2.2.0.4_0, 2017-05-15 14:52:25

Kulutusarvojen uudet standardit: WLTP-kulutusmittaus.

Lähempänä reaalikulutusta: WLTP määrittää kulutusarvot.

Syyskuusta 2017 alkaen markkinoille tulevia uusia autoja koskevat uudet kulutusarvot, jotka määritetään uuden WLTP-standardin mukaan. WLTP tulee sanoista Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure ja se tarkoittaa maailmanlaajuisesti yhtenäistä testimenetelmää polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen määrittämiseksi. Tutustu seuraavaksi mitä se tarkoittaa sinulle ja Volkswagenillesi.

WLTP tuo selkeyttä.

WLTP uudistaa autonvalmistajien mittaus- ja testausmenetelmät. Uuden käytännön tärkeimmät asiat yhdellä silmäyksellä.

NEDC vs. WLTP: Profiilin vertailu.

Pidemmät matkat, lyhyemmät seisonta-ajat: WLTP tuo ajoneuvon polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöjen mittauksen koepankkiin. Näin ajosyklit eroavat toisistaan.

NEDC lyhyesti.

Standardoitu NEDC-ajosykli koskee kaikkia henkilöautoja ja kevyitä hyötyajoneuvoja. Euroopan unioni otti sen käyttöön vuonna 1992 polttoaineenkulutuksen ja autokohtaisten päästöjen määrittämiseksi ja vertailuarvojen tuottamiseksi. Tästä näet yhdellä silmäyksellä mittauksen perustana olevat olosuhteet.

WLTP lyhyesti.

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, lyhyesti WLTP, on maailmanlaajuisesti yhtenäinen henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen testausmenetelmä. Se otetaan käyttöön 1. syyskuuta 2017 alkaen ja se tuottaa realistisempia kulutusarvoja huomattavasti dynaamisempien testiparametriensa ansiosta. Tutustu seuraavaksi näihin parametreihin.

Uuden mittausmenetelmän tavoitteet.

WLTP-ajosyklissä polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen testiparametrit on määritetty kokonaan uudelleen. Tutustu sen tuomiin etuihin.

Läpinäkyvyys.

Jatkossa ajoneuvon todellinen käytännön kulutus huomioidaan paremmin.

WLTP käyttää realistisempaa ajoprofiilia kuin tähänastinen NEDC-standardi. NEDC muistuttaa nimittäin synteettistä laboratoriotestiä ja sitä käytetään pääasiassa eri autojen vertailuun, se ei kuvaa todellista kulutusta realistisesti. Kulutusarvot on siis aiemmin mitattu abstrakteissa laboratorio-olosuhteissa. Uusi menetelmä mahdollistaa ajoneuvon reaalikulutuksen tarkemman määrityksen parannettujen testiparametriensa ansiosta. WLTP simuloi ajokäytöstä realistisemmin. Myös tulokset ovat huomattavasti realistisempia.

Standardit.

Uusi WLTP-standardi tuottaa maailmanlaajuisesti vertailukelpoisia testituloksia.

Yksi WLTP-menetelmän päätavoitteita on pakokaasupäästöjen ja energiankulutuksen yhtenäinen määritys erilaisissa moottoreissa kuten bensiini-, diesel-, CNG- ja sähkömoottoreissa. Samanlaisen ajoneuvon pitää joka puolella maailmaa tuottaa samanlainen testitulos WLTP-syklin mittausmenetelmää noudattamalla. Tämä vertailtavuus tekee laboratoriomittauksesta välttämättömän.

Siksi polttoaineenkulutus ja päästöt mitataan luotettavasti ja edustavasti koepenkissä dynaamisessa ajoprofiilissa.

Ilmastonsuojelu.

Realistisemmat kulutusarvot edistävät kansainvälisten ilmastotavoitteiden saavuttamista ja vähentävät ympäristön kuormittumista.

CO2-päästöjen vähentäminen on ajoneuvoteollisuuden tärkeä tavoite. WLTP:n ansiosta kansainvälisten vaatimusten noudattaminen CO2–päästöjen raja-arvoihin liittyen voidaan tarkastaa luotettavasti. 

Vuonna 2010 tuotettiin yksinomaan EU:ssa 4,72 miljardia tonnia CO2-päästöjä, 19 % niistä tuli tieliikenteestä*. Euroopan unioni haluaa siksi laskea päästöjä 20% vuoteen 2020 mennessä**. Tämä tavoite on tarkoitus toteuttaa WLTP:n avulla. CO2-päästöt riippuvat polttoaineenkulutuksen tavoin automallista. WLTP tuo läpinäkyvyyttä erilaisten autojen energiankulutuksen ja CO2-päästöjen vertailuun. Mittausarvot eivät siis riipu valmistajasta tai ajoneuvotyypistä. Ne ovat yleensä myös korkeampia kuin NEDC-syklissä. Tällöin on huomattava, että jotkut mallit ja moottorit on optimoitu ilmastonsuojelun suhteen.

