Vaikuttava energiatehokkuus: ID-mallien lämpöpumppu

Volkswagen ID.3 with illustrated heat pump

Uusissa täysin sähköisissä ID.3 ja ID.4 -malleissa vakiovarusteena Suomessa oleva lämpöpumppu lämmittää sisätilan energiatehokkaasti. 

Tähän tarvitaan vähemmän akkuenergiaa.

Miten lämpöpumppu toimii?

Sähköautossa ei muodostu polttomoottoriauton tavoin riittävästi hukkalämpöä sisätilan lämmittämiseen.

Ratkaisu: tehokas lämpöpumppujärjestelmä, joka tiivistää kylmäaineen korkeassa paineessa. Tässä syntyvää lämpöä käytetään sisään virtaavan kylmän ilman lämmittämiseen.

Tällöin korkeajännitelämmitys tarvitsee vähemmän energiaa akusta.

Cold outdoor air becomes warm indoor air in ID.3
Kylmä ulkoilma muuttuu lämpimäksi sisäilmaksi

Hyvä ympäristölle, hyvä sinulle

Uuden ID.3:n ja ID.4:n lämpöpumppu tarjoaa useita etuja:

  • Kestävyys: 
    Lämmitys- ja jäähdytysilman tuottamiseen käytettävä kylmäaine R744 (hiilidioksidi) on kaasu, joka kuormittaa ilmastoa vähemmän kuin fluoratut kylmäaineet.

  • Tehokkuus: 
    Sisätilan lämmityksen tehontarve on alle 0 °C:n ulkolämpötilassa jopa 40 % pienempi kuin autossa, jossa ei ole lämpöpumppua.

  • Toimintamatka:
    Kun lämmitykseen kuluu vähemmän energiaa, paranee myös toimintamatka. Toimintamatkan lisäys riippuu kuitenkin useista tekijöistä, kuten ajoprofiilista ja ajotyylistä, joten yhden toimintamatka-arvon tai prosentin antaminen ei käytännössä ole mahdollista. Mutta yleissääntönä pätee, että mitä pienempi on ajon keskinopeus, sitä suurempi vaikutus lämmityksellä ja lämpöpumpulla on toimintamatkaan. 

 

Sähköautotietoa

Lue lisää lataustavoista

Täyssähköauto ID.3

Sisätilan esilämmitys ja ilmastointi

Sähköautotietoa