Uusi Volkswagen Touareg kuluttajien koeajossa.
Kolmannen sukupolven Volkswagen Touareg esiteltiin heti tuoreeltaan suomalaiselle yleisölle Haikon Kartanon koeajotapahtumassa.
Teksti Timo Toiviainen | Kuvat Olli Urpela I Elokuu 2018
Kaksipäiväisen Touareg Experiencen puitteissa tavalliset kuluttajat pääsivät kokeilemaan Volkswagenin uuden lippulaivan ominaisuuksia sekä maanteillä että maastossa. Monilla tapahtumaan osallistuneilla on jo pitkä kokemus Volkswageneista, joten testiryhmien asiantuntemus oli vahva.
Testikuskien ensivaikutelmia kuvaavat parhaiten oheisella videolla nähtävät ja kuultavat kommentit.
Tuhti paketti innovatiivista tekniikkaa
Kolmannen sukupolven Touareg tuo Volkswagen-malliston huipulle uutta teknologiaa ja tilavan SUV-mallin ylellisyyttä. Pitkällä ja voimaa viestivällä keulallaan sekä suoraviivaisella muotoilullaan Touareg näyttää Volkswagenin SUV-mallien tulevaisuuden suunnan.
Matkustamo on entistä tilavampi. Pituutta on tullut 77 mm lisää ja kori on 44mm leveämpi. Alumiinia ja suurlujuusterästä yhdistävän rakenteen ansiosta Touaregin kori on kuitenkin 106 kg aiempaa kevyempi. 697 litraan kasvaneen tavaratilan voi laajentaa jopa 810 litraiseksi hieman takamatkustajien jalkatiloista tinkien.
Nelipyöräohjauksen ansiosta Touaregin käsittely on helppoa.
Entistä kattavampaan vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa leveä digitaalinen mittaristo, led-matrix-ajovalot, navigointi ja lämmitettävä ohjauspyörä.
Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat täydentyneet muun muassa lämpökameraan perustuvalla pimeänäköavustimella sekä ohjaus- ja kaistanpitoavustimella.
Aktiivisen nelipyöräohjauksen ansiosta Touaregin käsittely on helppoa. Loppuvuodesta saataville tuleva sähkömekaaninen kallistuksenvaimennusjärjestelmä lisää ajamisen nautintoa.
Touaregin moottorivaihtoehdot ovat kaksi vahvasti vääntävää mutta taloudellista 3,0 TDI V6-dieselmoottoria (170kW ja 210kW). Myöhemmin on luvassa vielä V8 TDI sekä mahdollisesti myös ladattava hybridi.
Kaikissa malleissa voimalinjaan kuuluu 8-nopeuksinen automaattivaihteisto ja jatkuva neliveto.