Lataushybridin monipuolisuus vakuutti yrittäjän

Suosittu lataus­hybridi Volkswagen Passat GTE Variant houkutteli it-alan yrittäjän koeajolle. Auton tekninen monipuolisuus ja reilut tilat ilahduttivat aktiivista autoilijaa.

Teksti Timo Suomala  | Kuvat Juho Kuva I Helmikuu 2021

Uusi teknologia innostaa it-alalla yrittäjänä työskentelevää Tero Hurmalaista. Autoilun sähköistymisessä häntä kiinnostaa etenkin kehittyvä hybriditeknologia.

Auto on vahvassa roolissa yrittäjän päivittäisessä arjessa. Työmatkat ja asiakaskäynnit taittuvat omalla autolla. Kahden tyttären ratsastusharrastus kääntää keulan säännöllisesti hevostalleille. Mies on itsekin aktiivinen liikkuja ja tunnustautuu myös intohimoiseksi golffariksi.

– Hyvät tilat ovat tärkeässä roolissa. Golfbägien sujuva sovittaminen tavaratilaan on ensimmäisiä kriteereitä uutta autoa pohtiessa, Hurmalainen hymyilee.

Tilava lataus­hybridi farmarimallina

Koeajon kohteeksi valikoitui uusi Volkswagen Passat GTE Premium Plug-In Hybrid.

– En ole aiemmin ajanut hybridiautolla, mutta nyt on hyvä hetki tutustua tarjolla oleviin mahdollisuuksiin.

Perhenisä pitää Passat GTE:n ehdottomana vahvuutena Variant-farmaria, jonka edustama kokoluokka on perheen arjessa tarpeen.

– Tiloista emme voi tinkiä, niitä tarvitaan harrastusten vuoksi, hän pohtii istuessaan uuden Volkswagen Passat GTE Variantin ratin taakse.

Tilojen lisäksi mies arvostaa autossa laatua. Volkswagen on tuttu merkki, aiemmin hän on ajanut muun muassa Volkswagen Golf- ja Golf Variant -malleilla.

– Golfissa laatu nousi valinnan perusteeksi. Onhan malli kiistatta kokoluokkansa paras.

Kauppareissuilla on jo ehditty käyttää käteviä K-Lataus-pisteitä.
 

Hybridin lataaminen on helppoa

Yrittäjän autoiluarki on työajojen lisäksi aktiivista liikkumista lasten ja omiin harrastustapahtumiin. Ajoa kertyy reippaasti, ja koeajo opettaa nopeasti, että Passat GTE:n pelkällä sähköllä ajettava, jopa 57 kilometrin toimintasäde kattaa usein päivittäiset liikkumistarpeet.

– Tämä on konkreettinen etu, jonka hyödyt huomaa nopeasti polttoaineen kulutuksen vähenemisenä

Hurmalainen kertoo olevansa tyytyväinen Passat GTE:n vaivattomaan lataamiseen. Auton akuston voi ladata sekä kotona että julkisessa latauspisteessä. Kotipistorasiasta akuston täyteen lataaminen vie kuutisen tuntia. Julkisessa latauspisteessä lataus onnistuu nopeammin.

– Oman taloyhtiömme pysäköintihallissa on optio sähkö- ja hybridiautojen latauspaikalle. Kauppareissuilla on jo ehditty käyttää käteviä K-Lataus-pisteitä.

Passat GTE:n akuston lataaminen onnistuu tarvittaessa myös ajon aikana muutamalla painalluksella keskinäytöltä.

– Se toimii hyvin vaikkapa maantiesiirtymällä. Taajamaan tullessa voin huoletta siirtyä sähköajoon. Sähköllä ajaminen kannustaa myös ennakoivaan ajamiseen, mikä on ollut positiivinen kokemus.

Lataushybridin monipuolisuus on selkeä etu

It-alan asiantuntijaa kiinnostaa lataushybridissä eniten kahden voimalähteen yhdistämisen tarjoama monipuolisuus. Hybridi mukautuu vaivatta eri käyttö- ja ajotilanteisiin.

– Kaupungissa eteneminen sujuu puhtaasti sähköllä. Hybriditoiminto vähentää kulutusta perusajossa, ja pidemmillä siirtymillä työ- ja lomamatkoilla voimaa tuottaa taloudellinen polttomoottori, yrittäjä pohtii.

Hybridivoimalinjan väkevin voima näyttäytyy GTE-ajotilassa, jossa sähkömoottori ja TSI-bensiinimoottori tuottavat yhdessä suurimman 160 kW:n tehon.

– Kyllä sieltä irtoaa mukavasti ruutia!

Hybridin hiljaisuudesta nauttien

Perusteellisen koeajon jälkeen kuljettaja on tyytyväinen.

Innostus ja kiinnostus ovat nyt palkittu, ja Volkswagen Passat GTE Variant on tehnyt vaikutuksen. Päällimmäisenä elämyksenä koeajaja mainitsee ajamisen hiljaisuuden, joka oli tervetullut yllätys. Passat GTE käynnistyy aina automaattisesti sähköajotilaan, mikä tekee ajamisesta nautittavaa.

– Olen aina nauttinut autoilusta, mutta Passat GTE:n hiljainen ohjaamo tekee ajamisesta aidosti rentouttavaa, hän toteaa tyytyväisenä. 

Kiitosta saavat myös erinomaiset tilat ja vähäpäästöisyys.

– Etu- ja takapenkeillä tilaa on kiitettävästi. 650 litran tavaratila riittää ahkerallekin pakkaajalle.

Mahdollisuus vaikuttaa pienentyneiden päästöjen kautta ympäristötekijöihin on aina erinomainen lisä. GTE on myös erinomainen ajettava ja vakaa matkakumppani pidemmälläkin reissulla.

Mukavuudenhaluiseksi tunnustautuva perheenisä kiittelee myös Passat GTE Premiumin erinomaista varustelua. Vakiovarusteluun kuuluvat muun muassa mukautettava 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo, polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja peruutus­kamera. Passat GTE:n takaluukku aukeaa sähköisesti jalanheilautuksella. Mukautuva vakio­nopeuden­säädin ja Travel Assist nousevat koeajossa suosikeiksi.

Yhdistettävyydellä käytettävyyttä

It-alan asiantuntijalle yhdistettävyys on kiinnostava alue. Auton oman verkon käyttömahdollisuus on hyödyllinen ja arkea helpottava ominaisuus. Myös puhelimen käyttäminen auton avaimena kiinnostaa.

– Vanhin tyttäreni on juuri ajokortin saaneena tuore autoilija, ja älypuhelimen käyttö mobiiliavaimena tuo helppoutta auton käytön jakamiseen.

– Pidän myös mukautettavan mittaristonäytön toimintojen selkeydestä. Keskinäytölle saatava hybridijärjestelmän energiankulutusinformaatio tukee ennakoivaa ja taloudellista ajamista.

Hurmalainen kiertää auton vielä kerran. Mikä mielikuva lataushybridistä jäi kokonaisuutena?

Volkswagen Passat GTE:n laatu on erinomaisella tasolla. Tuntuu siltä, että Volkswagen pystyy joka kerta uudessa mallissa parantamaan ohjaamon viimeistelyä.