Uusi Volkswagen ID.2 -konseptiauto
Sähköautoilua kohtuuhinnalla.
Sähköautoilua kohtuuhinnalla.
Volkswagen ID.2 -konseptimallin myötä esittellään sähköautojen uusi muotokieli – ja samalla ensimmäinen alle 25 000 euroa maksava täyssähköauto. Sen on tarkoitus tulla markkinoille vuonna 2025.
Volkswagen jatkaa kompaktiautojensa menestystarinaa myös sähköautoilun aikakaudella: Konseptimalli Volkswagen ID.2 tarjoaa ensi silmäyksen alle 25 000 euron täyssähköiseen Volkswageniin. Myös muut uudet ominaisuudet osoittavat, että ID.2 on muutakin kuin näyttelyauto: Se on ensimmäinen etuvetoinen Volkswagen, joka perustuu sähkömoottorialustarakenteeseen (MEB).
Muotoilu edustaa Volkswagenin uutta muotokieltä, joka perustuu kolmeen peruspilariin: vakaus, sympaattisuus ja viehätys.
Volkswagen aikoo varustaa ID.2:n sarjatuotantoversion suurempien ID.-mallien innovatiivisilla teknologioilla, joita ovat esim. IQ.LIGHT, E-Routeplanner ja Travel Assist, osittain automatisoidun ajamisen avustava järjestelmä.
Ensimmäinen sähköautomalli uudella alustarakenteella
Volkswagen ID.2 perustuu ID-perheen kaikkien mallien tavoin MEB-alustarakenteeseen, mutta erityispiirteenä kuitenkin sen uusimpaan ”MEB Entry” -kehitysversioon. Konseptimalli asettaa siten riman korkealle uusien teknologioiden ja käytännöllisyyden suhteen. Modifioitu alusta antoi kehittäjille mahdollisuuden toteuttaa Polon kompakteilla ulkomitoilla Golfin kokoisen sisätilan. Tulos: Paljon tilaa matkustajille ja yllättävän suuret säilytystilat 490 litrasta 1 330 litraan, jolla ID.2 päihittää monet suurempien luokkien autot.
Kehittynyt MEB Entry -alustarakenne tuo ID.2:een erityisen tehokkaan moottori-, akku- ja latausteknologian. Sen laskennallinen WLTP-toimintamatka on jopa 450 kilometriä. Akku latautuu DC-pikalatauspisteestä nopeimmillaan jopa noin 20 minuutissa 10 prosentista 80 prosenttiin. ID.2 on siten täysiarvoinen sähköauto vuoden jokaiseen päivään.
Ulkoinen muotoilu: dynaaminen
ID.2:n muotoilu edustaa VW:n uutta muotokieltä, joka perustuu kolmeen peruspilariin: vakaus, sympattisuus ja viehätys.Andreas MindtHead of Design, Volkswagen
Uusimman ID.-mallin myötä Volkswagen keskittyy taas tietoisesti täyssähköisten malliensa muotoiluun. ”ID.2:n muotoilu edustaa VW:n uutta muotokieltä, joka perustuu kolmeen peruspilariin: vakaus, sympaattisuus ja viehätys“, sanoo Andreas Mindt, Head of Design, Volkswagen. Perusidea design-johtajan mukaan: ”Me siirrämme ikoniemme DNA:n tulevaisuuteen. ID.2 on siksi kunnianosoitus Kuplalle, Golfille ja Pololle.“
Näkyvä todiste tästä on esimerkiksi ensimmäiseen Golfiin kehitetty C-pilarien design, joka muistuttaa ajosuuntaan viritetyn jousen jännettä. Volkswagen ID.2 -konseptimalli on ensimmäinen Volkswagen, joka palaa tähän tyypilliseen tunnusmerkkiin – ja tulkitsee sen uudelleen ajanmukaisesti. Konseptimallin designin muita tunnusmerkkejä ovat selkeästi ja vahvasti pyörillään seisova kori, sympaattiset kasvot antava keula, selkeä dynaamisuus ja ajaton eleganssi.
Sisätilojen design: suurenmoinen
Suunnittelijat luottavat selkeään designiin myös Volkswagen ID.2:n sisustuksessa. Sille on ominaista korkea laatu, helppokäyttöinen Infotainment-järjestelmä mukaan lukien perinteiset äänenvoimakkuuden säätimet sekä erillinen ilmastoinnin käyttöyksikkö, jonka olennaisimpia toimintoja ohjataan valaistuilla painikkeilla.
Volkswagen ID.2 osoittaa minne haluamme ohjata brändin: lähelle asiakasta, huipputeknologiaan ja upeaan designiin.Thomas SchäferVolkswagenin pääjohtaja
ID.-perhe kasvaa voimakkaasti vuoteen 2026 saakka
Volkswagen ID.2:n sarjatuotantoversio on yksi kymmenestä uudesta täyssähköautomallista, jotka Volkswagen tuo markkinoille vuoteen 2026 mennessä. Se tuo sähköautovalikoimaan kaikista edullisimman vaihtoehdon – toistaiseksi. Brändi valmistelee nimittäin jo nyt seuraavaksi sähköautoa, jonka tavoitteena lähtöhinnaksi on alle 20 000 euroa. Volkswagen tulee joka tapauksessa olemaan vuosikymmenen puoliväliin mennessä valmistaja, jolla on markkinoiden kattavin sähköautovalikoima.