Emil Lindholm - Volkswagen vie uralla eteenpäin  

Ralliautoilumme suurlupaus Emil Lindholm kilpailee Volkswagen Polo GTI R5 -ralliautolla ralliautoilun Suomen  mestaruudesta.  

Teksti ja kuvat: Marko Mäkinen  |  Huhtikuu 2019

Emil Lindholm, 22, on toisen suku­polven kilpa-autoilija. Yhdessä kartanlukijansa Mikael Korhosen, 34, kanssa hän teki talvikauden SM-ralleissa Volkswagenilla kovaa jälkeä. Siinä missä Emil kilpailee rallissa Polo GTI R5:lla, siviiliajonsa hän ajaa Volkswagen Golf Variant Alltrackilla.

Tiimin huolto- ja kalustoautona toimii Volkswagen Crafter ja lisäksi tiimillä on käytössään Volkswagen Transporter. Tiimin kaikki autot ovat 4Motion-nelivedolla varustettuja.

Kesäkauden SM-ralliavausta varten Crafterin uumeniin varaosia ja tarvikkeita kotitallillaan pakkaava Emil kertoo, että ralli oli se laji, josta hänen kiinnostuksensa autourheiluun lähti.

– Ajoin jo pikkupoikana jääradoilla ralliautolla. Mutta kun ralliin vaaditaan ajokortti ja mieli teki ajamaan, eksyin rallisprintin puolelta rata-autoiluun. Radalla kilpailemisen sai aloittaa 16-vuotiaana, ja sain ajaa paljon. Ralliin siirryin heti ajokortin saatuani.

– Ensimmäinen kilpa-autoni rallisprinteissä oli Volkswagen Polo ja radalla Volkswagen Lupo. Itse asiassa olen yhtä poikkeusta lukuun ottamatta ajanut koko urani Volkswagen-konsernin autoilla. Radalla ajoin muun muassa Porschea, Audia ja Lamborghinia sekä rallia Skodalla ja Volkswagenilla, Emil  hymyilee.

Mestaruus mielessä

Emilin isä Sebastian on rallin kahdeksankertainen Suomen mestari ja isän serkku Marcus Grönholm rallin kaksinkertainen maailmanmestari. Molemmat heistä toimivat Emilin taustalla mahdollistamassa hänen ajajauraansa. Sukurasitteita ralliin on siis olemassa, mutta menestyspaineita hän ei niistä suostu ottamaan.

– Kumpikin heistä rakensi oman uransa itse, ja aion tehdä samoin. Tavoitteeni on jokin päivä ajaa rallia ammattilaisena. Tänä vuonna keskityn ensimmäisen Suomen mestaruuteni voittamiseen. Taskussani on rallista jo kaksi hopeamitalia, mutta se kultainen puuttuu, ja sen eteen teemme määrätietoisesti töitä.

Emil kilpailee rallin SM-sarjan kuninkuusluokan SM1-luokan mestaruudesta Marcus Grönholmin luotsaaman GRX-tallin nelivetoisella Volkswagenin Polo GTI R5 -ralliautolla, jolla hän Mikael Korhosen kanssa osallistui päättyneellä talvikaudella kahteen SM- ja yhteen MM-ralliin.

– Talven osakilpailut sujuvat suunnitelmiemme mukaisesti. SM-ralleihin lähdimme kilpailemaan voitosta ja voitimme molemmat rallit. Helmikuussa osallistuimme ensi kertaa Ruotsin MM-ralliin. Haimme kokemusta, jota myös saimme, ja sijoituimme WRC2-luokassa toiseksi.

– Ruotsin kanssa samaan aikaan kilpailtu talven toinen SM-osakilpailu jäi meiltä väliin, mutta kahden voiton turvin olemme mestaruustaistelussa yhä vahvasti mukana.

Toisen polven rallikuljettaja Emil Lindholm kilpailee Volkswagenilla rallin Suomen mestaruudesta.
Lindholm sanoo, että ratin takaa koettuna kookas Crafter ei ole kömpelö vaan vakaa ja henkilöautomainen auto ajaa.

Avainsana: luotettavuus

Rallissa menestyminen on monen onnistuneen asian summa. Emil ajaa siviiliajonsa, rallimatkansa sekä kilpailujen nuotitus- eli reitin ennakkotutustumisjaksot Volkswagen Golf Variant Alltrackilla. Tiimin huoltoautona toimii Volkswagen Crafter.

