Uusi Volkswagen Golf kokeneen autoharrastajan koeajossa
Autoharrastaja Jani Kanasen intohimona on Volkswagen Golf. Hän on ajanut mallin kaikilla seitsemällä sukupolvella, ja seuraava Golf on jo tilattu. Mitä mieltä asiantuntija on uudesta Golfista verrattuna aiempiin?
Teksti Timo Suomala | Kuvat Ville Rinne I Maaliskuu 2020
Autoihin ja autoiluun liittyy aina tunteita. Autoonsa mieltyneen kuljettajan tunne voi ajan myötä kasvaa merkkiuskollisuudeksi. Rakennusalalla työskentelevän Jani Kanasen uskollisuus on tätäkin syvempää.
Janin kohdalla uskollisuutta Volkswagenia ja eritoten automaailman legendaksi kasvanutta Golfia kohtaan värittää syvä intohimo. Automies puhuu itse automieltymyksestään hyvin vaatimattomasti. Janin mukaan kyse on tunteen ja järjen liitosta. Lähdimme ahkeran autoharrastajan kanssa ottamaan maistiaiset uudesta Golfista ja puhuimme samalla autoharrastajan lempiaiheesta, tietysti Volkswagen Golfista.
Hyviä kokemuksia Volkswageneista
Ensimmäisen Volkswageninsa Jani hankki heti ajokortin saatuaan. Tuore autoilija kurvaili kolmannen sukupolven Golf GTI:llä.
– Se oli hieno auto. Golf GTI oli ensimmäisiä automalleja, joissa arkiseen liikkumisen yhdistyi aito urheilullisuus, Jani muistelee.
Perusta Janin innostukselle on valettu jo lapsuudessa. – Meidän perheellämme oli monenlaisia Volkkareita. Erityisesti äidin ensimmäisen sukupolven Jetta teki minuun suuren vaikutuksen, Jani kertoo. Myöhemmin hän yritti vielä hankkia itselleen äitinsä vanhan Jetta-yksilön, mutta valitettavasti auton tarina oli jo loppunut romuttamon pihalle.
Tällä hetkellä Janin tallista löytyy kuvankaunis ensimmäisen sukupolven Golf Cabriolet ja toisen sukupolven tehoiltaan terästetty Golf. Arkiajot taittuvat seitsemännen sukupolven Golfilla.
Automaailmassa ei ole turhaan nimetty yhtä kokoluokkaa Golf-luokaksi.Jani Kananen
Laatu, varmuus ja muotoilu yhdistävät Golf-malleja
Janin luottotaistelupari Volkswagen-intohimon ylläpitämisessä on hänen lapsuudenystävänsä Toni Varelius. Toni työskentelee Volkswagen-myyjänä Autotalo Lohja Oy:ssä.
– Olen pitänyt huolen, että Janilla on aina oikea auto alla. Pieni Volkkari-kuume on aina hyväksi, Toni toteaa. Jani nyökyttelee mukaillen. – Kyllä minulla kerran oli Audi A4, mutta pysyttiin kuitenkin samassa konsernissa.
Mikä Volkswagen Golfista tekee niin erityisen?
– Automaailmassa ei ole turhaan nimetty yhtä kokoluokkaa Golf-luokaksi, Jani virnistää lippalakin lipan alta.
– Mallia on tuotettu yhtäjaksoisesti vuodesta 1974 alkaen, ja se on osoittautunut autoilevan kansan arjen sankariksi. Sukupolvia yhdistää laatu, varmuus ja muotoilu, Jani luettelee kriteereitään.
– Projekteja rakennettaessa Golf on erinomainen kohde, sillä varaosia löytyy kohtuuhintaan kaikkiin mallisukupolviin tosi hyvin. Tämä pätee moneen muuhunkin Volkswagen-malliin, Jani selvittää.
Hauska ja kiinnostava Volkswagen-harrastus
Janin omistama näyttävä Golf Cabriolet on vuosimallia 1991.
