Valitsin kaasuauton ympäristön ja taloudellisuuden takia

Kaasuauton hankinta on ympäristöä ajattelevan autoilijan valinta. Sanna Kröger arvostaa kaasuautossaan myös laatua, turvallisuutta sekä edullisia käyttökustannuksia.

Teksti Kati Särkelä  | Kuvat Ville Rinne I Tammikuu 2020

Sanna Kröger on uuden Volkswagen Golf TGI:n tyytyväinen omistaja. Hän valitsi kaasun autonsa käyttövoimaksi erityisesti sen ekologisuuden takia. Myös edulliset käyttökustannukset houkuttivat.

Tavallisina päivinä ajokilometrejä tulee noin 40–50. Välimatkat eivät ole pitkiä, mutta viikon varrella pitää ehtiä töiden lisäksi moneen muuhunkin paikkaan.

Espoossa asuvan Sanna Krögerin työpaikka sijaitsee Helsingin keskustassa, hän on partneri ja johdon konsultti suorahaku- ja rekrytointiyrityksessä. Iltaisin ja viikonloppuisin ovat vuorossa perheen lasten harrastuskyyditykset. Krögerin 10- ja 12-vuotiaat lapset harrastavat jalkapalloa, lentopalloa ja jääkiekkoa, joten jokaiselle illalle riittää ohjelmaa. Viikonloppuisin saatetaan ajaa kisoihin pidemmällekin. 

--:--
Katso videolta kuinka helppoa kaasuauton tankkaus on.
Volkswagen Golf kaasuauto
Sanna Krögerin 10- ja 12-vuotiaat lapset harrastavat jalkapalloa, lentopalloa ja jääkiekkoa, joten jokaiselle illalle riittää ohjelmaa.
Kaasuautomallien ominaisuuksia

Golf TGI ja Golf Variant TGI

  • 1,5 litran 4-sylinterinen 96 kW (130 hv) TSI-moottori
  • 17,3 kg:n kaasutankki, jonka lisänä 9 litran bensiinitankki
  • mallikohtainen mittaristo, jossa omat polttoainenäytöt sekä kaasulle että bensiinille
  • auto käyttää kaasua aina oletuksena, kaasun loppuessa auto vaihtaa saumattomasti bensiinikäytölle
  • saatavana DSG-automaattivaihteistolla
  • lisävarusteena saatavissa myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin kaukosäädöllä
  • kiinteä huoltoväli 1 vuosi / 15 000 km

Tutustu Volkswagen Golfiin

– Kyllähän sitä joka päivä mietitään, kuka hakee kenet ja mistä. Kuljetusringit toimivat, ja lasten lisäksi kyydissä on usein myös heidän harrastuskavereitaan. Auton turvallisuus myös matkustajille on ehdottoman tärkeää.

Volkswagen valikoitui merkiksi myös luotettavuutensa takia. Perhepiirissä on ajettu varmoilla saksalaisilla, ja merkki on tuttu. Ensin Kröger koeajoi Golfin hatchback-mallia, mutta juuri lasten harrastusten takia farmari oli sopivampi valinta. 

– Pojalla kulkee mukana kahdet jääkiekkovarusteet, koska hän pelaa välillä myös maalivahtina. Takakontissa on oltava tilaa, Kröger sanoo.

Lisävarusteena Krögerin Golfissa on adaptiivinen vakio­nopeuden­säädin.

– Se on moottoritiellä kätevä, turvallinen välimatka edellä ajavaan säilyy automaattisesti. 

Volkswagen Golf kaasuauton tankkaus
Kaasuautossa kaasun ja bensiinin tankkausaukot sijaitsevat vierekkäin.

Biokaasu on täysin uusiutuva polttoaine

Sanna Kröger päätyi kaasuautoon nimenomaan sen ekologisuuden takia. On ollut mukavaa vaihtaa edellisestä dieselautosta kaasuun.

