswagen Golf siirtyy kahdeksanteen sukupolveensa runsaasti varusteltuna sähköistäen samalla kompaktiluokkaa. Se on ensimmäinen Volkswagen, joka on saatavana peräti viitenä eri hybridiversiona. Lähdetään koeajolle!

Teksti Timo Suomala  | Kuvat Timo Suomala ja Volkswagen I Joulukuu 2019

Uuden Volkswagen Golfin esittely on aina merkittävä tapahtuma. Juuri esiteltyyn kahdeksannen sukupolven Golfiin päästiin tutustumaan Portugalissa, Porton maisemissa.

Vuonna 1974 ensiesitelty Golf on kasvanut todelliseksi automaailman suunnannäyttäjäksi. Joka 40. sekunti jossain päin maailmaa ostetaan Volkswagen Golf. Yhteensä Golfia on tähän asti myyty yli 35 miljoonaa kappaletta.

Kahdeksas Golf-sukupolvi tarjoaa kuljettajalleen runsaasti uusia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia nauttia ajamisesta. Uudistumisen ytimessä ovat laaja moottoriversiovalikoima, täysin uusi ohjaamon käyttöliittymä sekä erittäin runsas vakiovarustelu.

Golfin ulkomitat ovat pysyneet lähes ennallaan, mutta uudet muodot antavat entistä dynaamisemman vaikutelman ja matalamman ilmanvastuskertoimen.

Kuljettajan näkökenttää hallitsee digitaalinen mittaristo ja kojelaudan kosketusnäyttö.
Golfiin voi nyt valita moottorin peräti kahdeksasta vaihtoehdosta.
 

Jopa viisi hybridiversiota

Golfiin voi nyt valita moottorin peräti kahdeksasta vaihtoehdosta. Valikoimaan kuuluvat turboahdetut bensiini- ja dieselmoottorit, kaasumoottori, uudet kevythybridit sekä ladattavat hybridit. Jokaiselle käyttäjälle löytyy sopiva, omat tarpeet tyydyttävä vaihtoehto.

Bensiinimoottoreissa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. DSG-automaattivaihteisto tarjotaan aina täysin uuden kevythybriditekniikan yhteydessä.

Kevythybridissä TSI-bensiinimoottorin parina on hihnatoiminen 48 voltin starttigeneraattori ja 48 voltin litiumioniakku. Kevythybridi tottelee nimeä eTSI. Käytännössä se toimii siten, että vauhtia hidastettaessa järjestelmä kerää liike-energiaa talteen. Akun varaustilan salliessa järjestelmä voi sammuttaa polttomoottorin esimerkiksi tasakaasulla rullatessa. Järjestelmä pienentää CO2-päästöjä ja vähentää polttoainekulutusta jopa 10 prosentilla. Kevythybridi on saatavilla kolmeen teholuokkaan: 81 kW (110 hv), 96 kW (130 hv) ja 110 kW (150 hv). 

Kevythybridin lisäksi valittavissa on kaksi ladattavaa hybridiä. Uusi lataushybridivaihtoehto tuottaa tehoa 150 kW (204 hv). Päivitetty Golf GTE taas tarjoaa voimaa urheilulliset 180 kW (245 hv).

Molemmissa lataushybrideissä on 13 kWh:n litiumioniakusto, joka takaa pitkän toimintamatkan ja mahdollisuuden täyssähköajoon. Uusi Golf on ensimmäinen Volkswagen, joka tulee saataville peräti viitenä eri hybridiversiona.

Kaksilitrainen dieselmoottori on teholtaan 85 kW (115 hv) ja tulee saataville sekä manuaalivaihteistolla, että DSG-automaattivaihteistolla. Parhaimmillaan uuden TDI-moottorin kulutus on jopa 17 prosenttia aiempaa alhaisempi.

Uudella ilmeellä ja varustetasoilla

Tunnistettavaan muotoiluunsa Golf on saanut lisää terävää ryhdikkyyttä. Uutuuden tunnistaa heti keulan tuoreesta ilmeestä. Ajovalot ovat huomattavasti aiempaa matalalinjaisemmat. Sekä etu- että takavalot ovat nyt vakiovarustuksessa toteutettu ledein. Lisävarusteena Golfiin saa mukautuvat led-matriisiajovalot.

Uudistuksen myötä varustetasot uusiutuvat ja vanhat Trendline, Comfortline ja Highline jäävät historiaan. Uudet tasot ovat Golf, Style ja R-Line. Niiden myötä vakiovarusteiden määrä myös kasvaa kaikilla tasoilla.

Uudet varustetasot ovat Golf, Style ja R-Line. Niiden myötä vakiovarusteiden määrä myös kasvaa kaikilla tasoilla.

Havainnollinen digiajan ohjaamo

Starttaan koeajolle istahtamalla kuljettajan paikalle, jossa Golfin uudistukset näkyvät voimakkaimmin. Digitalisoituneen kojetaulun ilme on moderni ja tyylikkään selkeä. Kytkimien ja painonappien toimintojen siirtyminen 10-tuumaiseen keskinäyttöön yksinkertaistaa ja helpottaa eri toimintojen käyttöä. Digitaalista käyttöliittymää täydennetään näytön alareunan uudenlaisilla kosketuspainikkeilla ja liukunäppäimillä sekä ääniohjauksella (ei suomeksi).