*) Tiedot perustuvat julkaisuun ”Tulevaisuuden autoilu – turvallista ja testattua”, 16.03.2015, Saksan katsastusyhdistys.

**) Tiedot perustuvat 2013 ilmestyneeseen julkaisuun ”Henkilöautojen CO2-säätely”, Saksan talousinstituutti, Köln.

Säästä polttoainetta leikiten.

Autosi polttoaineenkulutus riippuu monista, sinusta riippumattomista osatekijöistä. Voit kuitenkin säästää polttoainetta pienillä käytännön vinkeillä.

Rennosti ajamalla säästät.

Aja ennakoiden ja modernisti.

Vähemmän stressiä, enemmän säästöä: Kun ajat rauhallisesti ja tasaisesti, jarrutat harkiten, uit liikenteen mukana, annat auton rullata ja hyödynnät vauhdin, polttoainetta kuluu huomattavasti vähemmän ja ajat rennommin. Myös moottoritiellä: polttoainetta säästyy kun ajat 160:n sijaan 130 km/h. Ennakoiva ajotapa auttaa myös ruuhkien kiertämisessä.

Vaihda ajoissa, tankkaa harvemmin.

Aja mahdollisimman isolla vaihteella.

30 km/h nopeudessa 3. vaihteelle – ajoissa vaihtamalla säästät polttoainetta: Matalilla kierroksilla ajaminen vahingoittaa moottoria? Pötypuhetta. TDI- ja TSI-moottorit rakastavat 3. vaihdetta 30 km/h nopeudessa – ne kehittävät hämmästyttävän väännön jo 2000 r/min. Toinen vaihde kannattaa kytkeä jo auton liikuttua pituutensa verran. Suuremmalle vaihdettaessa voit jättää myös vaihteen väliin. Valitse aina mahdollisimman iso vaihde. 50 km/h 5. vaihteella sopii useimmille autoille: Kierrosluku ei ole liian matala, mikäli auto liikkuu nykimättä ja akustisesti miellyttävästi.

Anna auton rullata.

Hyödynnä polttoaineen syötönkatkaisua.

0,0 litraa – rullaa nollakulutuksella: Oikean tekniikan avulla säästät. Tiedätkö miten voit saavuttaa tarkalleen 0,0 l/100 km ”hetkellisen kulutuksen”? Auton rullatessa vaihteen ollessa kytkettynä! Syötönkatkaisu keskeyttää tällöin moottorin polttoainesyötön, joten polttoainetta ei kulu pisaraakaan. Käytä tätä älykästä menetelmää aina kun muutenkin hyödyt moottorijarrutuksesta. Toisin sanoen alamäessä ja punaisissa valoissa. Kulutus pienenee myös pidettäessä kytkintä painettuna. Se on erityisen tehokasta esim. pitkiä matkoja rullatessa – ennakoivaa ajotapaa noudatettaessa. 

Mukavuus ylös, kulutus alas.

Käytä lisälaitteita harkiten.

Voit säästää jopa 2 litraa: Varusteet tekevät autoilusta mukavampaa – ja kohtuuttomasti käytettynä myös kalliimpaa. Ilmastointilaite kuluttaa polttoainetta – eikä ihan vähän. Matkustamon lämpötilan viilentäminen ja säilyttäminen kesähelteellä kuluttaa alhaisessa nopeudessa jopa 2 l/100 km! Auto kannattaa tuulettaa jo ennen lähtöä ja ikkunat kannattaa avata hetkeksi ajon alussa. Tarkasta myös ajon aikana mitä varusteita todella tarvitset ja käytät.

Säästä ajatuksella.

Tarkasta rengaspaineet.

Säästö voi olla jopa 15 prosenttia: Polttoaineen säästö alkaa jo ennen ajon alkua – helpolla rengaspaineen tarkastuksella! Vierintävastuksen osuus kokonaiskulutuksesta voi olla jopa 15 %. Kun renkaisiin täytetään täydelle kuormalle suositeltu rengaspaine (arvot löydät polttoainesäiliön kannesta), vierintävastus pienenee – samoin kuin kulutus. Muista mahdollisimman pieni vierintävastus myös renkaita ostaessasi – niillä säästät polttoainetta jopa 3 % ja ne ovat myös hiljaisemmat. 

Lämmin moottori säästää.

Vältä lyhyitä ajomatkoja.

Yhdistä matkojasi – säästät selvästi: Kylmänä moottori kuluttaa eniten. Käytännössä se tarkoittaa seuraavaa: Jos ajat paljon erittäin lyhyitä matkoja, kulutus saattaa olla jopa 30 l/100 km! Yhdistämällä lyhyet matkasi säästät polttoainetta. Tällöin moottori saavuttaa käyttölämpötilansa nopeammin ja kuluttaa selvästi vähemmän. 

Hyvä voitelu tuo säästöä.

Käytä synteettisiä öljyjä.

