Sähköautoilu yhdistää – Volkswagen ID.3 -tapaaminen Mathildedalissa

Tuoreet Volkswagen ID.3 -autoilijat kokoontuivat jakamaan kokemuksiaan sähköautoilusta.

Teksti Timo Suomala | Kuvat Juho Kuva | Lokakuu 2020

Volkswagen ID.3 aloitti sähköautoilun uuden aikakauden kysytyssä perheautoluokassa. Lisäksi se on onnistunut luomaan yhteisöllisyyden tunnetta tämän auton jo hankkineiden keskuudessa.

Ensimmäisten joukossa Volkswagen ID.3:n vastaanottaneet autoilijat kokoontuivat heti tuoreeltaan vaihtamaan kuulumisiaan. Uutuuttaan kiiltävien sähköautojen ihastelun näyttämönä toimi syksyisessä auringonpaisteessa kylpenyt kuvankaunis Mathildedalin vierassatama Kemiönsaaren kupeessa.

Sähkö­auto isollekin perheelle

Nordströmin autokunta saapui viettämään rentoa iltapäivää koko viisihenkisen perheen voimin. Tero ja Piia Nordström ovat kokeneita Volkswagen-kuskeja. Perheessä on aiemmin ollut muun muassa Golf- ja Passat-malleja.

– Poikkesin ID.3:n esittelytilaisuuteen sattuman kautta. Auto kuitenkin vakuutti minut heti, ja lähdin kotiin ennakkotilaajana, Tero Nordström muistelee.

Uusi auto on yllättänyt perheen runsailla sisätiloillaan.

– Arkisen työmatkailun lisäksi ID.3 mukautuu erinomaisesti perheemme päivittäisiin liikkumistarpeisiin. Meillä on myös kookas farmari­auto, mutta se viime aikoina jäänyt usein talliin suunnatessamme asioille ja lasten harrastuksiin ID.3:lla.

--:--
Katso video kokoontumisesta.

 

Rentouttavaa hiljaisuutta

Puhuttaessa auton lempiominaisuuksista Nordström vastaa nopeasti.

– Ajamisen helppous ja ohjaamon hiljaisuus.

Adaptiivinen vakio­nopeuden­säädin tukee hänen mielestään mainiosti vaivatonta ajamista. Myös ohjaamon äänettömyys on tehnyt suuren vaikutuksen.

– Harvoin olen sammuttanut autossa radion vain hiljaisuutta kuunnellakseni. Kotimatkan rauhallinen hiljaisuus on muodostunut jopa rentouttavaksi hetkeksi päivän hälinän jälkeen, Nordström pohtii.

Auton malli näkyy myös rekisterinumerossa.

Nordströmit lataavat autoaan pääasiassa kotona, jonne on asennettu ID.Charger-latauspiste.

– Se on osoittautunut vaivattomaksi tavaksi tankata. Töpseli irti ja ajoon! Nordström nauraa.

Tarvittaessa perhe on käyttänyt myös yleisiä latauspalveluita.

Kustannustehokkuutta sähköautolla

Vaikka sattumalla oli roolinsa Nordströmin ennakkovarauksessa, on mukana myös käytännön harkintaa ja vertailua.

– Ajamme vaimoni kanssa vuosittain noin 60 000 kilo­metriä. Insinöörinä laadin tietysti omat taulukkoni käyttökuluja vertaillakseni. ID.3 loistaa tässä vertailussa kiitettävästi, Nordström kertoo tyytyväisenä.

Myös ympäristöasiat on myötävaikuttaneet ID.3:n hankintaan.

– Nämä asiat ovat tänä päivänä aina läsnä, ja vanhimmista lapsistamme, Ainosta, 14, ja Kaisasta, 12, huomaa, kuinka nuoremmat sukupolvet suhtautuvat asiaan kiinnostuneella vakavuudella.

Perheen kuopus, 7-vuotias Elias kuuntelee isänsä kommentointia yrittäen samalla keskittyä puhelimen ruudulla viliseviin Pokémoneihin. Kumpi sitten on kovempi juttu nuorelle miehelle, Pokémon vai uusi ID.3? Tero-isä ehtii jo huolestumaan pitkällisen pohdinnan tulosta, mutta lopulta Elias toteaa:

– No, ID.3 tietysti!

Marinan hyvä ruoka vauhditti sähköautokeskustelua.
Sympaattinen ID.3 saa hymyn huulille.

Ensimmäinen Volkswagen on sähkö­auto

Eeva Koskiselle ja Jarmo Kajolinnalle ID.3 on ensimmäinen Volkswagen. Kajolinna on kiinnostunut uudesta tekniikasta. Hänen työpaikallaan useampi kollega on ajanut sähköautolla.

– Sieltä suunnalta on yllytetty kovasti sähköautoiluun, mutta itseäni miellyttävää vaihtoehtoa ei ole löytynyt, Kajolinna selvittää kriittisesti.

 ID.3 tarjosi kuitenkin houkuttelevan vaihtoehdon, ja Kajolinna on erityisen tyytyväinen auton korkeaan laatuun.

