Volkswagen AG Julkaisutiedot & oikeudellista asiaa
Siellä on tietoaVolkswagen AG:stä alla listattujen konkreettisten sisältöjen ja tämän verkkosivun tarjousten vastuullisena tarjoajana.
Julkaisutiedot
Customer Interaction Center (CIC)
Customer Interaction Centerin (CIC) vastuualueena on sovellusten ja digitaalisten palveluiden tuki. Ota yhteyttä CIC:iin, jos asiasi liittyy digitaalisiin palveluihimme tai sovelluksiimme.
Jos ajoneuvosi tukee Car2X-toimintoa, ajoneuvosi pystyy käyttöönoton jälkeen vaihtamaan tärkeitä liikennetietoja esim. onnettomuuksista tai ruuhkista muiden tiellä liikkujien tai liikenneinfrastruktuurin kanssa, mikäli ne tukevat Car2X-toimintoja.
Tietojenkeräys automatisoidun ajamisen kehittämistä varten
Automatisoidun ajamisen toimintojen tutkiminen, kehitys ja turvaaminen tarvitsee merkittävän kokoisen liikennetilanteiden tietokannan, joka on mahdollisimman monipuolinen ja perustuu oikeaan ajamiseen. Tietojen lataus, jos ajoneuvosi tukee toimintoa, voidaan ottaa käyttöön tai poistaa käytöstä suoraan käyttämällä ”Automaattiajon kehittäminen” -liukusäädintä yksityisyysasetuksissa.
We Charge Feature -verkkosivusovelluksen avulla voit käyttää maksutta erilaisia sähköautojen lataukseen liittyviä verkkopohjaisia toimintoja ja palveluita. Erityisesti niihin kuuluvat julkisten latauspisteiden haku ja valituille ajoneuvoille tarkoitettu reittisuunnittelu, joka ottaa huomioon julkiset latauspisteet reitin varrella.
Kiitos Customer Interaction Centerin (CIC) käytöstä. CIC:n vastuutoimisto ja tässä kuvatun tietojen käsittelyn rekisterinpitäjä on Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, Germany, vw@volkswagen.de, merkitty Braunschweigin kaupparekisteriin numerolla HRB 100484 (”Volkswagen AG”). Seuraavassa tietoa siitä, miten tietojasi kerätään, käsitellään ja käytetään, kun käytät CIC-palvelua.
B. Yksityisasiakkaiden henkilötietojen käsittely CIC:n käytön yhteydessä
I. Käsittely käytettäessä verkkosivuston ”Ohjesovelluksia ja digitaalisia palveluja”
Jos vierailet verkkosivustollamme, käsittelemme vain seuraavia lokitietojasi, jotka eivät salli tunnistamistasi: Eväste-ID ei salli mitään päätelmiä IP-osoitteestasi, käyttämästäsi käyttöjärjestelmästä, käyttämästäsi verkkoselaimesta ja asettamastasi näyttöresoluutiosta, vierailusi päivämäärästä ja kellonajasta, vierailemistasi sivuista ja verkkosivustosta, jolta siirryit meille sekä sen laitteen IP-osoitteesta, jota käytit verkkosivustolle pääsyyn. Käsittelemme näitä tietoja yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti oikeutetun etumme vuoksi voidaksemme näyttää verkkosivuston sinulle asianmukaisesti. Tiedot poistetaan 30 päivän kuluttua.
Verkkosivuston ylläpidossa meitä tukee käsittelijänä Amazon Web Services, Inc. (”AWS”) 410 Terry Ave. North, Seattle, WA 98109, USA. AWS salaa tiedot kanssamme tehtyjen sopimusten mukaisesti ja tietoja käsitellään yksinomaan Euroopan unionin alueella olevilla datapalvelimilla. Koska AWS:n kotipaikka on Yhdysvalloissa, sen pääsyä tietoihin (lukemaan tietoja) Yhdysvalloista käsin ei voida poissulkea, Vastaava EU-vakiosopimus tietojenkäsittelystä on solmittu varmistamaan henkilötietojesi riittävä suojaus. Voit ladata EU:n mallisopimuslausekkeet URL-osoitteesta https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Volkswagen AG käyttää verkkosivustolla erilaisia evästeitä. Evästeet ovat konfiguraatiotietoja sisältäviä pieniä tiedostoja, jotka tallennetaan päätelaitteellesi. Evästeet voidaan yleisesti jakaa kolmeen luokkaan. On evästeitä, jotka ovat verkkosivuston toimivuudelle välttämättömiä (niin kutsutut toiminnalliset evästeet), evästeitä, jotka lisäävät mukavuutta vieraillessasi verkkosivustolla ja tallentavat esimerkiksi kieliasetuksesi (niin kutsutut mukavuusevästeet), ja evästeitä, joita käytetään pseudonymisoidun käyttäjäprofiilin luomiseen (niin kutsutut seurantaevästeet). Volkswagen AG käyttää vain toiminnallisia evästeitä CIC-sivuilla. Toiminnallisten evästeiden käsittely on tarpeen, jotta voimme mahdollistaa vierailusi verkkosivustolla (yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohta).
