K-Latauksesta virtaa sähköautoon - helposti ja lähellä
Julkinen latauspalvelu K-Lataus mahdollistaa kaikkien ladattavien autojen lataamisen kotimaisella uusiutuvalla sähköllä, kaupassakäynnin yhteydessä. Verkosto muodostaa myös rungon pidempien sähköisten matkojen taittamisen läpi Suomen.
Teksti Tuomas Sauliala | Kuvat Kesko | Lokakuu 2020
Monelle ladattavan auton ostajalle lataaminen kotona tai työpaikalla on helpoin tapa tuoda ajokilometrejä auton akkuun, mutta autoja on usein tarve ladata muuallakin. Eikä paraskaan kotilataus riitä, jos matka suuntautuu riittävän kauas.
Tällöin autoa pitää ladata julkisella latauspaikalla, kuten esimerkiksi K-Lataus-verkostossa.
Suomen suurin latausverkosto päivittäistavarakaupan pihassa
– K-Lataus tarjoaa latausta ihmisen arjessa, K-ryhmän K-Latauksesta vastaava Olli Tervonen kertoo.
Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkia ladattavia autoja voi ladata siellä missä ihmiset tavallisestikin liikkuvat, osana tavallista kaupassakäyntiä, esimerkiksi K-Citymarketissa ja tai K-Raudassa. Lisäksi monet latausasemat sijoittuvat suurimpien liikenneväylien varteen siten, että myös pitkän matkan taittaja voi poiketa vaivattomalle välilataukselle.
– K-Lataus-verkostossa on 77 latausasemaa. Yhdellä latausasemalla on tyypillisesti kaksi pikalaturia ja muutama peruslatauslaite, Tervonen summaa. Laturit löytää helpoiten K-Lataus -sovelluksesta tai k-lataus.fi-sivustolta.
Pikalaturilla tarkoitetaan suuritehoista, 50 kilowatin latauslaitetta täyssähköautoille. Tunnin tai kahden kauppareissun aikana sähköauton akku ehtii latautua täyteen. Peruslataus puolestaan on kaikille ladattaville autoille tarkoitettu lataus, jonka latausteho vaihtelee automallin mukaan, ollen enintään 22 kilowattia.
Pikalaturilla tarvittavat CCS- ja Chademo-kaapelit ovat kiinteästi asennettuja. Peruslataukseen autoilija kiinnittää oman latauskaapelinsa.
K-Lataus on Suomen ainoa latauspalvelu, joka tuo pääsääntöisesti aina kaksi pikalatauslaitetta latausasemaa kohden.
– Haluamme tarjota asiakkaille luotettavaa latauspalvelua ja tärkeänä osana siinä on latauspisteiden riittävä määrä latausasemalla., Tervonen jatkaa. Kaikki K-Latauksen asemilla ladattava sähkö on suomalaista tuulivoimaa, joten ladatut ajokilometrit ovat ympäristöystävällisiä.
Auton lataaminen on aina turvallista, myös vesisateessa ja räntäkeleillä.”
Maksu luottokortilla, tunnistautuminen älypuhelimella tai RFID-tunnisteella
K-Latausta käytetään kuten mitä tahansa julkista latausverkostoa. Käyttääkseen latauspalvelua autoilija perustaa tilin K-Lataus-palveluun. Luottokortin tiedot tallennetaan järjestelmään ja latauspalvelun käyttö laskutetaan kerran kuussa.
Latausasemalle tunnistaudutaan joko älypuhelinsovelluksella tai RFID-tunnisteella, jota näytetään latauslaitteelle. Kaikki latauslaitteet varmistavat ennen suuritehoisen latausvirran kytkemistä, että latauskaapelin päässä todella on auto ja että kytkentä on hyvä. Auton lataaminen on aina turvallista, myös vesisateessa ja räntäkeleillä.
Latauskaapeli lukittuu autoon latauksen ajaksi. Lataus lopetetaan joko autosta tai latauslaitteesta, jonka jälkeen kaapelit voi irrottaa ja matka voi jatkua.
Hinta latausajan mukaan
Pikalatauksen hinta on rekisteröityneille asiakkaille 20 senttiä minuutilta, peruslataus puolestaan kustantaa kaksi senttiä minuutilta (hintaesimerkit 10/2020).
Esimerkiksi tunnin kauppareissun aikainen pikalataus maksaa 12 euroa, tuoden täyssähköauton, kuten Volkswagen ID.3:n ajoakkuun noin 250-300 kilometriä ajokantamaa. Peruslataus samassa ajassa maksaa 1,2 euroa ja riittää tavallisesti kauppareissun taittamiseen tarvittavien kilometrien lataamiseen esimerkiksi pistokehybridillä.
Sähköautoilijalle K-Lataus muodostaa rungon, joka mahdollistaa auton sujuvan käytön ja pitkätkin ajomatkat vaikka koti- tai työparkissa ei latausmahdollisuutta olisikaan. Suurimmalle osalle sähköautoilijoista akun lataaminen täyteen esimerkiksi kerran viikossa ruokaostosten yhteydessä riittää hyvin jokapäiväisiin ajoihin.
K-Lataus on Suomen suurin pikalatausverkosto
K-Lataus on latauspisteiden määrällä mitattuna Suomen suurin pikalatausverkosto. Sen itäisin latausasema löytyy Joensuusta, pohjoisin Rovaniemeltä. Tiheimmin latausvoimaa löytyy suurista kaupungeista: Helsingistä, Turusta ja Tampereelta.
Latausasemilla on kuitenkin kasvunvaraa.
– K-Lataus kehittää jatkossakin julkisen latauksen infrastruktuuria, valottaa Olli Tervonen tulevaisuuden suunnitelmia. Tuorein latausasema avattiin lokakuun 2020 lopulla Jyväskylän seudulle, uuden K-supermarket Vaajakosken yhteyteen.