– Hain sen Itävallasta, kun kävimme Wörthersee Treffenin GTI-tapahtumassa. Auton rakentelu oli jo aloitettu, ja tehtäväkseni jäi viedä se huolitellusti loppuun. Itselleni rakentelun ideana on oman vision kertominen ja auton muokkaaminen mieltymysteni mukaiseksi. Aina ei tarvita radikaaleja muutoksia. Joskus pienet yksityiskohdat ratkaisevat. Olen tyytyväinen, kun auto erottautuu jollakin tavalla massasta.
Janin harrastus on muuttunut vuosien saatossa astetta vakavammaksi. Nyt tallia pyörittää kuuden miehen porukka, joka rakentelun ohessa järjestää myös autoaiheisia tapahtumia.
– Työn ohessa opiskelu luo ajankäytön haasteita, mutta viikonloppuisin yritän aina ehtiä tallille. Taloudellisesti harrastuksessa ei voi väittää olevan järkeä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta se on hauskaa ja kiinnostavaa. Aina oppii jotain uutta. Ongelmatilanteissa apu on Janin mukaan aina lähellä, sillä tiivis harrastajayhteisö auttaa aina.
Janin uusin Golf on kevythybridi
Jani on jo tilannut uuden kahdeksannen sukupolven Golfin. Kuinka helppo päätös sen hankkiminen oli?
– Ei siinä pohdintaa tarvittu. Toni ilmoitti, kun First Edition -hinnasto tuli julki, ja tilasin omani heti tilauskirjojen avauduttua. Ajan vuosittain noin 30–40 tuhatta kilometriä. Olen ajanut Seiska-Golfilla jo pari vuotta, ja nyt tuli hyvä hetki vaihtaa.
Uusi Golf on tarjolla varsin kattavalla voimanlähdevalikoimalla. Millaisen tekniikan valitsit omaan Golfiisi?
– Valinta osui 1.5 eTSI -kevythybridimalliin. Se on luontainen siirtymä nykyisestä, ja maltilliset kulutuslukemat miellyttävät.
Koeajamme Janin kanssa uunituoreen Golf 1.5 eTSI:n. Miltä uutuus vaikuttaa kokeneen Golf- miehen silmin?
– Ohjaus on jämäkämpi, parantuneen äänieristyksen myötä ohjaamo on selvästi hiljaisempi ja moottorin sammutusautomatiikan toiminta on aiempaa pehmeämpää, Jani luettelee ratin takaa.
– Odotan myös innolla Style-varustelutasoon kuuluvia Ergo Comfort -etuistuimia. Ne tuovat ajamiseen lisämukavuutta.
Mikä uudessa Golfissa viehättää eniten?
– Sisusta on kaikin puolin hieno. Laatuvaikutelmaa on onnistuttu parantamaan entisestään. Ohjaamon näytöt ovat kokonaan uusi elementti. Kojetaulun ilme on todella moderni ja informaatio on niistä selvästi luettavissa.
Autoilun muutos ja kehitys näkyy selvästi myös Volkswagenin mallistossa. Tarjolla on niin kevythybridejä, lataushybridejä kuin täyssähkömallejakin. Millaisia ajatuksia ne sinussa herättävät?
– Olen aiemmin koeajanut sekä GTE,- hybridi- että e-Golf-täyssähkö-mallit. Sähkömallissa erityisen kiinnostavaa on, kuinka vähän auton käyttöliittymät poikkeavat polttomoottorisesta Golfista.
Siten auton poikkeavaan voimalinjaan ei kiinnitä huomiota ja ratin taakse on helppo hypätä.
Haaveiletko tulevaisuudessa jostain erityisestä projektista?
– Täytyy sanoa, että nyt on aika hyvä tilanne. Ykköskorimallin avo-Golf on eräänlainen unelmieni täyttymys. Sen muotoilu on puhdasta ja ajatonta. Tehdyt muutokset näkyvät vahvasti, mutta kunnioittavat alkuperäistä muotoilua. Auto tarjoaa tunnelmaa, ja fiilikset nousevat joka kerta ratin taakse istuessa, Jani myhäilee.
– Ja tietysti tässä odotetaan innolla uutta Golfia!