Sähköautoissa käytettävien luonnonvarojen hankinta

Sähköautoilu tarjoaa kaikki edellytykset tehokkaalle ja kestävälle tulevaisuudelle, mutta asettaa samalla haasteita aina raaka-aineista kierrätykseen. Volkswagen kantaa vastuunsa ja pyrkii löytämään kokonaisvaltaisia ratkaisuja ihmisille ja ympäristölle.

Illustration of lithium and cobalt

Sähköautoihin tarvitaan raaka-aineita

Autoiluun tarvitaan energiaa. Sähköautoilu on erityisen tehokas liikkumismuoto. Sähköautolla pääset samalla energiamäärällä 3-4 kertaa pidemmälle kuin polttomoottoriautolla. Uusi ID.3 saa tarvitsemansa virran litiumioniakusta.

Litiumioniakun kennot koostuvat kahdesta elektrodista, erottimesta ja elektrolyyttinesteestä. Elektrodit koostuvat puolestaan grafiitista, litiumista, nikkelistä, mangaanista ja koboltista. Ilman näitä raaka-aineita ei kyettäisi valmistamaan vastaavilla ominaisuuksilla varustettuja sähkökemiallisia akkuja. Ainakaan vielä.

ID.3:n akun raaka-aineet.

Mitkä ovat litiumioniakun keskeiset raaka-aineet? Mistäpäin maailmaa niitä saadaan? Paljonko raaka-ainetta on sinun ID.3:ssasi? Täältä löydät vastaukset.

Koboltti

Nimi tulee latinankielisestä sanasta cobaltum (”vuorenpeikko”), sillä ihmiset uskoivat aikanaan malmin olevan vuorenpeikkojen myrkyttämää
 
Kemiallinen merkki       Co
Varanto*                7.000.000 t
Ulkonäkö                 metallisen sininen/harmaa
Olomuoto     kiinteä

* uusimman tekniikan avulla taloudellisesti toteuttamiskelpoiset esiintymät maailmanlaajuisesti 2019; Lähde: USGS