Sähköautolla huipulle

Uusi täyssähköinen superauto I.D. R Pikes Peak pinkaisee suoraan tulevaisuuteen kiihtyvyydellä, joka päihittää Formula 1 -autot. Tavoitteena on lyödä sähköautojen ennätys legendaarisessa mäkikilpailussa.

Teksti Joachim Hentschel  | Kuvat Gustavo Manoel/Lafstudio I Kesäkuu 2018

Volkswagen Motorsport aloitti uuden aikakauden julkistaessaan 22. huhtikuuta uuden täyssähköisen superautonsa I.D. R Pikes Peakin. Tämä superauto tuottaa tehoa 500 kW (680 hv) ja vääntöä 650 Nm, painoa on vajaat 1 100 kg. Tavoitteena on lyödä sähköautojen voimassaoleva 8:57.118 minuutin ennätys 24.6.2018 starttaavassa legendaarisessa kilpailussa Pikes Peakin huipulle – kilpailu tunnetaan myös nimellä Race to the Clouds, korkean ilman­alan aiheuttaessa omat haasteensa. 

Saavuttaakseen uuden ennätyksen I.D. R Pikes Peak pinkaisee suoraan tulevaisuuteen: nollasta sataan 2,25 sekunnissa – nopeammin kuin Formula 1- ja Formula E -autot. 

Volkswagenin tavoite on olla sähköautoilun huipulla I.D.-mallisarjallaan. Osallistuminen Pikes Peakiin ei ainoastaan viitoita suuntaa moottoriurheilun kehitystyössä, sillä on myös symbolinen merkitys, kertoo Volkswagenin kehitystyöstä vastaava johtaja Frank Welsch ja jatkaa: asiakkaat ovat kautta aikojen hyötyneet moottoriurheilun parissa tehdyistä tutkimustuloksista, ja odotamme tämänkin projektin tuloksien olevan arvokkaita tulevien I.D.-mallien kehitystyössä. Osallistuminen Pikes Peak -kisaan on todellinen kestotesti sähköiselle voimalinjalle.

Simulaattoriharjoituksilla Pikes Peakin vaativa reitti tulee tutuksi.
I.D. R Pikes Peakissa on kaksi sähkömoottoria, yhteisteholtaan 500 kW.
 

– Auto on yksikertaisesti upea. Se on saanut paljon huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassa, toteaa Volkswagenin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Jürgen Stackmann. 

– Tämä projekti osoittaa jälleen kerran, että Volkswagen on oikealla tiellä sähköautostrategiassaan ja I.D.-mallistollaan. I.D. R Pikes Peak ja osallistuminen legendaariseen mäkikilpailuun tarjoaa Volkswagenille hienon mahdollisuuden luoda lisää mielenkiintoa sähköautoiluun, sekä emotionaalisella että urheilullisella tasolla.

Päätavoite Volkswagen I.D. R Pikes Peak -mallia kehitettäessä oli löytää ideaalinen tasapaino energiakapasiteetin ja painon välille. Keskiössä ei ollut tällä kertaa, kuten kilpa-autoissa yleensä, maksimaalinen teho. Volkswagenin Pikes Peakiin suunnittelema prototyyppi kantaa nimessään kahta tunnusta: R-kirjain kertoo tehosta ja I.D.-kirjainyhdistelmä on symboli Volkswagenin uudesta, älykkäästä sähköautojen tekniikasta.

Kuljettajana toimii Le Mansin kaksinkertainen voittaja Romain Dumas.

– Aivan kuten sarjavalmisteisissa Volkswageneissa tulee sähköinen voimalinja yhä tärkeämmäksi myös autourheilussa, sanoo Volkswagen Motorsportin johtaja Sven Smeets. I.D. R Pikes Peakin kehitystyössä, erittäin tiukalla aikataululla, oli konsernin sisäinen yhteistyö suureksi avuksi. Saimme tukea Volkswagenin akkutuotantolaitokselta Braunschweigista ja työskentelimme yhteistyössä Wolfsburgin teknisen kehitysosaston kanssa. 

Insinöörien valinnaksi tuli, kuten aikanaan Pikes Peak -kisoihin 1985, 1986 ja 1987 tehdyssä sensaatiomaisessa Golf Bi-Motor -mallissa, kaksi tehonlähdettä. I.D. R Pikes Peakissa on kaksi sähkömoottoria, yhteisteholtaan 500 kW (680 hv).

Kuten sarjavalmisteisissa sähköautoissa, energianvarastointiin käytetään litiumioni­akkuja. Vaatimukset akkukennoille ovat korkeat: niiden tehosuhde on ratkaiseva tekijä järjestelmässä, kun tuotetaan suurta jännitettä. Toisin kuin sarjatuotantoautoissa, Motorsportin insinöörien tavoitteena ei ollut maksimaalinen toiminta­matka, vaan suurin mahdollinen teho matkalla Pikes Peakin huipulle.

Noin 20 prosenttia tarvittavasta sähköenergiasta kehitetään 20 kilo­metriä pitkän erikoiskokeen aikana. Jarrutettaessa sähkö­moottorit, jotka tässä tapauksessa toimivat generaattoreina, muuntavat osan jarrutusenergiasta sähköksi ja syöttävät sen akustoon.

Maailmanluokan huippukuski ja Pikes Peak -kilpailun voittoaan puolustava Romain Dumas on kuljettajana I.D. R Pikes 

Peakin yrittäessä rikkoa voimassa olevaa täyssähköautojen ennätystä. 39-vuotias ranskalainen Dumas rakastaa haasteita: kolmen Pikes Peak -voiton lisäksi hän on voittanut Le Mansin 24 tunnin kilpailun kahdesti. 

Startti 2 862 metriä meren pinnan yläpuolella, 1 440 metrin korkeusero, 156 mutkaa, asfalttitie ja vain yksi yritys täyssähkö­autojen uuden ennätyksen tekoon. Kuljettajan on oltava huippukunnossa, tekniikan huippuunsa viritettynä ja ulkoisten olosuhteiden suosiolliset. Kesäkuun lopulla 4 302 metrin korkeudessa Pikes Peakin huipulla lämpötila saattaa olla nollan alapuolella.