Kokemuksia vuodelta 2016 – ladattavat hybridit Golf GTE ja Passat GTE
Huom! Juttu vuodelta 2016
Jyväskyläläinen Antero Äikäs ei pidä saasteista eikä melusta. Siksi Volkswagenin ladattava hybridi oli hänelle luontainen valinta. Ensin vaimolle hankittiin Volkswagen Golf GTE, sitten isännälle Passat GTE.
Teksti Jaani Kalliokoski | Kuvat Hanna-Kaisa Hämäläinen I Elokuu 2016
Antero Äikäs oli pitkään odottanut, että Volkswagenille tulisi oma hybridimalli. Tarja-vaimon Golfilla alkoi olla jo ikää, mutta Antero ei halunnut vaihtaa sitä ihan mihin tahansa malliin. Sitten tuttu myyntipäällikkö Jyväskylän Autotarvikkeesta kertoi, että Volkswagen Golf on saamassa oman hybridiversionsa. Syksyllä 2014 Antero pääsi koeajamaan Golf GTE:n, ja sellainen laitettiin vaimolle tilaukseen.
– Minulle vain ilmoitettiin, että tällainen auto on tulossa. Harmaan värinkin Antero päätti, Tarja toteaa. Hymy paljastaa, että hän ei ole miehen ilmoituksesta lainkaan harmissaan.
Ensin tutustuttiin Golf GTE:hen
Keväällä 2015 Tarjan vanha Golf vaihtui ladattavaksi plug-in-hybridi Golf GTE:ksi. Kesä oli mukava huristella sähköllä, ja talvella otettiin mittaa hybridin toimivuudesta pakkasilla.
– Golf GTE:ssä ei ollut minkäänlaisia käynnistysvaikeuksia pakkasilla, ja auton sisätilatkin lämpenivät nopeasti. Ainoa ongelma oli latauspiuhan jäätyminen kiinni autoon, jos kostea ilma oli yön aikana pakastunut, Tarja kertoo.
Akun lataaminen täyteen kestää reilut neljä tuntia. Kotilatauslaitteella 2,5.
Volkswagen lupaa EU-syklin mukaan toimintasäteeksi sähköllä 50 kilometriä. Pariskunnan mukaan Keski-Suomen mäkisissä maastoissa ja eritoten talvipakkasilla se ei ihan toteudu, mutta hybridi kun on, GTE siirtyy automaattisesti käyttämään polttomoottoria, eikä vaihtoa edes huomaa.
Tarjan reilun kymmenen kilometrin työmatka taittuu mukavasti sähköllä ilman, että akkua lataa työpäivän aikana.
– Talvella tuli oikein kilpailtua itsensä kanssa siitä, miten taloudellisesti pystyy ajamaan, jotta akun lataus riittää mahdollisimman pitkään, Tarja muistelee.
– Ajon aikana voi seurata sähkömoottorin taloudellisuutta, sillä mittarit näyttävät energiankulutuksen ja tehot. Sitä paitsi akku lataa itseään ajonkin aikana esimerkiksi jarrutuksessa ja alamäessä, Antero jatkaa.
Hybridikuume vain nousi
Ensimmäinen vuosi nautittiin vaimon Golf GTE:stä, joka todettiin erinomaiseksi. Sitten Anteronkin oli saatava oma hybridi. Viime keväänä jyväskyläläisen omakotitalon pihaan ilmestyi ladattava plug-in-hybridi Passat GTE, samaa harmaan sävyä kuin vaimon Golf.
– Totesin Golfin perusteella, että ladattava hybridi on ehdottomasti auto, joka itselleni sopii parhaiten. En halua tuottaa paikallisia saasteita enkä pidä melusta, Antero toteaa.
Hybridi on totisesti äänetön auto. Tarja hymyilee ja kertoo saaneensa useaan kertaan pitkiä katseita esimerkiksi kaupan parkkipaikalla liukuessaan äänettömästi ihmisten ohitse.
– Ensin luulin itse kerääväni katseita, mutta sehän olikin tämä äänetön auto, joka ihmetytti.
