Bug In Finn - Volkswagen on sydämen asia

Reilun kahdentuhannen suomalaisen Volkswagen-harrastajan vuotuinen päätapahtuma Bug In Finn keräsi toinen toistaan komeammat Volkswagenit Ruoveden helteiseen Haapasaareen.

Teksti ja kuvat: Marko Mäkinen  |  Elokuu 2019

 

Hienot menopelit olivat viimeisen päälle puunattuja ja sytytysennakot tuunattuja, kun Suomen Volkkariyhdistyksen (FVWA) jäsenet saapuivat joukolla viettämään kerhon vuosittain järjestettävää Bug In Finn -tapahtumaa veden ympäröivään Haapasaaren lomakylään Ruovedelle. 

Jäsenistönsä runsaslukuisesta osanotosta iloinneelle ja kolme vuotta kerhon puheenjohtajana toimineelle tamperelaiselle Mika Walleniukselle yhdistyksen päätapahtuma oli puheenjohtajan roolissa viimeinen.

– Kolme vuotta on ihan sopiva aika. Siinä ajassa saa omat ideansa kerhon käyttöön, minkä jälkeen on muiden vuoro jatkaa.

Volkkari-lehden päätoimittaja Toni Kajala ajoi viime vuonna Kuplalla Unkarin Budapestiin ja takaisin.

Wallenius on pitkän linjan Volkswagen-harrastaja, sillä hän omisti ensimmäisen Volkswageninsa jo ennen ajokortti-ikää. Haapasaareen Wallenius saapui 50-luvun Volkswagen Kastenwagenilla, joka vielä viime kesänä lojui pellon reunassa läpiruostuneena ja ilman taka-akselia.

– Isälläni on aina ollut Volkswageneita, kuten myös minulla muutamaa eksymistä lukuun ottamatta. Nykyinen harrasteautoni oli ennen paketti­auto. Nyt se on katsastettu kuusipaikkaiseksi henkilöautoksi, jonka takapenkki kääntyy vuoteeksi.

– Koko talven hitsasin koria ja laittelin autoa kuntoon. Ei se vieläkään ihan valmis ole. Ylimääräiset rahat menivät, kuten myös vapaa-aikani. Vaihdoin jopa käyttöautoni halvempaan, että sain tarvittavat rahat kasaan. Ajattelin, että auto valmistuu kesäksi 2020, mutta sain sitten sellaisen tekemisen buustin päälle, että en jarrutellut, Wallenius hymyilee Kastenwageninsa vierellä.

Mika Wallenius ajaa siviilissä New Beetleä, vaimon ja Eetu-pojan (vasemmalla) ajokki on Up!.
Myös uuden tekniikan Volkswagenit kiinnostavat komealla Volkswagenilla paikalle saapunutta Ämmälän perhettä. "Erityisesti Volkswagenin ID.3-sähköauton tuloa olen seurannut mielenkiinnolla. Olen miettinyt, että ostaisin sellaisen avovaimolleni työautoksi".

Päätoimittajan ”matching numbers”

Volkkariyhdistyksen jäsenlehden Volkkarin päätoimittaja Toni Kajala saapui Ruovedelle Turusta. Volkswageneista Kajala innostui 17-vuotiaana, ryhdyttyään Tekniikan Maailman juttusarjan innoittamana isänsä kanssa työstämään Kupla-projektia.

– Naapurissamme asui sattumalla Volkkariyhdistyksen perustajajäseniin kuuluva Esa Mäkelä, jonka kautta ajauduin tähän porukkaan mukaan enkä ole päässyt pois. Tai en tiedä, pitäisikö edes päästä, Kajala naurahtaa.

Haapasaareen Kajala ajoi alkuperäiskuntoisella Kuplalla, jota oli madallettu. Alle oli asennettu alkuperäisestä poikkeavat vanteet. Kotiin jäi 50-luvun VW Kastenwagen avolava.

– Kysymyksessä on niin sanottu ”matching numbers” -auto, jossa korin, moottorin, vaihteiston ym. numerot täsmäävät, eli ne ovat kuuluneet tähän autoon alusta asti. Autoani ei ole kertaakaan edes hitsattu. Se on 80-luvulla kertaalleen maalattu harjoitustyönä. Ja vähän huonoille pohjille, siksi autoni on patinalaite.

Kajala sanoo, että Volkswagen on helppo merkki harrastaa.

– Kysymyksessä on pieni ja kevyt auto. Siksi se on helpompi kunnostaa, ja osia kyllä löytyy. Kun keväällä haen Kuplan talvisäilöstä, niin on se vaan hieno fiilis. Vapaus koittaa, Kajala hymyilee.

Timo Hämäläinen ja tapahtumassa palkittu Golf GTI.

