Pikkufutareita, Euroopan huippuja ja sähköautoja Vaasassa
Volkswagenin perhetapahtumassa pidettiin hauskaa jalkapallon merkeissä ja koeajettiin sähköautoja. Päivän päätteeksi kannustettiin Suomen U19-maajoukkueen tulevaisuuden tähtiä.
Teksti Isto Laaksonen | Kuvat Miikka Kiminki I Heinäkuu 2018
Jere Minkkinen aloitti jalkapalloharrastuksensa neljävuotiaana Vaasan Palloseuran Nassikkafutiksessa, ja nyt viisivuotiaana hän osallistuu saman seuran perhefutikseen kummitätinsä Kirsi Välimäen kanssa.
Jere oli mukana kymmenien muiden pienten vaasalaispelaajien tavoin Volkswagen-perhetapahtumassa, joka järjestettiin jalkapalloilun UEFA U19-poikien lopputurnauksen yhteydessä. Tapahtumaan osallistuneet saivat pääsyliput samana päivänä pelattuun Portugali-Suomi-otteluun.
62 perhettä oli varannut liput etukäteen, ja iltapäivällä niistä oli hakematta alle kolmannes. Lippujen lunastaminen edellytti toimintarastien kiertämistä.
- Pelaaminen on parasta ja se kun joukkue saa maalin, tietää Jere.
Kirsin mielestä perhefutis on tosi hauskaa ja yhteisöllistä tekemistä. 10-15 lapsen ryhmässä on sekä tyttöjä että poikia.
- Siinä näkee kuinka toinen viihtyy ja kehittyy, kehuu Kirsi.
Lapselle pitää antaa pallo, yksi vastustaja ja maali.Juha Malinen
Perhefutisharjoitus on kerran viikossa. Lisäksi Jerellä on yksi peli viikossa Junnuliigassa.
Sami Hakapään poika Hermanni on vasta kolmevuotias, eikä vielä pelaa jalkapalloa. Perhefutiksen idea lapsen ja vanhemman yhteisharjoituksista vaikuttaa Samista kuitenkin niin hyvältä, että osallistumista saatetaan jossain vaiheessa harkita.
- Vedän itse naperokorista samanlaisilla periaatteilla.
Vinkkejä maajoukkueen päävalmentajalta
U19-maajoukkueen päävalmentaja Juha Malisella on muutama neuvo myös pienimpien naperopalloilijoiden vanhemmille.
- Ensinnäkin pitää muistaa että Champions-liigan pelit ovat aikuisten pelejä, eikä lapsille pidä opettaa sellaisia taktisia asioita kuin aikuisten peleissä tehdään. Lapselle pitää antaa pallo, yksi vastustaja ja maali. Siitä syntyy kivaa yksi vastaan yksi -kisailua, sanoo Malinen.
Tärkeintä on, että lapsi pääsee pelaamaan pallon kanssa. Syöttäminen tulee mukaan vasta vuosien päästä.
- Yleinen virhe on, että kun katsotaan peliä, niin huudetaan, että syötä, syötä! Pitäisi huutaa, että älä syötä!
Malisen mukaan olennaista on, että lapsi pääsee nauttimaan pallosta. Jos pallon menettää, pitää olla sinnikäs ja voittaa se takaisin.
Muut Pohjoismaat ovat menestyneet kansainvälisesti, mutta Suomi ei. Tehdäänkö muualla jotain eri tavalla kuin meillä? Malisen mukaan on aikaisemmin varmaan tehtykin, mutta Suomessa on viime aikoina tehty paljon kurssin muuttamiseksi.
- On mietitty, miten lahjakkuudet löydetään ja miten heille saadaan mahdollisimman oikeaa oppia.
Palloliiton suuri organisaatiomuutos tähtää siihen. Tärkeää on saada koulutettua taitavia, innokkaita ja innostavia valmentajia, sanoo Malinen.
Sellaiset lapset, jotka kymmeneen ikävuoteen mennessä ovat oppineet kuljettamaan, taistelemaan ja pitämään huolta pallosta, pääsevät sitten näiden osaavien valmentajien ohjauksessa oppimaan pelaamista ja syöttämistä joukkueena.
- Uskon, että tällä tavalla pystymme sellaiseen läpimurtoon, jonka muut ovat jo kansainvälisissä turnauksissa tehneet, ja menemään jopa heistä ohi.
Sähköauto ahkerassa koeajokäytössä
Ari Dahl oli tullut tapahtumaan poikiensa Matias (10 v.) ja Valtteri (8 v.) Ahonpään sekä naapurin pojan Kalle Kankaalan (9 v.) kanssa. Kaikki kolme pelaavat innokkaasti jalkapalloa.
Valtterin mielestä maalinteko on pelaamisessa parasta, mutta isoveli Matias yllättää:
- Puolustus, se on tärkeintä, vastaa VPS:n peluri.
Dahl ja pojat kävivät myös koeajolla Volkswagen e-Golfilla.
- Hyvältä se tuntui. Hyviä puolia on hiljaisuus ja se, että tehot tulevat heti käyttöön, mietti Dahl.
Aivan heti ei sähköauto kuitenkaan ole miehen ostoslistalla. Latausverkoston laajuus varsinkin Pohjois-Suomessa askarruttaa. Kaupunkiautoksi e-Golf olisi kuitenkin oiva.
- Ei ihan tänään, mutta ehkä kolmen tai viiden vuoden kuluttua.
Vaasan Käyttöauton työntekijä Isabel Heimonen kertoi, että viidessä päivässä noin sata ihmistä oli käynyt koeajolla sähköautolla ja kokemukset olivat olleet myönteisiä.
- Tätä on tosi kiva ja helppo ajaa ja se on hiljainen.