Koeajossa Volkswagen ID.3
Odotettu täyssähköinen ID.3 aloittaa
Volkswagenilla kokonaan uuden aikakauden. Se tarjoaa sähköisen tulevaisuuden jo tänään.
Teksti Timo Suomela | Kuvat Volkswagen ja Timo Suomala I Elokuu 2020
Ikoninen Kupla ja edelleen menestystään arjen liikuttajana jatkava Golf ovat Volkswagen-mallistojen ajattomia legendoja. Mallit ovat kasvaneet suuren yleisön suosikeiksi, ja niiden vaikutus koko autoilun historiaan on ollut kiistaton.
Täysin uusi sähköinen Volkswagen ID.3 nousee itsevarmasti kahden edeltäjänsä arvokkaaseen seuraan. ID.3 tarjoaa sähköautoilulle samaa, mitä Kupla ja Golf ovat tarjonneet kompaktiluokan autoilulle: modernia liikkumisen helppoutta suurelle autoilevalle asiakaskunnalle.
Sähköauto tunnistaa kuljettajan
Volkswagen ID.3:n ensikoeajot kurvailtiin Hannoverin ja valmistajan kotikentän Wolfsburgin aurinkoisissa maisemissa.
Koeajoautoksi valikoitui ID.3:n 1ST Max -lanseerausversio. Nimensä mukaisesti 1ST-malli on osa Euroopan-laajuista ennakkokampanjaa, joka käsittää 30 000 autoa peräti 129 maassa. ID.3 1ST on Suomessa saatavilla kolmella varustelutasolla: 1ST, 1ST Plus ja 1ST Max.
Uutuusmalli tervehtii kuljettajaansa ajovalojen syttyessä näyttävästi tuikkien. ID.3 on älykäs auto ja Plus-varustelutasosta ylöspäin myös aidosti avaimeton. Kun avain on mukana, ovet aukeavat kuskin koskettaessa ovenkahvaa. Kuljettajan penkin sensorit tunnistavat ajajan olevan paikallaan, ja virrat kytkeytyvät automaattisesti päälle. Vastaavasti autosta noustessa virrat sammuvat automaattisesti. Helppoa kuin polkupyörällä ajaminen!
Muotoilultaan uusi ID.3 on vahvasti tunnistettavissa Volkswagen-perheen jäseneksi. Hauska piirre on perinteisen keulamaskin puuttuminen. Sympaattiset ajovalot yhdistyvät led-valolinjalla, jonka keskellä on kookas Volkswagen-merkki. Tämä piirre yhdistää ID.3:n Kuplaan, josta Volkswagen-brändi kehittyi.
ID.3 lipuu liikkeelle äänettömästi sähkömoottorin tarjotessa viiveetöntä vääntöä."
Tilava ja hiljainen matkustamo
Heti liikkeelle lähdettäessä huomaa sähköisen voimansiirron kevyen vaivattomuuden. ID.3 lipuu liikkeelle äänettömästi sähkömoottorin tarjotessa viiveetöntä vääntöä. Keula kääntyy Hannoverin lentokentältä kohti Wolfsburgia. Liittymäviidakosta maantielle siirryttäessä havahdumme ohjaamon hiljaisuuteen. Voimalinjan äänettömyyttä osasi odottaa, mutta ohjaamon hiljaisuus yllättää iloisesti. Tuulensuhinat ja rengasäänet loistavat poissaolollaan.
Hiljaisuuden lisäksi ohjaamossa huomaa myös uuden sähköisille voimalinjoille suunnitellun MEB-rakenteen vaikutuksen. Sisätilat ovat erinomaiset. Vaikka ID.3 on ulkomitoiltaan samoilla lukemilla Golfin kanssa, on sen akseliväli onnistuttu venyttämään lähes samoihin mittoihin selvästi kookkaamman Passatin kanssa. Tämä tuo ohjaamoon tervetullutta lisätilaa, joka tuntuu eniten takamatkustajien ruhtinaallisena jalkatilana. Vaikka kuljettajan pituus ylittäisi 190 sentin mitan, mahtuu samanmittainen kyytiläinen istumaan takapenkille vaivatta ja mukavasti pääntilan riittäessä myös hyvin.
