Sähköauton lataaminen

Sähköauton lataus

Sähköauton lataus

Miten sähköautoa ladataan? Mitä lataustapoja voin hyödyntää kotona ja matkalla? Miten lataustavat eroavat toisistaan?
 
Koostimme tietopaketin vastaamaan muun muassa näihin kysymyksiin.

Kuinka lataan sähköautoa?

  • Sähköauton lataus - latauksen aloitus

    Latauksen aloitus

    • Avaa auton latausluukku.
    • Kytke latauskaapeli virtalähteeseen (tai ota latauspistoke kotilatauslaitteen seinätelineestä).
    • Kytke latauspistoke autoosi.
    • Latausluukun sisällä oleva sykkivä vihreä latauksen merkkivalo ilmaisee, että lataus on alkanut. Kun auton akku on ladattu täyteen, merkkivalo palaa jatkuvasti vihreänä.
  • Sähköauton lataus - latauksen aikana

    Latauksen aikana

    Seuraa lataustasoa joko auton infotainment-järjestelmän tai We Connect -sovelluksen kautta.

    Lataustason seurannan lisäksi voit myös:

    • Ajastaa latauksen ajastustoiminnolla asettamalla lähtöajan.
    • Esilämmittää auton lähtöä varten haluamaasi lämpötilaan.
    • Tallentaa “latausprofiileja” erilaisia lataustarpeita varten.
  • Sähköauton lataus - latauksen lopetus

    Latauksen lopetus

    • Poista latauksen lukitus.
    • Irroita latauskaapeli autosta.
      Mikäli lataat erillisellä latauskaapelilla, irroita latauskaapeli aina ensin.
    • Sulje latausluukku ja olet valmis ajoon.

Kysyttävää?

Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköauton lataamiseen liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä lähimpään jälleenmyyjääsi.

Lataustavat kotona

Kotilatauslaite Ensto One Home

Hinnat:

  • Laitepaketti: 750 € (laite asennettuna 1399 €)

Laitepaketti sisältää:

  • Latauslaite kotiin
  • Kiinteä kaapeli 5 m

Ensto One Home -latauslaite:

  • Latausteho 3 x 16 A / 11 kW
  • Kiinteä, 5 m Type 2 -kaapeli
  • Mobiilisovellus (Bluetooth) Ensto Charger Control käyttövirran säätämiseen (6–16 A)
  • Kestävyys IP54, IK10
  • Sisältää yhdistelmäkatkaisijan 30 mA Type A 16A tai 32A RCBO sekä sisäänrakennetun DC-vuotovirran valvonnan
Sähköauton kotilatauslaite Ensto
Sähköauton kotilatauslaite Keba

Kotilatauslaite Keba KeContact P30 (X-sarja) verkkoyhteydellä

Hinnat:

  • Laitepaketti: 1799 € (laite asennettuna 2499 €)
  • Latauskaapeli 4 m: 259 €
  • Latauskaapeli 8 m: 450 €
  • Hallintapalvelut 36 kk: 360 €

Lisätiedot:

  • Hallintapalvelussa ladatun energian etäluenta web-palvelun kautta esim. yrityksen reskontralle. 
  • Lisäksi saatavana hyvityspalvelu työsuhdeautoilijoille, jossa ladattu energia hyvitetään suoraan käyttäjän pankkitilille.

Keba KeContact P30, X-sarja -latauslaite:

  • Latausteho 1 x 10 A – 3 x 32 A / 2,3–22 kW
  • Ilman kiinteää kaapelia
  • Kestävyys IP54, IK10
  • Sisältää sisäänrakennetun DC- vuotovirran valvonnan
  • Integroitu 4G-modeemi ja MID-energiamittaus, jotka mahdollistavat energian kulutuksen etäluennan esimerkiksi yrityksen reskontralle.

Ensto ja Keba -kotilatauslaitteiden asennuspaketti

Perusasennuksen sisältö, kattaa noin 95 % pientalokohteista:

  • Vikavirtasuoja tarvittaessa
  • Latauspisteen pinta-asennus (asennus seinään)
  • Latauspisteelle tarvittava pinta-asennettava syöttökaapeli, max. 15 m (kaapeloitava suoraan sähkökeskukselta)
  • Läpivienti puurakenteeseen (betoniseinien läpiviennit veloitetaan erikseen)
  • Tarvittavat pinta-asennustarvikkeet
  • Edellä mainittujen tarvikkeiden sähköasennustyö
  • Latauslaitteen sähkönsyötön kytkeminen kiinteistön sähkökeskukseen
  • Kytkeminen vapaaseen sulakkeeseen
  • Käyttöönottotarkastus ja dokumentointi
  • Käyttö- ja huoltokoulutus haltijalle

Myyjä ei vastaa asennuspalvelun sisältöön kuulumattomista asennus- tai muista töistä.

ID.Charger -kotilatausasema

ID. Charger on latauspaikka kotonasi. Aamuisin autosi odottaa sinua valmiiksi ladattuna, ja voit startata päivään täynnä energiaa. Lataat siis nukkuessasi.

ID. Chargerista on olemassa kaksi versiota. Jotta voit seurata lataamistasi, toimitukseen sisältyy tarvittaessa integroitu sähkömittari.

