2.7.59.1, 2018-07-04 14:32:35
Volkswagen sähköautot.

Volkswagenin sähköautot kansan testissä.

Kuinka Volkswagenin täyssähköautot ja ladattavat hybridit toimivat suomalaisten arkikäytössä? Oliko ennakkomielikuville katetta? Tuliko yllätyksiä? Katso vastaukset videoilta. 

Testikuljettajat

Neljä tavallista suomalaista. Yhteensä kolmetuhatta kilometriä työmatkalla, harrastusreissuilla ja kauppakeskusten parkkihalleissa.

e-Golf-täyssähköauton testikuljettaja Jorma, sähköisen liikkumisen visionääri

"Kyllä mun odotukset on ylittynyt."

Jorma ajoi täyssähköisellä e-Golfilla pääkaupunkiseudulla lyhyttä ajoa noin 700 km. Keskimäärin 70-80 km päivässä, pisimmillään 150 km. Mökille olisi 275 kilometriä, jonka Jorma voisi ajatella ajavansa yhdellä lyhyellä välilatauksella.

"Moottorista löytyy vääntöä, valoista pääsee tarvittaessa ripeästi liikkeelle."

"Aika paljon harrastuksiin kuskaamista. Neljä ihmistä ja kaksi golfbägiä mahtui kevyesti. Käytin Länsiväylän vähäpäästöisille tarkoitettua kaistaa työmatkalla." 

"Latauspisteen asentaminen kotiin oli helppo juttu, joka vei puoli päivää. Pääkaupunkiseudulla pärjäisi hyvin pelkällä kotilatauspisteellä."

"Pidempi testijakso helpottaa päätöksen tekemistä. Akkuteknologia on niin kehittynyt, että nyt on hyvä aika tehdä henkilökohtaisia ratkaisuja."

Passat GTE -ladattavan hybridin testikuljettaja Sami perheineen

"Sen päätin että pelkkää bensaa ei enää tule, kyllä se hybridi vähintään pitää olla."

Samilla on toistakymmentä kilometriä työmatkaa, jonka hän ajoi pelkällä sähköllä. Passat GTE kulki yhteensä 700 kilometriä johon sisältyi työ- ja ostosmatkojen lisäksi muutama pitempi maantieajo.

"Lataaminen on kuin auton laittaisi lohkolämmittimeen, osaamista se ei vaadi."

"En kiinnittänyt huomiota, että muutaman asteen pakkasella olisi ollut mitään merkitystä."

"Hämmentävän hiljainen. Pelkkää bensaa ei enää tule, kyllä se hybridiauto vähintään pitää olla."

Golf GTE -ladattavan hybridin testikuljettaja Sari, aktiiviliikkuja

"Tosi positiiviset fiilikset."

Sari liikkuu arkisin töihin ja harrastuksiin lähiympäristössä mutta tarvitsee autoa silloin tällöin pitempiin ajoihin. Kotona latausmahdollisuutta ei ole. Testiviikon aikana Golf GTE:n mittarin tuli 560 kilometriä.

"Loppupeleissä latauspaikkoja löytyi aikalailla valmiiksi sellaisista kohteista, joissa mä tykkään käydä. Se ei tehnyt ainakaan mun arjesta mitenkään hankalampaa. Autoa oli loogista käyttää ja lataaminen yllätti positiivisesti helppoudellaan. Ei tarvinnut sen ihmeempää kuin laittaa ne plugit kiinni ja tarvittaessa aktivoida tekstiviestillä. Kauppakeskuksissa oli ruuhkaisinakin hetkinä latausmahdollisuus."

"Kokeilin viikon ajan tarkoituksella, kuinka pitkän pystyn ajamaan kaupungissa pelkällä sähköllä. Se meni yllättävän hyvin. Kaupunkiajot pystyi tekemään pelkästään sähköllä. En ollenkaan käyttänyt bensaa seitsemään päivään."

Passat GTE -ladattavan hybridin testikuljettaja Matti, koeajoekspertti

"Hybridissä molemmista parhaat puolet."

Matti ajoi työmatka-ajot ja kauppareissut, lähinnä kaupungissa. Matkaa tuli 935 kilometriä ja keskikulutus oli 2,9 l/100 km. Matin testiin kuului myös 200 km maantiellä tarkoituksella ilman akkujen apua, jolloin kulutus pelkällä bensiinimoottorilla oli 5,8 l/100 km.

"Latasin kotona yöllä, töissä ei ole latauspistettä. Koeajon aikana tuli valittua kauppakeskuksia, joissa on lataus. Olin yllättynyt, miten vähän se vie ihan mun normaalikäytössä, ottaen huomioon että latasin vain kotona yöllä."

"Tosi vaivaton, voi ajaa ihan kuin tavallisellakin autolla. Tykkään siitä, että on äänetöntä ja on ruhtinaallista ajaa, kun ei kuulu moottorin ääntä."

"Kypsän oloista teknologiaa, valmista tavaraa. Sähköautolla ajettava matka alkaa olla riittävällä tasolla."

"Työkavereilla on myös hybridikuume ja meidän firmassa seuraavat autot tulee olemaan hybridejä."

Volkswagenin sähköinen mallisto

Volkswagen tuo markkinoille 85 uutta sähköautomallia vuoteen 2025 mennessä. Volkswagenin panostukset sähköautoiluun näkyvät jo nyt monipuolisena sähköautomallistona. 

image

Tule koejamaan sähköiset mallit.

Myyntiverkosto laajentui yhdestä liikkeestä yhdeksään.

Volkswagen Center Airportin lisäksi Volkswagenin täyssähköautoja e-up!:ia ja e-Golfia myydään nyt myös seuraavissa jälleenmyyjäliikkeissä: Volkswagen Center Helsinki, Volkswagen Center Espoo, Volkswagen Center Turku, Laakkonen Tampere, Länsiauto Lappeenranta, Jyväskylän Autotarvike, Käyttöauto Vaasa ja Pörhön Autoliike Oulu.

Myös ladattavien hybridien jälleenmyyjäverkosto kasvoi 9 liikkeestä 26 liikkeeseen.

image

Lataustapakartoitus

Lataustapakartoituksella varmistetaan, että sähköauton lataaminen käy helposti ja turvallisesti.

• varmistetaan kiinteistön sähköjärjestelmän soveltuvuus ja resurssit (pääsulakkeet) lataamiseen

• tehdään sähkötekniset mittaukset ja aistinvaraiset havainnot

• neuvotaan asiakasta mahdollisista korjaustarpeista ja annetaan kustannusarvio niistä

• opastetaan asiakas lataamaan sähköautoaan

Kiinnostuitko? Näin jatkat eteenpäin