II. Pyyntöjen käsittely, asiakaspalvelu, itsepalvelu
1. Tietojen käsittely pyyntöjen käsittelyssä ja asiakaspalvelussa
Voit ottaa yhteyden CIC-keskukseen, kun sinulla on pyyntöjä koskien digitaalisia palvelujamme ja sovelluksiamme tai tuotteitamme ja palvelujamme (esim. postitse, sähköpostilla, yhteydenottolomakkeella tai puhelimitse). Käsittelemme tässä yhteydessä henkilötietoja, joita vaaditaan pyyntösi käsittelyyn ja asiakaspalvelua varten (nimi, sähköpostiosoite, postiosoite, puhelinnumero, maa ja kieli). Saatamme käsitellä myös lisätietoja yksittäisten pyyntöjen kohdalla, kuten sopimustietoja (sopimuksen numero ja asiakasnumero, annettu suostumus), tapahtumatietoja (tilaus- ja laskutustiedot), ajoneuvotietoja (ajoneuvon valmistenumero, ensimmäinen rekisteröinti, varustetiedot), ajoneuvon käyttötietoja (ajetut kilometrit, lokikirja, nesteiden täyttötasot), huoltotietoja (esim. ajoneuvon luovutus-/noutopäivä, vara-auto), laitetietoja (laitteen tyyppi, laitteen valmistaja, laitteen sarjanumero), ohjelmatietoja (esim. laiteohjelmisto, käyttöjärjestelmä, sovellusversio), IT-käyttötietoja (rekisteröitymiset palveluihin, toimintojen käyttö) tai maksutietoja (pankkitiedot). Jos otat meihin yhteyttä toistuvasti, käsittelemme myös aikaisemmista yhteydenotoistasi olemassa olevia tietoja. Jos sinulla on Volkswagen ID, käsittelemme Volkswagen ID -käyttäjätilillesi ja siihen liitettyihin palveluihin tallennettuja henkilötietoja asiakaspalvelutarkoituksiin tarvittaessa, kuten tilitietoja (esim. ensisijainen kumppani), tapahtumatietoja (esim. latausprosessit), sopimustietoja (esim. hyväksytyt yleiset käyttöehdot), IT-käyttötietoja (esim. viimeiset kirjautumiset palveluihin, toimintojen käyttö) (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohta). Löydät lisätietojatästä kunkin palvelun omasta tietosuojalausekkeesta. Volkswagen ID -portaalista saat yleiskuvan palveluista, joihin olet rekisteröitynyt Volkswagen ID:lläsi.
Parantaaksemme asiakaspalvelu- ja liiketoimintaprosessejamme ja huoltoliikkeen ajanvarauspyynnön asiakastoimivuutta, optimoidaksemme asiakasetuja ja korjataksemme tuotevirheitä käsittelemme huoltoaikapyyntösi tiedot huoltoliikkeelle (esim. ajoneuvon tunnistenumero, palvelutarveluokka, ajanvarauspyynnön lähetyspäivä, valitsemasi huoltoliike ja tiedot sovitusta huoltoajasta). Lisäksi asianomainen huoltoliike välittää meille seuraavat tiedot: ajoneuvon tunnistenumero, huoltoaikapyynnön (aikapyynnön hyväksymisen) ajankohta, yhteydenottoaika ja yhteydenpidon päättymisaika. Analysoimme edellä mainitut tiedot huoltoliikkeenne tuotteen parantamiseksi ja palveluaikapyynnön laadunvarmistuksen vuoksi sekä välttääksemme keskeytykset tai viiveet pyyntöjen käsittelyssä. Tarkastamme esimerkiksi tiedonsiirrossa huoltoliikkeelle tapahtuneet virheet (esim. puutteelliset tiedot tai tiedonsiirron viiveet) tunnistaaksemme ne varhaisessa vaiheessa ja korjataksemme ne. Näin pystymme vastaamaan asiakkaan ajanvarauspyyntöön parhaalla mahdollisella tavalla ja voimme lisätä asiakastyytyväisyyttä digitaalisiin palveluihin.
