Sähköauton toimintamatka

Sähköauton toimintamatka

Sähköauton toimintamatka

Miten kauas sähköautolla voi ajaa? Kuinka pitkä on sähköauton toimintamatka? Mitkä tekijät vaikuttavat sähköauton toimintamatkaan?

Koostimme alapuolelle tietopaketin vastaten mm. näihin kysymyksiin. Tutustu lisää alapuolella.

Miten kauas sähköautolla voi ajaa?

Kuinka pitkä on sähköauton toimintamatka?

Sähköauton toimintamatkan pituus riippuu automallista, akun koosta, ajotavasta ja olosuhteista.

Tyypilliset toimintamatkat vaihtelevat kuitenkin noin 200 km:n ja 600 km:n välillä.* Lataushybridien tyypillinen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 50 km.*

Tutustu toimintamatkojen eri pituuksiin alapuolella.

Kuinka pitkä on sähköauton toimintamatka?

Vertaa toimintamatkoja

  • Sähköauton toimintamatka 230-330 km

    Toimintamatka noin 230-330 km

    • Akun koko: alle 55 kWh
    • Soveltuu parhaiten: Lyhyet matkat, keskimäärin noin 50-100 km päivässä.
    • Lataustarve: 1-2 kertaa viikossa*

    Arjen esimerkki:

    Ajat tyypillisen työmatka-autoilijan tapaan päivittäin noin 50 km tai viet aamuisin lapset kouluun, ajat sitten toimistolle ja iltapäivällä palaat kaupan kautta kotiin.

  • Sähköauton toimintamatka 300-420 km

    Toimintamatka noin 300-420 km

    • Akun koko: 55-65 kWh
    • Soveltuu parhaiten: Keskipitkät matkat, keskimäärin noin 150-200 km päivässä.
    • Lataustarve: 2-3 päivän välein*

    Arjen esimerkki:

    Ajat työpäivän aikana noin 200 km tai tiedossa on pidempiä matkoja vapaa-aikana – esimerkiksi kyläreissuja, kaupunkiviikonloppuja tai mökkilomia.

  • Sähköauton toimintamatka yli 500 km

    Toimintamatka yli 500km

    • Akun koko: yli 65 kWh
    • Soveltuu parhaiten: Pitkät matkat, keskimäärin noin 200-250 km päivässä.
    • Lataustarve: 2-3 päivän välein*

    Arjen esimerkki:

    Ajat työpäivän aikana jopa yli 300 km tai vapaa-ajan matkailu sisältää pitkiä ajomatkoja – esimerkiksi kyläreissuja, kaupunkiviikonloppuja tai mökkilomia.

Toimintamatkaan vaikuttavat tekijät

Mitkä tekijät vaikuttavat käytännön toimintamatkaan?
Sähköautosi toimintamatkaan vaikuttavat auton mallin ominaisuuksien ja akun koon lisäksi myös ajotyyli, ajoympäristö sekä ilmastoinnin käyttö.*

Listasimme alle sähköauton toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä:

  1. Ajoympäristö: Kaupunkiajo, maantieajo ja moottoritieajo kuluttavat sähköä eri tavoin.
  2. Oheislaitteet: Auton sähköisten oheislaitteiden käyttö.
  3. Sääolosuhteet: Erityisesti ulkolämpölämpötila.
  4. Auton paino: Autoon lastattu kuorma vaikuttaa kokonaispainon lisääntymisen kautta toimintamatkaan.
  5. Lisävarusteet: Ilmanvastusta lisäävät varusteet, kuten esimerkiksi suksiboksi tai peräkärry.
  6. Lataustavat: Vaikuttavat sähköauton akun käyttöikään.

Talvella voit lämmittää auton sisätilan jo latauksen aikana, ja kesällä vastaavasti viilentää. Silloin lämmitys- tai ilmastointilaite ottaa energian sähköverkosta eikä auton akusta.

Kysyttävää?

Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköauton lataamiseen liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä lähimpään jälleenmyyjääsi.

Optimoi toimintamatkasi

Kyllä, voit lisätä sähköautosi toimintamatkaa optimoimalla toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä. Tämä voi olla hyödyksi etenkin talvella, sillä kylmät olosuhteet alentavat sähköauton toimintamatkaa.

Katso alapuolelta vinkkimme sähköauton toimintamatkan maksimoimiseen.

Hyödynnä taloudellista ajoprofiilia

Valitse sähköauton ajoprofiiliksi taloudellinen ajotila toimintamatkasi maksimoimiseksi. Ajoprofiilin valinta muuttaa voimansiirron, vaihteiston, ilmastoinnin, vakionopeudensäätimen (tai mukautuvan vakionopeudensäätimen) asetuksia, mikä auttaa laajentamaan kantamaasi.

Sähköauton toimintamatka ja taloudellinen ajoprofiili
Sähköauton toimintamatka ja jarrutusenergian talteenotto

Maksimoi energian talteenotto

Volkswagenin sähköauto kerää energiaa talteen, eli lataa akkuaan jarrutusenergian sekä rullauksen eli moottorijarrutuksen avulla. Auto siis kerää kineettisen energian sähkövarauskeksi ja ohjaa sen takaisin akkuun. Energian talteenoton voimakkuutta voi säätää auton asetuksista.

Esilämmitä auto ja akku ennen lähtöä

Lämmitä sähköauto ja sen akku joko ilmastoinnin ajastustoiminolla tai kytkemällä auto lataukseen ja laittamalla matkustamon ilmastointi päälle.

Sähköauton toimintamatka ja auton esilämmitys
Sähköauton toimintamatka ja ennakoiva ajotapa

Aja tasaisesti ja ennakoiden

Ennakoiva ja tasoinen ajotapa optimoi auton sähkökulutuksen. Täten myös sähköauton toimintamatka voidaan maksimoida ennakoivan ajotyylin avulla. Samalla edistät liikenneturvallisuutta.

Optimoi ilmastoinnin käyttö

Sisätilojen ilmastointi ja akun lämmittäminen ajon aikana kuluttavat ladattua sähköä. Tämä on hyvä huomioida etenkin, mikäli sähköautossasi ei ole lämpöpumppua. Hyödyntämällä rattilämmitystä sekä istuinlämmitystä minimoit lämmitystarpeen ilmastoinnin avulla.

Sähköauton toimintamatka ja ilmastointi
Sähköauton toimintamatka ja akun varaustilan optimointi

Huomioi akun varaustila

Pyri suunnittelemaan matkasi siten, että saavut suurteholataus-pikalatausasemalle alle 30 % akun varaustasolla, HPC-suurteholatauspisteelle mieluummin alle 20 % varaustasolla. Lataa lyhyitä latauksia noin 50 %:iin tai enintään 80 %:iin. Se nopeuttaa latausta, pienentää latauskustannuksia ja säästää akkua.

Mitä seuraavaksi?

Siirry sähköisen autoilun kotisivullemme ja lue lisää esimerkiksi sähköauton lataamisesta, toimintamatkasta ja tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.