Englannista Kuortaneelle

Leirintäalueen reunaan mäen päälle asettunut Ari Ämmälä saapui tapahtumaan Etelä-Pohjanmaan Kuortaneelta komealla ”junakeula”-Volkswagenilla koko perheen voimin. Matkassa mukana olivat avovaimo Tiina, lapset Oona, Topija Aatossekä Eetu-koira.

– Aiemmin kesäautonani toimi Porsche 996. Ajattelin, että nyt pitää Porschesta päästä eroon ja hankkia tilalle ensimmäisen suku­polven Transporter.

Komean auton historiallisen huonosti toteutettu, kolme suttuista kuvaa sisältänyt myynti-ilmoitus löytyi Englannista.

– Siihen ei varmasti kukaan muu olisi tarttunut. Olin yhteydessä myyjään, ja hän vakuutti, että auto on hyvä ja asiallisesti rakennettu. Mietin, että mitähän teen tämän asian kanssa. Soitin Englannissa asuvalle ystävälleni, joka kävi tarkastamassa auton, ja tein kaupat. 

– Näin auton ensimmäisen kerran Rauman satamassa. Se oli paljon parempi kuin oletin.

Ämmälän tallissa ovat nyt kaikki Transporter-mallit Typ4:ää lukuun ottamatta.

– Avovaimoni Tiina ajaa arkiajonsa Transporter T5 GP:llä, joka toimi aikaisemmin pääministeri Juha Sipilän liikkuvana toimistona. Minun työautoni on Transporter T6. Nelonen puuttuu, mutta jostain se vielä löydetään. Olen kytännyt, että jos löytäisin sellaisen vanhojen poliisiautojen joukosta. Mutta koko suora pitää saada. Kaikki VAG-konsernin tuotteet ovat sydäntäni lähellä: kaikki käy, vanhat ja uudet, Ämmälä hymyilee.

Raadosta palkintomalliksi

Timo Hämäläinen saapui Haapasaareen Tuusulasta hienolla ykköskopan Volkswagen Golf GTI:llä, jonka hän oli vuonna 2006 löytänyt tammisaarelaisesta autoliikkeestä.

– Tämä oli löydettäessä ihan raato. Kun tiedustelin GTI:n hintaa, autokauppias sanoi, että ”tee tarjous”. Tarjosin aika alakanttiin, johon myyjä vastasi, että ”maalaan auton vihreäksi ja työnnän sen mereen, ennen kuin myyn sen sinulle”.

– Pari päivää myöhemmin laitoin viestiä, että ”löytyykö meillä yhteistä keskitietä”, joka sitten löytyi, ja GTI:n myyneestä autokauppiaasta tuli lopuksi minulle myös hyvä kaveri, Hämäläinen hymyilee.

Myös Hämäläinen itse myy ammatikseen käytettyjä autoja.

– Isäni myi Volkswageneita 23 vuotta, ja siksi se on lähellä sydäntä. Tällaista ykköskorimallin GTI:tä tuli aikanaan jo 90-luvun alun autolehdistä kuolattua.

Hämäläisen Golfin konehuoneessa on kakkossukupolven Golf GTI:n 1,8-litran 16-venttilinen moottori. Mies vastaanotti Bug In Finn -tapahtumassa Show & Shine -kategorian ykköspalkinnon.

– Kolmetoista vuotta sitten ensimmäisellä koeajolla alku­peräinen moottori rikkoutui, joten päätin nuoruuden innolla rakentaa hieman tehokkaamman moottorin ja tuunata samalla koko auton. Jos tilanne olisi nyt sama, tekisin toisin. Huoltaisin alkuperäisen moottorin ja rakentaisin autostani alkuperäisyksilön, Hämäläinen toteaa.

Mikä on Bug In Finn?

Bug In Finn on vuonna 1982 perustetun Suomen Volkkarikerhon vuoden päätapahtuma. Se järjestettiin usean vuoden ajan Pälkäneellä Kostianvirran leirintäalueella, jonka sulkeuduttua tapahtuma siirtyi Jämsän Himoksen kautta Mikkelin Visulahteen ja sieltä Haapasaaren lomakylään Ruovedelle. Vuonna 2018 tapahtuma järjestettiin Jämijärven tapahtumapuistossa, ennen kuin se siirtyi takaisin Haapasaaren lomakylään Ruovedelle.

Koko perheen Bug In Finn -tapahtuma on sekoitus perinteistä leiriytymistä autokunnittain, erilaisia kisailuja, lasten frisbee-golfkisaa, polkuautokisaa, cruisingia, live-bändejä, saunomista sekä tietysti parhaiden autojen palkitsemista.

Bug In Finnissä järjestetään myös yhdistyksen virallinen vuosikokous, jossa valitaan seuraavan vuoden puheenjohtaja ja hallitus. Haapasaaressa yhdistys valitsi uudeksi puheenjohtajakseen Jari Kähkösen.