Volkswagen Golfin perhealbumi
Seitsemän mallisukupolvea ja 43 vuotta. Reilun neljän vuosikymmenen aikana joka 40. sekunti jossain päin maailmaa on myyty yksi uusi Golf.
Teksti Volkswagen | Kuvat Volkswagen I Maaliskuu 2017
1974: Golf I
Volkswagen Kuplan korvannut Golf esiteltiin toukokuussa 1974. Giorgio Giugiaron muotoilema Golf oli Kuplasta poiketen kulmikas. Takaveto oli vaihtunut etuvetoon ja ilmajäähdytteinen taakse sijoitettu bokserimoottori vesijäähdytteiseen eteen sijoitettuun rivimoottoriin. Voimanlähteinä olivat bensiinikäyttöiset 1,1 (33 kW/45 hv) ja 1,5 litran (55 kW/75 hv) moottorit. Myöhemmin valikoima kasvoi Volkswagenin ensimmäisellä 1,5 litran dieselmoottorilla (36 kW/50 hv) ja 1,6 litran (80 kW/110 hv) moottorilla varustetulla GTI-mallilla.
1976: Golf I GTI
80 kw (110 hv) -tehoinen Golf GTI oli todellinen urheiluauto, joka sopi kaikille. Jo alussa suosituksi tulleesta autosta kasvoi nopeasti ikoni. Diamond Silver Metallic -hopea ja Mars Red -punainen -olivat auton ensimmäiset värivaihtoehdot. Jäähdyttimen säleikössä sijaitsi punertava GTI-tunnus ja sisätiloja koristi urheiluistuimien punainen ruutukuvioitu verhoilu.
Golf Cabriolet oli ensimmäinen avoauto, jossa oli kiinteä turvakaari.
1979: Golf Cabriolet
Golf Cabriolet oli ensimmäinen avoauto, jossa oli kiinteä turvakaari. Sen tuotantoa vauhditti Beetle-avoauton suosio.
1982: Golf I GTD
Urheilullisessa GTD:ssä oli jäykkä jousitus ja turboahdettu dieselmoottori, joka teki autosta erityisen polttoainetaloudellisen.
1983: Golf II
Toisen sukupolven Golf sai aiempaa pyöreämmät muodot, suuremmat sisä- ja tavaratilat sekä nelivetomallin, kun Volkswagen esitteli 1986 Golf Syncron. Kyseessä oli ensimmäinen Golf, jossa oli ABS-jarrut vakiona ja jonka neliveto oli toteutettu etupyöriltä takapyörille voimaa siirtävän viskokytkimen avulla. Vuonna 1988 esittelyvuorossa oli urheilullinen Golf G60 -nelivetomalli (118 kW/160 hv) ja tammikuussa 1990 myyntiin ehti vielä Volkswagenin ensimmäinen katumaasturimalli Golf Country, jossa oli 200 mm korotettu alusta.
1991: Golf III
Tuulitunnelisuunnittelu näkyi Golfissa pyöreänä korimuotona: uusi Golf oli 3,5 senttimetriä pidempi ja 3,0 senttimetriä edeltäjäänsä leveämpi. Vuonna 1994 esiteltiin uusi Golf Variant -malli, joka tarjosi perusmalliin nähden yli 130 litraa enemmän tavaratilaa. Moottorivalikoima kasvoi tehokkailla ja taloudellisilla 1,9 litran TDI-turbodieselmoottoreilla (66 kW/90 hv ja 80 kW/110 hv). Golfin turvavarusteisiin lisättiin etumatkustajien turvatyynyt ja vuonna 1996 lukkiutumattomat ABS-jarrut.
1997: Golf IV
Neljännen sukupolven Golf nimettiin Generation Golfiksi. Pyöreät linjat säilyivät ja auto oli edeltäjäänsä nähden jälleen kookkaampi. Suursuosikki Variant-malli uudistui kahta vuotta myöhemmin. Syncro-neliveto vaihtui vuonna 1998 Haldex-kytkimen myötä 4MOTION-neli-vedoksi. Vuotta myöhemmin Golfin TDI-moottorit varustettiin pumppusuutintekniikalla. Golf ohitti valmistusmäärässä Kuplan. Vuonna 2005 huutokaupattiin kaikkien aikojen kallein Golf (188 938 euroa), jonka ensimmäinen omistaja oli Paavi Benedict XVI.
2003: Golf V
Golf kasvoi jälleen kokoa ja mukaan tulivat Trendline-, Comfortline- ja Sportsline-varustetasot. Golf Variantin uusin painos esiteltiin Geneven autonäyttelyssä 2007. Malli oli selvästi perus-Golfia suurempi: kokonaispituus 4 560 mm ja kuljetuskapasiteettia 560/1 550 litraa. Golfin uutuusmoottori oli kahdella ahtimella varustettu 1,4 litran TSI (90 kW/122 hv), joka korvasi 1,6 FSI:n. Myöhemmin esittelyvuorossa oli BlueMotion 1,9 TDI (77 kW/105 hv), jonka keskikulutus oli ainoastaan 4,5 l/100 km.
2008: Golf VI
Kuudennen sukupolven Golf edusti uutta dynaamista muotoilua. Kori oli edeltäjäänsä 5 millimetriä lyhyempi, 27 millimetriä leveämpi ja 34 millimetriä matalampi. Ohjaamo oli varustettu seitsemällä turvatyynyllä. Saatavana oli myös DCC-alustansäätöjärjestelmä, Park Assist -pysäköintiautomatiikka, kaarrevaloin varustetut Ksenon-ajovalot ja laserin ohjaama, etäisyyden säilyttävä sekä jarrutoiminnoin varustettu ACC-vakionopeudensäädin. Perinteisen automaattivaihteiston tilalle esiteltiin DSG-vaihteisto ja uutena korimallina Golf Plus.
2012: Golf VII
Seitsemännen sukupolven Golf rakennettiin Volkswagen-konsernin uudelle MQB-perusrakenteelle (Modularer Querbaukasten). MQB oli yhä kevyempi, ja sen avulla matkustamoon sekä tavaratilaan saatiin enemmän tilaa. MQB:n muoto toi lisätilaa muun muassa TGI-maakaasumoottorin lisäpolttoainesäiliölle sekä Golf GTE:n sähkö- ja hybridimallien akuille. Golfin vakiovarusteita olivat muun muassa Start-Stop-käynnistysauto-matiikka ja hätäjarrutustoiminto. Vuonna 2013 Golf valittiin Maailman ja Euroopan Vuoden Autoksi.
2014: Golf VII e-Golf
Ensimmäisen massatuotetun e-Golf-sähköauton varusteisiin kuului muun muassa full LED -ajovalot ja Discover Pro -viihdejärjestelmä. 85 kW (115 hv) sähkömoottori mahdollisti 190 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella.
2016: Golf VII facelift
Seitsemännen sukupolven uudistettu Golf tarjoaa aiempaa enemmän moderneja turvajärjestelmiä, ajettavuutta parantavia uudistuksia sekä tehokkaampia, taloudellisempia ja ympäristöystävällisiä moottoreita. Uuden sukupolven Golf on ainoa automalli maailmassa, jonka voimanlähteeksi voi valita bensiini-, diesel-, sähkö-, hybridi- tai maakaasukäyttöisen moottorin. Volkswagen Golf kuuluu itse oikeutetusti autoteollisuuden Hall of Fame -kunniagalleriaan.