– Ympäristöasiat ovat nousseet yhteiskunnassamme jokapäiväiseksi puheenaiheeksi ja huoleksi. Juttelemme lastenkin kanssa siitä, mitä voisimme itse kukin tehdä ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Kaasuauto ja biokaasun käyttö ovat minun valintani ympäristön hyväksi, Sanna Kröger kertoo.

– Tämän ohella Volkswagen on tietenkin hyvä ja laadukas auto, joka säilyttää arvonsa.

Ekologisuuden lisäksi kaasuautolla ajaminen on edullisempaa kuin bensiinikäyttöisillä. Siitä huolimatta, että kaasuautosta maksetaan käyttövoimaveroa.

– Tartuin Gasumin kampanjaan, joten ensimmäinen vuosi kaasuautolla tulee hyvinkin edulliseksi, Kröger kertoo.

Ajossa ei huomaa eroa bensa-autoon

– Golfilla on hyvä ajaa, varsinkin kun aiemmin alla on ollut lähinnä käytettyjä autoja. Sitä, että kyseessä on kaasukäyttöinen auto, ei käytännön ajossa mitenkään huomaa, Kröger sanoo.

Eroa syntyy autoilun käyttökustannuksissa. Kröger tankkaa biokaasua, joka on jonkin verran maakaasua kalliimpaa.

– Ajaminen on joka tapauksessa edullisempaa kuin edellisellä, dieselkäyttöisellä autollani. Tankkausverkosto riittää hyvin tarpeisiini, ja lähin kaasun tankkauspiste sijaitsee meiltä kotoa noin kolmen kilometrin päässä. Kaasun tankkaaminen on helppoa ja siistiä – ehkä hiukan hitaampaa kuin bensan tai dieselin, Kröger kertoo.

Volkswagen Golf kaasuauton tankkaus
Kaasun tankkauspistooli sijoitetaan kaasun tankkausaukkoon ja lukitaan kiinni vivusta kääntämällä.

Kaasun tankkauspisteiden verkosto kasvaa

Kaasuauton tankkauspisteitä löytyy Suomesta jo puolisensataa, ja verkosto kasvaa edelleen.

Suomessa myynnissä olevissa kaasuautoissa on kaasusäiliön lisäksi bensatankki. Moottori käyttää bensiiniä autoa käynnistettäessä ja vaihtaa sitten sekunneissa käyttämään kaasua polttoaineena.

– Ajaessa tätä vaihtumista ei huomaa mitenkään, ja bensan kulutus on vähäistä, Kröger sanoo.

– Bensan tankkausta varten on käytävä eri tankkausasemalla, mutta käytännössä bensiiniä kuluu niin vähän, että se tulee todella harvoin eteen.

Jos kaasu kuluisi loppuun ja matkaa on vielä jäljellä, kaasuauton moottori siirtyy automaattisesti ja huomaamatta käyttämään bensiiniä. Täydellä kaasutankilla ajaa reilun 400 kilometrin matkan – tämän lisäksi bensaa riittää noin 120 kilometrin matkalle. Kojelaudan mittaristonäkymä näyttää kuljettajalle molempien tankkien tilanteen. 

Kannattaako hankkia kaasuauto?

Sähkö­auto ei ollut Krögerille vaihtoehto, vaan hän koeajoi sekä bensa- että kaasumoottorisia vaihtoehtoja.

– Työpaikallani ei ole sähköauton latausmahdollisuutta, ja myös kotona olisi pitänyt tehdä muutoksia.

Automyyjä Piia Eriksson Volkswagenin Niittykummun liikkeestä oli ensimmäinen, joka ehdotti Krögerille kaasuautoa.

– Ajattelin, että miksikäs ei, vaikka kaasuautosta ei ollut kokemuksia ennakkoon. Kyselin sitten käyttökokemuksia tuntemiltani kaasuauton käyttäjiltä. Kukaan ei kertonut mitään negatiivista, päinvastoin, kommentit olivat hyvin positiivisia. Tämä auttoi minua tekemään lopullisen valintani, Kröger kertoo.

– Nyt kerron mielelläni kaikille, että ajan kaasuautoa. Moni on pyytänyt päästä koeajolle. Olen oikein tyytyväinen valintaani.