Laadukkaalla öljyllä säästät jopa 5 %: Mitä aikaisemmin moottori on hyvin voideltu, sitä nopeammin se toimii vähäpäästöisesti. Se on tärkeää erityisesti kylmäkäynnistyksessä ja lyhyillä matkoilla. Hyvän moottoriöljyn pitää siksi täyttää ainakin seuraava tehtävä: jakautua nopeasti.

Synteettiset öljyt tekevät sen parhaiten. Ne vähentävät polttoaineenkulutusta jopa 5 % perinteisiin öljyihin verrattuna. Siitä johtuen melkein kaikkiin Volkswagen-malleihin asennetaan tehtaalla synteettistä öljyä.

Sulavasti liikenteessä.

Vähennä ilmanvastusta.

Taloudellisempaa ajoa pienemmällä ilmanvastuksella: Hyvä aerodynamiikka on avain pieneen kulutukseen, varsinkin suurissa ajonopeuksissa. Volkswagenin kori on suunniteltu siten, että siinä on mahdollisimman vähän tuulelle altista pintaa. Tuuli ottaa kuitenkin kiinni pyörätelineisiin ja kattolaatikoihin. Käytä sen vuoksi esim. taakkatelineitä vain silloin, kun niitä todella tarvitaan.

Näin helposti voit säästää.

Vältä turhaa kuormaa.

Säästät jopa 0,3 litraa: Jokainen lisäkilo nostaa kulutusta. Tarkemmin sanottuna: 100 kg lisäpaino nostaa kulutusta jopa 0,3 l/100 km. Tarkasta sen vuoksi säännöllisesti tavaratila. Myös tankkaamalla voit säästää. Täytä tankki vain puolilleen. Täysinäinen tankki lisää painoa ja samalla kulutusta.

Kysymyksiä ja vastauksia.

Tärkeimmät uusia kulutusarvoja koskevat kysymykset ja vastaukset.

Ajosykli määrittää millä edellytyksillä auton polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt mitataan. Sen pitää simuloida mahdollisimman realistisesti tavallista automatkaa. Jotta valmistajat pystyvät ilmoittamaan vertailukelpoisia arvoja auton rekisteröinnissä ja myynnissä, ajosyklille on määritetty tiettyjä edellytyksiä kuten käynnistyslämpötila, nopeus ja mittauksen kesto.

New European Driving Cycle, NEDC eli uusi eurooppalainen ajosykli otettiin käyttöön 01.07.1992 Euroopan unionissa. Sen on tarkoitus määrittää yhdenmukaisesti autokohtaiset päästö- ja kulutusarvot sekä taata arvojen parempi vertailtavuus, mutta sen arvot eivät vastaa todellista kulutusta.

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure eli WLTP on syyskuussa 2017 käyttöön otettu uusi, maailmanlaajuinen testisykli. WLTP huomioi todellisemman ajokäytöksen kuin aikaisempi NEDC-standardi. Uusi menetelmä kuvaa realistisemmin auton kulutusta ja perustuu uudenlaiseen, tiukempaan testisykliin.

Euroopan unioni otti NEDC-testisyklin käyttöön vuonna 1992. Se ei kuitenkaan enää kuvaa kulutusta realistisesti. Uuden WLTP-standardin on tarkoitus taata, että auton tyyppihyväksyntätarkastuksessa mitatut päästö- ja kulutusarvot vastaavat todellisuutta. Se eroaa NEDC-standardista sekä menettelyn että ajosyklin suhteen. 

Uudistettuja testiparametreja ovat mm. pidempi testimatka, pidemmät ajoajat, lyhyemmät seisonta-ajat, suuremmat keskinopeudet ja lisävarusteiden huomiointi. Nämä uudistukset johtavat melkein aina suurempiin kulutusarvoihin.

Uusi WLTP-ajosykli on lain mukaan otettava käyttöön 01.09.2017. Autonvalmistajien pitää syyskuusta 2017 alkaen merkitä kaikki uudet henkilöautot ja moottorit WLTP:n mukaisilla kulutus- ja päästöarvoilla. 

01.09.2018 alkaen kaikki uudet autot – siis myös vanhat mallit – pitää merkitä WLTP:n mukaisilla kulutus- ja päästöarvoilla.

Ei, mallivalikoimaan ei ole suunnitteilla muutoksia. Moottorivalikoima kehittyy jatkuvasti ja uusia malli/moottori -yhdistelmiä tulee saataville, mutta yhtään mallia ei jouduta lopettamaan WLTP:n takia. Mallistossamme on jatkossakin vaihtoehtoja erilaisista dieselmoottoreista ja bensiini- ja hybridivaihtoehdoista aina täyssähköautoon."

Kyllä on. Japanissa (JC 08) ja USA:ssa (FTP 75) kehitetyt päästö- ja kulutusmittauksien ajosyklit keskittyvät enemmän kaupunkiliikenteen erikoistilanteisiin. Japanin ajosykli sisältää esim. paljon stop-and-go-vaiheita ja se ajetaan kaksi kertaa - kerran kylmänä ja kerran lämpimänä.

Kiinnostuitko? Näin jatkat eteenpäin.