Sähköauton voimaa ja tasaista vetoa
Matka jatkuu keltaisten peltomaisemien läpi kiemurrellen. Liikkeellelähdöissä ja moottoriteille liityttäessä sähkömoottorin tasainen voimantarjonta ihastuttaa. Vaikka tehoa on reilusti, se välittyy tasaisesti. ID.3 tuntuu liikkuvan vaivattoman kevyesti. Sadan kilometrin tuntivauhdin ID.3 saavuttaa 7,3 sekunnissa. Myös ohituskiihtyvyys on varsin dynaamista. Hetkittäin ID.3:n lempeästä ulkomuodosta kuoriutuu susi lampaan vaatteissa.
Uusi ID.3 on vakaa kulkija. Se tarjoaa ensiluokkaista ajettavuutta sekä maantienopeuksilla että kaupunkiympäristössä. ID.3 on kotonaan myös ahtaammassa ympäristössä. Sen kääntösäde on samaa luokkaa pienemmän Volkswagen up! -mallin kanssa, ja ID.3 tuntuukin kaupunkikurvailussa kokoaan pienemmältä. Suuret ikkunapinnat tarjoavat hyvän näkyvyyden.
Ohjaamon täysin uusi ilme
Uudesta teknologiasta huolimatta kuljettaja kotiutuu ensikoeajolla ohjauspyörän taakse nopeasti. Kuljettajan edessä on 5,3-tuumainen selkeä vaakanäyttö, jonka toimintoja ohjataan ohjauspyörän kytkimistä. Keskellä kojetaulua on kevyesti kuljettajaa kohti käännetty 10-tuumainen kosketusnäyttö, josta ohjataan auton toimintoja. Näytettävä informaatio on grafiikaltaan selkeää. Max-varustelutasoon kuuluu myös tuulilasinäyttö head-up-display, joka heijastaa tärkeät ajotiedot suoraan kuljettajan näkökenttään. Hauska yksityiskohta on tuulilasin alareunassa oleva ID-älyvalo. Led-valoviiva näyttää akkua ladattaessa varaustilaa, mutta toimii myös navigaattorin visuaalisena tulkkina. Navigaattorin ohjatessa esimerkiksi oikealle, juokseva valo osoittaa muutaman kerran oikealle. Käytettäessä ID.3:n ääniohjausta valo sykkii auton puheen tahdissa.
Vaihteistona on yksivaihteinen automaattivaihteisto. Vaihteenvalitsin poikkeaa totutusta. Se on ergonomisesti käden ulottuvilla ratin oikealla puolella. Kierrettäessä sitä eteenpäin kytketään ajovaihde päälle. Toistamiseen eteenpäin kierrettäessä kytketään B-moodi, jolloin ID.3 moottorijarruttaa voimakkaammin keräten samalla liike-energiaa talteen akustoonsa. B-moodista on hyötyä kaupunkiajossa, jolloin energiaa säästyy pysähdysten yhteydessä. Kuljettajaan päin kierrettäessä päästään vapaan kautta peruutusvaihteelle. Vaihteenvalitsinta tottuu nopeasti käyttämään ja B-moodia tulee käytettyä aktiivisesti. Sen käyttö tukee loistavasti myös ennakoivaa ajamista.
Etuistuimissa on monipuoliset säädöt, ja säädettävä reisituki miellyttää pidempiä kuljettajia.
Keskikonsolista löytyy useampi tilava säilytyslokero ja kaksi C-tyypin USB-pistoketta. Isommat tavarat mahtuvat selkeänmalliseen tavaratilaan, jonka tilavuus on 385 litraa. Kahdessa osassa alastaittuvat takaselkänojat kaatamalla ID.3:n kuljetuskyky kasvaa suurimmillaan jopa 1267 litraan.
Hiilineutraalia tuotantoa
ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen malli, joka tuotetaan CO2-neutraalisti läpi koko Zwickaun tehtaan tuotantoketjun. Asiakkaalle luovutettaessa ID.3 on täysin CO2-neutraali auto. Tuotannon vääjäämättömät päästöt kompensoidaan erilaisten ympäristöprojektien avulla.
Nopea lataus
ID.3 on takamoottorinen ja takavetoinen. Kompakti sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille, ja litiumioniakusto on lattian alla madaltaen auton painopistettä. ID.3:n painojakauma on tasapainoiset 50:50.