Asennuspalvelumme hoitaa asennuksen mahdollisimman vaivattomasti – maksuttomasta online-ennakkotarkastuksesta asennukseen. Lyhyesti sanottuna: kaikki helposti ja kerralla. Voit tilata ID. Chargerin helposti verkosta.  

ID. Charger -latauslaitteen tilaaminenOpens an external link

ID. Charger -latauslaitteen asennuspalveluOpens an external link

Volkswagen sähköauton latauslaite ID. Charger

Lataustavat matkalla

1
We Charge -latauspalvelu

We Charge on älykäs palvelu, jonka avulla voit ladata Volkswagen-sähköautoa kotona ja koko Euroopassa tällä hetkellä yli 400 000 latauspisteessä.

Sähköinen liikkuminen saa olla helppoa ja hauskaa – saavut sähköautollasi rennosti perille ihan minne vaan. Avaa vain We Connect ID. -sovellus ja tarkista seuraavan latausaseman sijainti.

Lue lisää We Charge -latauspalvelusta 

Volkswagen sähköautojen latauspalvelu We Charge
2
Plug & Charge

Plug & Charge helpottaa huomattavasti lataamista ja maksamista julkisissa latauspisteissä.

Tutustu Plug & Charge -palveluun

Volkswagen Plug & Charge
3
K-Lataus

K-Lataus-verkosto laajenee nopeasti ja uusia latausasemia tulee jatkuvasti lisää. K-Lataus-asemalla lataat autosi kätevästi kauppareissun yhteydessä tai matkasi varrella tehokkaasti ja kotimaisella tuulivoimalla tuotetulla energialla.

Tutustu K-Lataus -verkostoonOpens an external link

Volkswagen ID.3 ja K-Lataus
4
Volkswagen e-reittisuunnittelu

Löydä lähistöllä sijaitsevat sähköauton latausasemat hakutoimintomme avulla ja aseta niitä halutessasi reittisuunnitelmasi kohteeksi tai välikohteeksi. 

Siirry latausasemien hakuunOpens an external link

Sähköauton reittisuunittelu Volkswagen We Charge

Vertaile lataustapoja

  • Lataustapa - peruslataus

    Latauksen teho 11–22 kW

    • Peruslataus, tavallinen lataus
    • Latausaikaesimerkki: 5,5–7,5 tuntia*
    • Lataustapa: 3 (Mode 3)
    • Virtalähde: Kotilatauslaite / julkinen latauspiste
    • Virtatyyppi: Vaihtovirta (AC)

    Sähköauton suositeltu ensisijainen lataustapa helpon ja turvallisen käyttönsä vuoksi. Arjessa on helppoa, kun auton akku lataantuu yön aikana täyteen ja aamulla pääsee liikkeelle lämpimällä autolla.

  • Lataustapa - pikalataus

    Latauksen teho yli 22 kW

    • Pikalataus, suurteholataus
    • Latausaikaesimerkki: 35–60 minuuttia*
    • Lataustapa: 4 (Mode 4)
    • Virtalähde: Pikalataus- tai HPC- suurteholatausasema
    • Virtatyyppi: Tasavirta (DC)

    Pikalataus ja suurteholataus eroavat kotilatauksesta merkittävästi. Pikalaturi on suoraan kytkettynä auton akkuun, jota se lataa tasavirralla (DC-lataus).

  • Lataustapa - hidaslataus

    Latauksen teho alle 2 kW

    • Hidaslataus, tilapäislataus
    • Latausaikaesimerkki: 18–43 tuntia*
    • Lataustapa: 2 (Mode 2)
    • Virtalähde: 230 voltin normaali kodin suko-pistorasia
    • Virtatyyppi: Vaihtovirta (AC)

    Sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella. Latauslaitteen latausvirta on 8 A  Seskon suosituksen mukaisesti.

AC-lataus eli vaihtovirtalataus

  • Sähköauton suositeltu ensisijainen lataustapa helpon ja turvallisen käyttönsä vuoksi.
  • Arjessa on helppoa, kun auton akku lataantuu yön aikana täyteen ja aamulla pääsee liikkeelle lämpimällä autolla.
  • AC-lataus on yleisin latauksen muoto koko Euroopan latausverkostossa.
  • Kotilatauslaitteet ja suurin osa julkisen latausverkon latauspisteistä toimii vaihtovirralla.

DC-lataus eli tasavirtalataus

  • DC-lataus, puhekielessä myös suurteholataus tai pika­lataus mahdollistaa AC-latausta nopeamman latauksen.
  • Tämä johtuu DC-latauksen korkeammasta jännitteestä ja pikalaturi kytkemisestä suoraan auton akkuun.
  • Pikalataus on mahdollista vain erillisillä suurteho- tai pikalatausasemilla.
  • Vain täyssähköautot voivat ladata tasavirtaa (DC).

Hyvä tietää lataustavoista

Mitä seuraavaksi?

Siirry sähköisen autoilun kotisivullemme ja lue lisää esimerkiksi sähköauton lataamisesta, toimintamatkasta ja tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin.

*Ajoneuvon kulutus ja toiminta­matka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toiminta­matka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.