Lisäksi mainitut tiedot välitetään maastasi vastaavalle maahantuojalle prosessin hallintaa ja parantamista varten esimerkiksi laatuauditoinneilla. Tämä tietojenkäsittely perustuu edellä mainittuun kiinnostukseemme lisätä asiakastyytyväisyyttä palveluihimme ja tarjota asiakkaillemme tapaaminen ajoissa huoltoliikkeen kautta. (GDPR 6 artiklan 1 kohdan f alakohta). Kyseiset tiedot poistetaan viiden vuoden kuluttua. Henkilötietojen käsittelijöinä toimivat CARIAD SE ja Amazon Web Services GmbH.
Käsittelemme henkilötietoja myös kolmansien osapuolten puolesta – erityisesti maastasi vastaavan kansallisen myyntiyhtiön (maahantuojan), Volkswagen-jälleenmyyjän ja Volkswagen AG:n tytäryhtiöiden (esim. Volkswagen Group Charging GmbH:n) puolesta – jos osoitat pyyntöjä suoraan tällaisille kolmansille osapuolille tai pyyntösi liittyy tuotteisiimme ja palveluihimme ja tämän pyynnön voimme käsitellä vain me (tiedot tällaisten kolmansien osapuolten tietosuojasta löytyy asianomaisen kolmannen osapuolen tietosuojalausekkeesta).
Jos saamme sinulta pyynnön, joka ei kuulu asiakaspalvelun vastuualueeseen, mutta kuuluu kolmannen osapuolen vastuualueeseen, tai jos emme voi käsitellä pyyntöä ilman tällaisen kolmannen osapuolen antamia tietoja, lähetämme pyynnön asianomaiselle, edellä mainitulle kolmannelle osapuolelle salatussa muodossa, jos tämä on tarpeen pyyntösi käsittelyä ja asiakaspalvelun tarjoamista varten, ja jos se johtaa nopeampaan ja asiakasystävällisempään käsittelyyn oikeutetun etusi ja meidän oikeutetun etumme vuoksi (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohta). Jos tällainen kolmas osapuoli sijaitsee Euroopan talousalueen ulkopuolella ja/tai pääsyä tietoihin (lukemaan tietoja) kolmansista maista käsin ei voida poissulkea, vastaava EU-vakiosopimus tietojenkäsittelystä solmitaan varmistamaan henkilötietojesi riittävä suojaus. Voit ladata EU:n mallisopimuslausekkeet URL-osoitteesta https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Käyttäessäsi CIC-palvelua käsittelemme henkilötietojasi vain siltä osin kuin se on tarpeen pyynnön käsittelyä ja asiakaspalvelua varten (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohta) sekä, ellei tässä tietosuojalausekkeessa muuta mainita, yksittäisiä toimintoja tai palveluja varten. Tässä yhteydessä säilytämme tietosi vain niin kauan kuin se on tarpeen nimettyjä tietojen käsittelyn tarkoituksia varten. Säilytysaika on kolme vuotta, esim. yksinkertaisten kysymysten tai valitusten kohdalla, 10 vuotta, esim. valmistajan todistuksiin liittyvien vahingonkorvausvaatimusten kohdalla ja 15 vuotta, esim. riitatilanteeseen liittyvien vaatimusten kohdalla. Jos tietojasi vaaditaan ja käsitellään useaan eri tarkoitukseen, tiedot poistetaan automaattisesti tai tallennetaan anonyymissä muodossa, joka estää tietojen suoran yhdistämisen sinuun, heti kun viimeinen käyttötarkoitus päättyy.