ID.3 1ST -mallit ovat aina 58 kWh:n akustolla varustettuja. Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW (204 hv) maksimiväännön ollessa 310 Nm. ID.3 1ST -erikoismallin toimintamatka on jopa 420 km.
Virran kulutus on 1ST-versiossa varustelutasosta riippuen 15,5–16,1 kWh / 100 km. Akuston latausaika kotilatauksella tai julkisesta latauspisteestä tyhjästä täyteen vie 11 kW:n latausteholla 6 t 15 min. Pikalatauslaitteella 100 kW:n latausteholla akusto lataantuu 80-prosenttisesti huikeassa 35 minuutissa. Pikalatausta käytettäessä on siis mahdollista jopa 290 kilometrin toimintamatka puolessa tunnissa esimerkiksi kahvitauon yhteydessä. Volkswagen tarjoaa akustolle takuun aina kahdeksaan vuoteen tai 160 000 kilometriin saakka.
Kattavaa sähköautovarustelua
ID.3 1ST -mallin erittäin kattaviin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa lämpöpumppu, lämmitettävä ohjauspyörä, mukautuva vakionopeudensäädin, puheohjaus, digitaalinen mittaristo ja navigointilaitteisto. Vuonna 2020 toimitettaviin autoihin tullaan vielä alkuvuodesta 2021 lisäämään ohjelmistopäivityksillä App Connect -älypuhelintoiminnot ja tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden ominaisuudet. ID.3 1ST -malliston hinnat alkavat 39 984,95 eurosta.
Syksyllä alkaa laajemman ID.3-malliston myynti. Siihen kuuluvat Life-, Business-, Family-, Tech- ja Tour-mallit. Näiden eri versioiden vakiovarustelu on suunniteltu eri kohderyhmille sopiviksi. Halutessaan lisävarusteita voi valita rajatusta valikoimasta. Tämä tekee malliversion ja varustelun valinnasta aiempaa helpompaa.
Life-, Business-, Family-, Tech-malleissa on 58 kW:n akusto. ID.3 Tour puolestaan on varusteltu suurimmalla 77 kWh:n akulla. Muiden mallien viisipaikkaisuudesta poiketen Tour-versio on aina nelipaikkainen. Sen toimintamatka on huikeat 550 km.
Vuoden 2021 alussa saataville tulee myös edullisin versio ID.3 Pure. Se on varustettu 45 kWh:n akulla toimintamatkan ollessa 330 km.
Rentouttava ajokokemus
Koeajomatka päättyy kääntyessämme Volkswagenin tehdasalueelle Wolfsburgissa. Matkan aikana uusi Volkswagen ID.3 on onnistunut vakuuttamaan meidät erinomaisuudestaan. Se on tasapainoinen ja mukautuva auto, joka tarjoaa kiinnostavan yhdistelmän tilaa ja suorituskykyä. Autolla on myös harvinainen kyky tarjota kuljettajalleen aidosti rentouttava ajokokemus. ID.3 on erinomainen alku uudelle aikakaudelle!
Uusi sähköautorakenne
Uutuudella on iso rooli Volkswagenin tulevassa mallistossa ja koko merkin tulevaisuudessa. ID.3 on tulevien sähköisten mallien rohkea sanansaattaja ja merkki muutoksesta kohti ympäristöystävällisempää liikkumista. ID.3 on valmistajansa ensimmäinen täyssähköauto, joka hyödyntää erityisesti sähköisille malleille suunniteltua MEB-alustarakennetta. Samaa rakennetta tullaan hyödyntämään myös Volkswagenin tulevissa sähköautomalleissa.
70 vuotta Volkswageneita Suomessa
Uusi ID.3 värittää myös Suomen maahantuonnin merkkivuotta. Volkswagenin virallinen maahantuonti alkoi 70 vuotta sitten kesäkuussa 1950 kahdentoista ensimmäisen Kuplan saapuessa maahan. Vuonna 1974 oli ensimmäisten Golfien esiinmarssin vuoro. Juhlavuoden 2020 kruunaa uusien täyssähköisten ID.3:n saapuminen ja luovuttaminen ensimmäisille asiakkaille.