Myös perinteinen mittaristo on korvattu näyttävällä 10,25-tuumaisella näytöllä, jota käytetään monitoimiohjauspyörän kytkimistä. Digitaalinen mittaristo kuuluu myös uuden Golfin vakiovarusteisiin ja on aiempaa muokattavampi. Koko mittariston leveydelle saa esimerkiksi selkeän karttanäkymän.

 

Navigointi on interaktiivista. Järjestelmä kertoo kiinnostavista kohteista, jolloin älypuhelimen Bluetooth-yhteyden avulla Golfista voidaan varata esimerkiksi pöytä halutusta ravintolasta. Navigaattorin ohjeita voi seurata myös lisävarusteiselta tuulilasinäytöltä.

Turvallisuutta ja mukavuutta avustimilla

Uudessa Golfissa on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Autonomista ajamista tukeva Travel Assist luo turvallisuutta ja parantaa ajomukavuutta erityisesti pitkillä ajomatkoilla. 

Se ohjaa, kiihdyttää ja jarruttaa avusteisesti jopa 210 km/h nopeuteen saakka. Koeajossa Portugalin Porton alueen kiemurtelevilla maanteillä järjestelmä toimi mainiosti. Se antaa kuljettajalle mahdollisuuden tutustua tarkemmin matkareitin seuraaviin kohteisiin.

Viisiovinen Golf tarjoaa tavaratilaa 380 litraa. Takapenkin selkänojat kääntämällä tila laajenee 1237 litraan.

Lisäapua löytyy myös kattavasta vakiovarustelusta. Siihen kuuluvat muun muassa kaistanpitoavustin sekä ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist, jonka hätäjarrutusjärjestelmä tunnistaa jalankulkijat- ja pyöräilijät. Digitaliseen ohjaamoon kuuluu myös aina verkkoon liitetty infotainment- järjestelmä sekä Car2X-palvelu, joka vastaanottaa tietoa muista autoista ja informoi kuljettajaa liikennetiedoista.

Matkamukavuutta kohottavat myös uuden Golfin erinomaiset sisätilat. Koeajoauton sähkösäätöinen kuljettajan istuin antoi hyvän tuen vauhdikkaampaankin etenemiseen. Lisäreisituesta on hyötyä omaa ajoasentoa säädettäessä ja muistipaikat helpottavat kuljettajan vaihtoja. Takapenkki miellyttää jalkatiloillaan. Viisiovinen Golf tarjoaa tavaratilaa 380 litraa. Takapenkin selkänojat kääntämällä tila laajenee 1237 litraan.

 

Täsmällinen ja hiljainen ajettava

Koeajolla tarjoutui mahdollisuus ajaa sekä manuaalivaihteista 96kilowattista 1.5 TSI:tä että tehokkaampaa 110-kilowattista 1.5 eTSI:tä.

Manuaalivaihteisessa huomio kiinnittyi lyhytliikkeiseen vaihdekeppiin, jonka täsmällinen liikerata on omiaan helpottamaan ajamista eri liikennetilanteissa. Turbomoottorin teho riittää mainiosti arjen liikkumiseen.

DSG-vaihteinen kevythybridi on kiinnostava uutuus. Lisäteho tuo etenemiseen jäntevyyttä, jota DSG-vaihteisto täydentää mukavuudellaan.

Yhteisenä piirteenä molemmat moottoriversiot tuntuivat ohjaamosta kuunneltuina entistä hiljaisemmilta. Moottoriäänet eivät häirinneet moottoritienopeuksissa tai kiihdytyksissä. Myös rengasäänet loistivat Portugalin teillä poissaolollaan, vaikka alla oleva 18-tuumainen rengastus oli malliston kookkaammasta päästä.

Uuden Golfin alusta ansaitsee kehut. Lisävarusteisiin kuuluvan mukautuvan alustasäädön DCC:n ajo-ohjelmien erot ovat riittävän selvät ja eri säätöjä tottuu nopeasti käyttämään keskinäytön alla olevasta pikanäppäimestä. Uutena ominaisuutena kuljettaja voi Individual-ohjelmalla mukauttaa säätöjä Comfort- ja Sport-ohjelmien välillä mieltymyksensä mukaisesti.

Suomeen keväällä

Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille ensimmäiset autot saapuvat keväällä 2020. Uusi Golf lanseerataan heti kolmen moottorivaihtoehdon voimin. Tarjolle tulevat 1.5 TSI (96 kW) bensiinimoottori, 1.5 eTSI (110 kW) hybridi sekä dieselmoottorinen 2.0 TDI 85 kW (115 hv).

Mallisto täydentyy nopeasti vuoden 2020 aikana kattamaan kaikki moottoriversiot mukaanlukien ladattavat hybridit,  TGI-kaasuversion ja urheilullisemmat GTI, GTI TCR, GTD sekä R -malliversiot ja 4Motion-nelivetomallin DSG-vaihteistolla. Variant-farmariversio täydentää malliston loppuvuodesta.

Koeajon jälkeen on ilo todeta, että uuden Golfin digitaalisuuden, varusterunsauden ja uusien voimanlähteiden taustalta loistaa myös edellisistä sukupolvista tuttu ominaisuus. Volkswagen Golf tarjoaa edelleen myös ajamisen hauskuutta ja matkustamisen iloa arjen muuttuviin tilanteisiin. Tervetuloa, kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf!

Tutustu uuteen Volkswagen Golfiin!

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta.

 

Lataa ja asenna uusi selainohjelma.

Mozilla Firefox

Google Chrome