Antero arvostaa äänettömyyden ja vähäpäästöisyyden lisäksi hybridissä olevaa uusinta tekniikkaa ja muotoilua, joka on siistiä ilman turhia kikkailuja. Kuljettajaa avustavat järjestelmät tuli heti testattua eräässä läheltä piti -tilanteessa.
– Auton Front Assist -järjestelmä ehti jarruttaa edellä oleva auton äkkiä hidastaessa vauhtiaan, ennen kuin itse tajusin edes reagoida. Näin vältyin peräänajolta.
Sähkön kulutus kasvoi maltillisesti
GTE:t ovat myös taloudellisia autoja. Kun Äikkäät hankkivat ensimmäinen ladattavan plug-in-hybridin, sähkölasku kasvoi vain noin parilla kympillä kuukaudessa. Passatin tulo ei ole juurikaan sähkölaskua tuosta enää kasvattanut. Äikkäät ostavat sähkönsä sähköpörssistä spot-hintaisena.
Autot ladataan yleensä heti, kun ne ajetaan pihaan. Akun lataaminen täyteen kestää reilut neljä tuntia, ja kotilatauslaitteella 2,5 tuntia.
Sähkön hinnan voi vielä optimoida lataamalla edullisimpaan yöaikaan. Tankilla autoja ei tarvitse kovin tiheään käyttää.
– Golfin mittariin ehtii tulla tankkauksen välillä 2 000 ajokilometriä. Pelkkiä työmatkoja ajettaessa se kuluttaa noin 2,5 litraa bensiiniä sataa kilometriä kohden, Passat suurin piirtein saman verran. Pitkässä maantieajossa Passat kuluttaa reilut neljä litraa satasella, Antero laskeskelee.
– Kun ajoin Golf GTE:llä Jyväskylästä Ikaalisiin ja päätin ladata vajaata akkua täyteen, kulutus oli 5,2 litraa bensiiniä satasella Battery Charge -käyttötila päällä, mies jatkaa.
Paluuta vanhaan ei ole
Toistaiseksi valtio ei ainakaan vielä tue sähköautoja, toisin kuin esimerkiksi Norjassa, mutta ympäristötietoinen Antero Äikäs toivoo, että siihen tulisi muutos.
– Pystyisimme vaikuttamaan ilmansaasteisiin uusimalla Suomen autokantaa ja eritoten suosimalla ladattavia hybridejä ja sähköautoja.
Paluuta perinteiseen polttomoottoriautoon Äikkäät eivät näe. Autojen tekniikka kehittyy koko ajan, toimintamatkat todennäköisesti kasvavat ja latauspisteitä alkaa olla yhä enemmän. Vääntöä ja tehoakin hybridissä on.
– Hybridi ei hyydy. GTE toimii jopa dieseliä paremmin, koska siinä on täysi vääntömomentti nollasta alkaen, Antero perustelee.
Tekniikka kiinnostaa miestä sen verran, että seuraava auto voisi hänestä olla täyssähköauto.
– Mutta jos nyt ajettaisiin jonkun aikaa näillä hybrideillä, Tarja toppuuttelee.
Lataa hybridiauto ostosten lomassa
Sähköautoja ja ladattavia plug-in-hybridejä voi nyt ladata kauppareissulla merkittävissä kauppapaikoissa. Kesko on rakennuttanut jo yhteensä 11 K-Citymarketin ja Neste K -aseman parkkipaikoille asiakkaille maksuttomia latauspisteitä.
Ruokakeskon rakennuttamis- ja ylläpitojohtaja Jukka Anttila kertoo, että latauspisteiden tarvetta kartoitetaan parhaillaan muuallekin. Samalla selvitetään olemassa olevien kauppapaikkojen teknisiä valmiuksia. Uusiin kauppapaikkoihin latauspisteille luodaan vähintäänkin valmius.
Latauspisteissä on pistorasia, johon kytketään auton mukana tuleva julkisiin latauslaitteisiin tarkoitettu yhdyskaapeli. Lataus onnistuu ilmaiseksi etäluettavalla K-Plussa-kortilla tai mobiilikortilla.