Karting-kilpailuun VIP-luokassa
Team Hasala matkasi karting-kauden kohokohtaan VIP-tason Volkswagen Crafterilla. Alahärmän MM-osakilpailu oli 12-vuotiaan Mikaelin ensimmäinen kansainvälinen kilpailu.
Teksti ja kuvat Marko Mäkinen I Marraskuu 2019
Kartingin SM-sarjan virallinen kumppani Volkswagen Hyötyautot halusi tarjota yhdelle karting-kilpailijalle kuljetuskaluston käyttöön syyskuussa ensimmäisen kerran Suomessa järjestettyyn kartingin MM-finaaliin, Flying Finn Raceen. Kisa ajettiin Mika Salo Circuit -radalla Kauhavan Alahärmän PowerParkissa.
Voittaakseen auton kilpailijan tuli perustella, miksi juuri hän tarvitsisi kaluston. Kilpailussa onnetar suosi kolmannessa sukupolvessa kartingia harrastavaa Team Hasalaa Kangasalta. Pirkanmaan Kartingia (PirKa) edustava 12-vuotias Mikael Hasala kilpailee ensimmäistä kauttaan OK Junior -luokassa.
– Isä, poika ja pyhä henki niin kuin kanssakilpailijat varikolla sanovat, Mikaelin isä Matias Hasala hymyilee.
– Oma isäni rakenteli jo 50- ja 60-luvun taitteessa kaikennäköisiä karting-auton tapaisia ajokkeja. Työkseen hän rakensi moottoreita siviili- ja kilpa-autoihin. Itse aloin ajaa kartingia 80-luvun lopulla. Isäni toimi mekaanikkona, niin kuin minä nyt pojalleni Mikaelille.
Matias Hasala kertoo, että MM-kilpailuihin suuntaavaan reissuun kaivattiin lisää kuljetuskapasiteettia ja monipuolista tilaa.
Yövyimme Mikaelin kanssa Crafterissa kaksi yötä, ja hyvin nukutti.Matias Hasala
– Lähdimme matkaan kahdella karting-autolla, ja mukaan tuli paljon tavaraa. Reissuun oli lähdettävä jo kilpailuviikon tiistaina. Kuljetustilan ohella tarvitsimme myös majoitustilaa. Tämä oli meille ikimuistoinen kisareissu – kiitokset Volkswagen Hyötyajoneuvoille mahdollisuudesta sen toteutukseen.
Kuudes kilpailukausi Kartingissa
Kuljettaja Mikael Hasalalla on menossa jo kahdeksas vuosi ja kuudes kilpailukausi kartingissa. OK Junior -luokan MM-osakilpailuun osallistui yli sata kuljettajaa ympäri maailmaa. Historiallinen tapahtuma toteutettiin kerrasta poikki menetelmällä, ja molempien luokkien maailmanmestarit kruunattiin finaalilähtöjen päätteeksi.
– Ajaminen on maistunut hyvältä. Mukavaa, kun pääsee ajamaan kilpaa ja kiertämään ympäri Suomea. Alahärmän MM-osakilpailu oli ajajaurani ensimmäinen kansainvälinen kilpailu. Kisassa oli kova taso. MM-kokemus oli hieno, vaikka tehdastiimien vauhtiin ei pystytty vastaamaan, Mikael hymyilee.
– Fakta on se, että parantamisen varaa jäi paljon. Vaikka emme yltäneet 34 auton MM-finaaliin, fiilis seurata MM-finaalia paikan päällä oli mahtava. Tunnelma oli hieno ja näimme, missä lajimme absoluuttinen maailman kärki vauhdillisesti menee, Matias jatkaa.
Crafter on henkilöautomainen ajettava
Team Hasala matkasi Mika Salo Circuit -radalle Carsport Designin varustelemalla Volkswagen Crafter VIP -matkailuautolla, jonka varustus on todella kattava: sängyt kahdelle, jääkaappi, mikroaaltouuni, tunnelmavalaistus, TV sekä iso tavaratila, johon mahtui kaksi karting-autoa. Lisäksi mukaan mahtuvat työkalut, tarvittavat renkaat ja varaosat.
Koko komeuden voimanlähteenä on 130 kW:n 2.0 TDI -moottori, jonka jatkeena toimii momentinmuunnin automaattivaihteisto.
– Crafter palveli meitä todella hyvin. Se on koostaan huolimatta todella henkilöautomainen auto ajaa. Tarvitsimme paljon tavaraa matkalle. Crafterin tilat ja sisäkorkeus mahdollistivat karting-autojen kuljettamisen tavaratilassa pystyasennossa. Kaikki työkalut ja tavarat rengassarjoineen mahtuivat tavaratilaan hyvin.
– Ja auton oleskelutilakin on reilun kokoinen, eikä ahdasta tullut missään vaiheessa. Yövyimme Mikaelin kanssa Crafterissa kaksi yötä, ja hyvin nukutti. Hyvä ilmanvaihto sekä polttoainekäyttöinen sisätilalämmitin takasivat sen, ettei syksyisinä öinä kylmä tai kosteus päässyt yllättämään.
Erinomainen valinta kartingin kuljetustarpeisiin
Team Hasalan kotirata on Kangasalan Lentola Karting Park, jossa tiimi käy testaamassa ja harjoittelemassa useamman kerran kuukaudessa.
– Ennen kauden alkua käymme radalla aina, kun kelit sen sallivat. Kauden aikana ajamme kymmenkunta kilpailua ympäri Suomea. Kuljettaja ajaisi varmasti enemmänkin, ja niin pitäisikin ajaa ja etenkin ulkomailla, jos tavoite on joskus ajaa lajin huipulla, Matias summaa.
– Kokonaisuudessaan kausi alkoi Mikaelilta uudessa luokassa hyvin. Loppukesästä hankimme uuden karting-auton MM-kisoja varten. Ajattelimme, että saamme sen myötä otettua viimeisen vauhdinlisäyksen kohti luokan kärkeä, mutta meille kävi päinvastoin. Emme ehtineet saada uudesta autosta sen hyötyä ja kaikkia säätöjä irti, joten otimme askeleen taaksepäin. No, tämä on motorsporttia, Matias hymyilee.
Hasalat summaavat, että Volkswagen Crafter toimi karting-tiimin kuljetusvälineenä loistavasti.
– Lisäkuljetuskapasiteetti tulee tässä harrastuksessa enemmän kuin tarpeeseen. Crafter on hyvin varusteltu sekä erittäin tilava niin matkustamon kuin tavaratilankin puolelta ja täyttää karting-kilpailijan kuljetustarpeet täydellisesti.