Volkswagen ID.3 kuluttajien ensikoeajossa

Kymmenen suomalaista ennakkovaraajaa piipahti Saksassa tutustumassa Volkswagenin uuden suku­polven täyssähköautoon. Mitkä olivat kuluttajien ensivaikutelmat?  

Teksti Timo Toiviainen  | Kuvat Ville-Veikko Heinonen, Alasinmedia I Joulukuu 2019

– ID.3 on jopa parempi kuin odotin, toteaa Volkswagenin järjestämässä Pre-Booking-tapahtumassa vieraillut Jarmo Rosenqvist.

Saksan Dresdenissä järjestetyssä tilaisuudessa yhteensä 250 ennakkovaraajaa kautta maailman saivat varaslähdön Volkswagenin uuden aikakauden täyssähköautoiluun. He pääsivät fiilistelemään, koeistumaan ja ajamaan uutuutta jo huomattavasti ennen asiakastoimitusten alkamista. Suomesta paikalla oli kymmenen ennakkovaraajan ryhmä. 

Tapahtuman puitteissa Volkswagenin asiantuntijat kertoivat autosta ja sen kehitystyöstä.

– ID.3:n kehityksen avainhenkilöiden avoin asenne teki meihin suuren vaikutuksen. Paikalla oli koko tiimi. Saimme kaikkiin kysymyksiimme heti vastaukset. Oli mielenkiintoista kuulla eri ratkaisuihin vaikuttaneista taustoista. He kertoivat myös lähitulevaisuudesta, kuten autonomisen ajamisen seuraavista tasoista, kertoo itseään yleisnörtiksi luonnehtiva Rosenqvist.  

Auton pieni kääntösäde tekee siitä todella näppärän kaupungissa.
 

Hiljaisuus ja pieni kääntösäde ihastuttivat

Tapahtuma käynnistyi Rosenqvistin osalta vauhdikkaasti, kun suomalaisryhmä siirtyi Volkswagenin tehtaalta Lausitzin moottoriradalle koeajamaan sähköautoja. Sitä ennen toki nautittiin mittava ateria. Päivän mittaan syötiin yleensäkin usein ja paljon, kertovat saksalaiseen vieraanvaraisuuteen tyytyväiset matkalaiset.

ID.3:n koeajolla Rosenqvist kiinnitti heti huomiota muutamaan asiaan, joita ei ollut aiemmin tullut ajatelleeksi.

– Auton kääntösäde on todella pieni, tarvittaessa melkein poikittain kääntyvät etupyörät tekevät siitä todella näppärän kaupungissa. Pitää ihan oikeasti katsoa olkansa yli, kun tekee tiukkaa käännöstä paikallaan.

Ennen kaikkea suomalaisiin tekivät kuitenkin vaikutuksen auton sisämelun vähäisyys sekä ripeä kiihtyvyys. Ajettavuutta luonnehdittiin yleisesti ottaen jämäkäksi. Radalla kokeiltiin myös itseajavuustoimintoja, avustinjärjestelmiä ja kuljettajan väsymysvaroittimen sekä hätäjarrutusjärjestelmän toimintaa.

Jalankulkijoiden huomion herättämiseen tarkoitettu, alhaisissa nopeuksissa aktivoituva ajoääni (AVAS) oli juuri ennen koeajoa lisätty ID.3-autoihin. Ajoääni on pakollinen EU:n alueella myytävissä uusissa sähköautoissa.

– Auton ääni on kuin suoraan Star Wars -maailmasta, huomauttaa asiasta selvästi ilahtunut Rosenqvist.

Avarat sisä­tilat ja lisättyä todellisuutta

ID.3:n ja e-Golfin koeajojen jälkeen suomalaisryhmä vieraili Volkswagenin Dresdenin lasiseinäisessä tehtaassa, jonka näyttelytiloissa tutustuttiin tarkemmin tuleviin ID-täyssähköautomalleihin ja niiden uuteen tekniseen MEB-perusratkaisuun.

Tekniikasta kiinnostuneille suomalaisille oli elämys päästä keskustelemaan ID.3:n uusista innovaatiosta niiden kehittämisestä vastanneiden henkilöiden kanssa. Rosenqvist kertoo esimerkiksi vielä prototasoisena esitellystä navigointijärjestelmästä, johon kuuluu lisättyä todellisuutta sisältävä tuulilasinäyttö (AR-HUD eli Augmented Reality Head Up Display).

– Se on hysteerisen makea, vaikka viekin kuulemma kojetaulun takaa tilaa 15 litran verran. Polttomoottoriautoon sellainen ei mahdu.

Volkswagen Golf GTE:llä tällä hetkellä ajava Jarmo Rosenqvist odottaa uutta I.D. 3:a innolla.

ID.3:n sisätilojen avaruus herätti tapahtumassa paljon keskustelua. Kuinka on mahdollista, että kompaktit ulkomitat sallivat näin paljon perinteistä suuremmat sisä­tilat? Vastauksena kuultiin, että alusta alkaen vain täyssähköautoksi suunnitellun ID.3:n tekninen perusratkaisu mahdollistaa esimerkiksi Golfiin verrattuna kojetaulun ja etuistuimien sijoittamisen noin 40 senttiä lähemmäksi keulaa. ID.3:n Open Space -konsepti tarjoaa enemmän tilaa kuin mikään muu auto kokoluokassaan.

Lataushybridistä täyssähköön

Helsingin keskustassa asuva Jarmo Rosenqvist on tottunut lataamaan Volkswagen Golf GTE -lataushybridiään päivittäin.

– Ajan noin 10 000 kilo­metriä vuodessa. Autolla kuljen lähinnä harrastuksiini haulikkoammuntaan ja Aerobiciin, muuten käytän julkisia. Kun siirryn ID.3 -täyssähköautoiluun, riittää minun ajomäärälläni akun lataaminen joka toinen viikko.

Mies kertoo ennakkovaranneensa ID.3:n heti ensi tiedot nähtyään.

– En ole aikaisemmin ollut kovin kiinnostunut autoista, olen jopa inhonnut niitä. Mutta ID.3 kiinnitti heti huomioni. Se on auto, joka tehdään puhtaalta pöydältä alkaen täyssähköautoksi. Myös itseajavuus ja yhdistettävyys kiinnostavat minua. Tutustuin ID.3:n tietoihin ja laitoin varaukseni sisään, vaikka autosta oli julkaistu vasta kuva oikeasta etuvalosta. Ajattelin, että tämä on ihanan radikaali tapa valita auto.

Myös I.D. 3:n modernit sisä­tilat kiinnostivat.

Kesällä Suomeen

Jarmo Rosenqvist on tyytyväinen Saksan matkalta samaansa kokemukseen. Vaikutuksen teki ennen kaikkea Volkswagenin vahva panostus täyssähköautoiluun ja tiedottamisen avoimuus.

Ensimmäiset Volkswagen ID.3 1st Edition -autot saapuvat Suomeen kesällä 2020. 

Tutustu uuteen Volkswagen I.D. 3 -malliinOpens an external link

Lue lisää I.D. 3:staOpens an external link

Kun siirryn ID.3 -täyssähköautoiluun, riittää minun
ajomäärälläni akun lataaminen joka toinen viikko.
Jarmo Rosenqvist