Täyssähköauto syntymäpäivälahjaksi

Matti Mecklin hankki uuden Volkswagen ID.3 1ST -täyssähköauton itselleen 80-vuotislahjaksi.

Teksti Timo Toiviainen | Kuvat Juho Kuva | Syyskuu 2020

Vantaan Volkswagen Center Airportissa on tunnelma korkealla, kun ensimmäiset Volkswagen ID.3 1ST -täyssähköautot luovutetaan ostajilleen.

Valkoisen ID.3-täyssähköauton ympärillä hyörivän Matti Mecklinin hymy on tänään poikkeuksellisen leveä. Itselleen 80-vuotislahjaksi ID.3:n ostanut Mecklin saapui paikalle hyvissä ajoin, sillä into päästä tutustumaan ja ajamaan autolla on kova. Edellinen yö meni vähillä unilla ja mies veikkaa, että tänään menee myöhään autolla ajellessa.

– Olen katsonut niin monta esittelyvideota netistä, että tunnen jo auton kaikki toiminnot ja ominaisuudet, hän sanoo ja näppäilee asiantuntevasti radion säädöt mieleisekseen.

Ostopäätös syntyi nopeasti

Uransa Finnairilla tehneen Mecklinin mielessä päätös ID.3-sähköauton hankkimisesta syntyi nopeasti.

– Olen koulutukseltani insinööri, ja tässä on mielestäni teknisesti autoilun tulevaisuus. Tämä on puhdas järjestelmä. Varasin auton heti ensimmäisten joukossa katsottuani sen julkistustilaisuuden verkosta.

Teknisen näkökulman lisäksi ID.3 vakuutti Mecklinin käytännöllisyydellään.

– Kun on paljon ikää, niin mieluummin ajan automaatilla. Arvostan myös turvajärjestelmiä kuten Front Assist -hätäjarrutustoimintoa ja kaistanpitoavustinta. On myös mukavaa, että autossa istutaan vähän korkeammalla. Autoon käynti on helpompaa ja näkyvyys ulos on hyvä.

Ostin ensimmäisen Volkswagenin vuonna 1963, kun menimme vaimoni kanssa naimisiin. Sen jälkeen Volkswageneita on ollut useita."
 

Automyyjä Päivi Bäckström käy vielä uuden sähköautoilijan kanssa auton toimintoja läpi ja vastailee kysymyksiin. Mecklin on tullut hänelle tutuksi jo aiempien Volkswageneidensa puitteissa. 15 vuotta hyvin palvelleesta Passatistaan ID.3-täyssähköautoon siirtyvä kanta-asiakas saa bonuksena autolleen tavallista pitemmän takuun.

– Ostin ensimmäisen Volkswagenin vuonna 1963, kun menimme vaimoni kanssa naimisiin. Sen jälkeen Volkswageneita on ollut useita. Volkswagen on tuttu valmistaja, ja se oli myös yksi syy tämän sähköauton valintaan, sanoo Mecklin.

Entä minkälaiseen ajoon ID.3 tulee, ajatteko pitkiä vai lyhyitä matkoja?

– No, eläkeläinen pyörii milloin missäkin, mutta nythän kilometrikustannukseni laskevat energian suhteen. Siinä mielessä voimme alkaa vaikka harrastamaan kotimaan turismia ja tehdä vähän pitempiä reissuja. Lisäksi meillä on Maaningalla kesämökki, jonne ajamme tästä lähtien uudella sähköautollamme. Olen katsonut reitit ja latauspaikat valmiiksi, lähdemme heti ensi viikolla sinne.

Latauskäytännöt tutuiksi

Helsingissä omakotitalossa asuva Mecklinin perhe on hyvissä asemissa latausmahdollisuuksien suhteen. Tuleeko kotipihaan autolle latauslaite?

– Lähin julkinen latauspiste on vain 200 metrin päässä kotoamme, eli paljon lähempänä kuin huoltoasema. Aion käyttää sekä julkisia latauspisteitä että kotilatausta tarpeen mukaan. Autotallimme seinään on laitettu pistorasia schuko-latausta varten. Minun ajomäärilläni autoa ei kuitenkaan tarvitse kovin usein ladata, koska ID.3:lla on pitkä toiminta­matka.

Talven pakkasiin Mecklin aikoo varautua hyödyntämällä tarvittaessa auton esilämmitystä.

– Jos pitää lähteä vaikka heti aamusta liikkeelle, ohjelmoin auton jo illalla lämpenemään tiettyyn kellonaikaan mennessä.

Laatu tekee vaikutuksen

Mecklin istahtaa kuljettajan paikalle ja lähdemme liikkeelle. Hän kertoo, että aikaisemmat kokemukset täyssähköajoneuvolla ajamisesta ovat rajoittuneet Golf-kärryihin Floridan auringossa. Luotto Volkswageniin on kuitenkin niin vahva, ettei muita merkkejä tehnyt mieli edes koeajaa.

Ajossa uusi sähköautoilija kertoo vielä muutaman ensivaikutelman.

– On tämä hieno. On ihan uskomatonta, miten hyvä työn laatu on. Auto tuntuu hiljaiselta ja ajettavuus loistavalta. Tämä kääntyy pienessä tilassa, ja käyttöjärjestelmä puhuu suomen kieltä.

Pojallani on vuosimallin -69 Volkswagen Kupla, jonka setäni aikoinaan osti uutena. Poikani on sen entisöinyt museorekisteriin ja ajelee sillä kesät. Otamme vielä tänään kuvan näistä kahdesta autosta vierekkäin.

Mecklin veikkaa, että autoon tutustumisessa riittää mukavaa puuhaa vielä pitkään.

– Saa nähdä, saanko ensi yönäkään unta!