Rallia ja siihen liittyviä testejä ajetaan vuoden aikana ympäri Suomea. Emilin vuosittainen ajomäärä on noin 100 000 kilo­metriä. Hän kertoo, että Volkswagenin DNA:n, tasapainoiset ajo-ominaisuudet ja suorituskykyisen voimalinjan, tuntee jokaisen Volkswagen-automallin ratin takaa, vaikka autojen ajotehtävät ovat varsin erilaisia.

– Crafterissamme on aina paljon painavaa tavaraa kyydissä ja ralliauto vedettävänä. Sen kokonaisvaltainen suorituskyky, jonka oleellisena osana on auton vetokyky, on huipputasoa. Vaikka Crafter on kooltaan iso auto, se ei ole kömpelö vaan vakaa ja henkilöautomainen auto ajaa.

Emil kertoo, että Crafterin avulla voidaan kuljettaa kaikki tarvittava tavara aina kerralla paikan päälle. Rallien välillä Crafter toimii muun muassa asiakastilaisuuksien tukikohtana.

– Huoltoautojen monipuolinen rooli ja etenkin luotettavuus ovat ralliautoilussa tärkeitä asioita – varsinkin Suomen ajo-olosuhteissa, joissa vuoden aikana voitettavanamme on kaikenlaisia keliolosuhteita. Volkswagenin 4MOTION-neliveto tuo Golf Alltrackiin ja Crafteriin keleistä riippumatta aina tarvittavaa pitoa.
 

Rallia ja opiskelua

Ralliautoiluun, lajiin liittyviin testeihin ja asiakastilaisuuksiin kuluu Emililtä lukuisia viikkoja vuodesta. Rallin ohella hän opiskelee ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa Helsingissä. Tavoitteellisen opiskelun ja ralliautoilun yhdistäminen on sujunut hyvin.

Crafter kuljettaa kaikki rallissa välttämättömät tavarat ja varaosat kerralla kohteeseen. Tavaratilan yli 180 cm sisäkorkeus mahdollistaa myös sisä­tiloissa työskentelyn.

– Vähän olen joutunut tinkimään opintotahdista, mutta tulevana syksynä kandidaatin paperit pitäisi olla valmiina. Olen aika-ajoin joutunut olemaan aika paljon pois koululta. Olen kuitenkin tykännyt siitä, että kun rallia ei ajeta, niin minulla on jotain muutakin tekemistä kuin kilpa-autoilu. Koulu tuo mukanaan omat sosiaaliset piirinsä, ja ne tasapainottavat mukavasti arkea.

Syksyllä tiedämme, onko Emilin kauppatieteiden kandidaatin todistuksen vierellä rallin kultainen SM-mitali. Tätä ennen kalenteriin on merkitty useita tenttipäiviä, neljä rallin SM-osakilpailua ja elokuun alussa Keski-Suomen sorateillä ajettava Suomen MM-ralli.

Rallin lisäksi Emil opiskelee ruotsinkielisessä kauppakorkeakoulussa Helsingissä.

Volkswagen Polo GTI R5

Kori: FIA-hyväksytty teräskori, turvakaaret

Moottori: Nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; turbo, jonka imuilman kuristin 32 mm; Bosch-moottorinohjausyksikkö

Kuutiotilavuus (cm3): 1 600

Sylinterin halkaisija/iskun pituus (mm): 82.5/75.5

Suurin teho (kW (hv)/r/min): 200 (272)/5 500

Suurin vääntö (Nm/r/min): 400/4 000

Kiihtyvyys 0–100 km/h (s): 4,1

Huippunopeus (km/h): välityksistä riippuen noin 200

Voimansiirto: 5-vaihteinen sekventaalivaihteisto; jatkuvatoiminen neliveto, voimanjako etu- ja takatasauspyörästölle 50/50; etu- ja takatasauspyörästöissä lukot; hydraulisesti toimiva kaksilevyinen metallinen sintrattu kytkinlevy

Jousitus: Edessä ja takana erillisjousitus, ZF-iskunvaimentajat; jousituksen liikerata asfaltilla 180 mm, soralla 275 mm

Ohjaus: tehostettu hammastanko-ohjaus

Jarrut: edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, levyjen halkaisija asfaltilla edessä 350 mm, takana 300 mm, soralla 300 mm edessä ja takana; alumiiniset jarrusatulat, neljä sylinteriä/satula

Vanteet: asfaltti 8 x 18 tuumaa, sora 7 x 15 tuumaa

Renkaat: asfaltti 235/40-R18, sora 215/60-R15

Mitat (mm): Pituus 4 067, leveys 1 942, korkeus 1 372; raideleveys edessä ja takana 1 837; akseliväli 2 540

Minimipaino (kg): 1 230 ilman kuljettajia