Istuinmukavuus ratkaisi

Ennakkotilaajille tarjotusta ID.3 1ST -mallistosta valikoitui Max-varustelu monipuoliset säätömahdollisuudet sisältävien sähkösäätöisten Ergo Active -istuinten vuoksi.

– Käytän myös aktiivisesti Travel Assist -toimintoa muun muassa navigoinnin tukena, Kajolinna kertoo.

Pariskunta lataa autoaan kotona omassa latausasemassaan, mutta käyttää aktiivisesti myös yleisiä latausasemia, kuten K-latauspisteitä.

Kajolinnan mukaan auto on herättänyt lyhyessä ajassa runsaasti positiivista huomiota.

– Aika usein ladattaessa joku tulee katsomaan autoa ja kyselee käyttökokemuksia. Viimeksi esittelin autoa oman lähikauppamme K-kauppiaalle, Kajolinna nauraa.

Sähköauton lataamista Lapissa

Koskisen ja Kajolinnan pohtiessa mahdollisia automatkoja Lapin suuntaan vieressä seisoskeleva Juhani Ollila alkaa pilkuntarkasti luettelemaan Lapin latauspisteitä. Helsingissä asuvalle Ollilalle pohjoisemmat latauspisteet tulivat heti tutuksi käytännön kautta. Oman Volkswagen ID.3:nsa vastaanotettuaan mies suuntasi parin viikon automatkalle. Ollilan auton keula osoitti ensin Itä-Suomeen, josta hän kurvaili pohjoista kohti ruskan värittämiin Lapin kauniisiin maisemiin.

Kilometrien taittuessa Ollila tykästyi nopeasti sähkötekniikan äänettömyyteen.

– Nautin suunnattomasti auton tarjoamasta rauhallisuuden tunteesta ja hiljaisuudesta.

Aiempaa sähköautokokemusta Ollilalla ei ollut, mutta hän kertoo ensireissun menneen hyvin.

– Tehdessä oppii ja latauspisteistä löytyy hyvin tietoa.

Volkswagenilla Ollila on ajanut jo vuodesta 1997. Alla on ollut sarja erilaisia Golf-malleja.

– Luonnollisesti merkkiuskollisuus vaikutti valintaani, mutta ratkaisevaa oli ID.3:n tarjoama toimintasäde. Se sopii hyvin omiin ajotottumuksiini.   

Sähköautoilu on myös lasten mielestä ihan parasta.
Paikalle saapuneita yhdistää innostus ID.3:n ominaisuuksia ja sähköautoilun arvoja kohtaan.

Yhteisöllisyyttä ympäristö huomioiden

Ollila asuu kerrostalossa ja käyttää aktiivisesti muun muassa K-latauspisteitä. Hän on myös huomannut auton herättämän kiinnostuksen.

– Tänään täällä ollaan myös yhteisöllisyyden vuoksi, mikä on mukava lisä autoiluun, tuore sähköautoilija hymyilee.

Ollilalla on saamelaiset sukujuuret, ja luonto ja sen arvostaminen ovat olleet aina hänelle itsestäänselvyys.

 – ID.3:n valinta on oma mahdollisuuteni myötävaikuttaa tulevaan kehitykseen. 

Yhteisiä kokemuksia

Nauttiessaan meren äärellä Mathildan Marinan herkullista lounasta innostuneet ja motivoituneet kuljettajat vaihtavat kuulumisia ja ensikokemuksiaan uudesta ID.3:sta.

Autokuntien iloisen puheensorinan lounaspöydässä katkaisee hetkeksi vain herkullisen jälkiruuan ja höyryävän kahvin tarjoilu. Tunnelma muistuttaa vuosikymmeniä toimineen klassikkoautokerhon lämminhenkistä kokoontumista. 

Kyse on kuitenkin täysin uuden, syksyn ensirekisteröintitilastojen kärkikahinoihin nousseen sähköauton kuljettajien ensimmäisestä yhteistapaamisesta.

Paikalla on ryhmä erilaisia ihmisiä erilaisine taustoineen. Kaikkia kuitenkin yhdistää innostus uuden Volkswagen ID.3:n ominaisuuksia ja sähköautoilun arvoja kohtaan. Osallistujien ylpeys omasta autovalinnastaan on käsinkosketeltavaa. Mathildedalin tapaamisella todentuu arkisen autoilun tuottaman ilon ja hyödyn saumaton yhdistyminen. Uusi Volkswagen ID.3 on modernia autoilua parhaimmillaan.

Perinteitä luomassa

Mathildedalin kokoontumisen idean takaa paljastuu Kai Kniivilä. Kai saapui paikalle vaimonsa Eijan kanssa. He ovat molemmat jo tottuneita Volkswagen-autoilijoita. 

– Puhuimme kokoontumisen ideasta jo joulukuussa 2019 ennakkotilaajille järjestetyn ID.3- tehdasvierailun aikana Dresdenissä, Saksassa, Kai kertoo.

– Siellä oli hienoa nähdä auto ensi kertaa ja saada mahdollisuus tutustua sen ominaisuuksiin tarkemmin. Nyt kun olemme vastaanottaneet omat automme, on mukava taas tavata porukalla, Kai kertoo ja jatkaa iloisesti virnistäen: 

– Tästä tehdään kyllä perinne!