2. Itsepalvelua koskeva tietosuojalauseke
Jos et halua ottaa meihin suoraan yhteyttä, voit käyttää itsepalveluamme. Itsepalvelusta löydät vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin (FAQ). Syötettyäsi kysymyksen syöttökenttään palvelu ehdottaa sinulle sopivinta vastausta kysymykseesi. Sinun ei tarvitse antaa mitään henkilötietoja itsepalvelun syöttökenttään ja voit esittää kysymyksesi anonyymisti. Jos syötät henkilötietoja itsepalvelun syöttökenttään, poistamme henkilötiedot niin pitkälle kuin mahdollista ennen kuin vastaamme kysymykseesi. Nimeäsi sekä kaupungin ja kadun nimeä emme pysty poistamaan teknisistä syistä. Tätä varten skannaamme syöttöjäsi automaattisesti ja peitämme järjestelmällisesti numerosarjat, kuten postinumerot, talonumerot ja ajoneuvon valmistenumerot, jotta voimme erottaa vain kaupungin, kadun tai ajoneuvosarjan sekä mallin ja vuosimallin. Tällöin emme voi enää jäljittää tietoja sinuun henkilönä. Itsepalvelun laadunvarmistustarkoituksiin tallennamme yleisen istuntotunnuksen jokaisen käyttäjän jokaiselle pyynnölle. Emme kuitenkaan voi jäljittää sitä sinuun henkilönä. Tämä tietojesi käsittely tapahtuu oikeutetun etumme (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohta) perusteella, jotta voimme tarjota sinulle parasta mahdollista palvelua ja vastata tarvittaessa usein kysyttyihin kysymyksiin (FAQ). Poistamme kaikki itsepalvelun syöttökenttiin syötetyt tiedot 100 päivän kuluttua tai lakisääteisten vaatimusten mukaisesti esimerkiksi heti, kun niiden keräämisen tarkoitus lakkaa, ja mikäli poistaminen ei ole vastoin mitään muita säilyttämisvelvollisuuksia.
3. Tietoa henkilötietojen käsittelijöistä
Käytämme palveluntarjoajia CIC-palvelun ja yksittäisten toimintojen tarjoamiseksi. Jos palveluntarjoajat käsittelevät henkilötietoja puolestamme, olemme tehneet tietojenkäsittelysopimuksen ja sopineet näiden palveluntarjoajien kanssa asianmukaisista takeista henkilötietojen suojan turvaamiseksi. Valitsemme palveluntarjoajamme huolella. He käsittelevät henkilötietoja yksinomaan täyttääkseen velvollisuutensa ja ovat sopimusperusteisesti sidottuja ohjeisiimme, heillä on käytössään sopivat tekniset ja organisatoriset toimenpiteet henkilötietojen suojaamiseksi ja me valvomme heitä säännöllisesti.
Pyyntöjen käsittelyssä, asiakaspalvelun tuottamisessa ja mainonnassa meitä avustavat Concentrix Holding Germany GmbH (Saksa) sekä Salesforce.com EMEA Limited -yhtiön (Yhdistynyt kuningaskunta) pilvipalvelu Euroopan unionissa. Koska Salesforcen kotipaikka on Yhdysvalloissa, sen pääsyä tietoihin (lukemaan tietoja) Yhdysvalloista käsin ei voida poissulkea. Vastaava EU-vakiosopimus tietojenkäsittelystä on solmittu varmistamaan henkilötietojesi riittävä suojaus. Voit ladata EU:n mallisopimuslausekkeet URL-osoitteesta https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087. Euroopassa käsiteltävät henkilötiedot on lisäksi suojattu yritystä koskevilla sitovilla säännöillä (Binding Corporate Rules) (takaamaan asianmukainen tietojenkäsittely muissa kuin Euroopan maissa).
Sen lisäksi Volkswagen AG käyttää palvelupyyntöjen käsittelyssä käyttöominaisuuksien varmistamiseksi ja edelleen kehittämiseksi henkilötietojen käsittelijöinä Cariad SE:tä, Adastra GmbH:ta ja Deloitte Consulting GmbH:ta, joiden kaikkien toimipaikka on Saksassa.
Pyyntöjäsi käsitellessämme, asiakaspalvelun puitteissa sekä analysoidessamme tietojasi laadunvarmistusta varten ja asiakaspalvelun sekä tuotteidemme ja palvelujemme parantamiseksi meitä avustaa sopimusperusteisena tietojenkäsittelijänä Amazon Web Services EMEA SARL (Irlanti), jonka pilvipalvelu sijaitsee Euroopan unionin alueella. Asiakaspalvelun parantamisen vuoksi tehdyt tietueet muunnetaan ”Amazon Transcribe” -transkriptio-ohjelmistolla. Koska AWS:n kotipaikka on Yhdysvalloissa, sen pääsyä tietoihin (lukemaan tietoja) Yhdysvalloista käsin ei voida poissulkea, Vastaava EU-vakiosopimus tietojenkäsittelystä on solmittu varmistamaan henkilötietojesi riittävä suojaus. Voit ladata EU:n mallisopimuslausekkeet URL-osoitteesta https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Itsepalvelussa meitä avustaa Inbenta Holdings INC. Sucursal en España, C/ Arago 222, 08011 Barcelona (Espanja).
III. Käyttö Volkswagen-käyttäjätilillä tai ilman tiliä sekä tilin rekisteröinnin valmistelu
Jos otat meihin yhteyttä koskien digitaalisia palvelujamme tai sovelluksiamme, me tarkistamme myös, onko sinulla jo Volkswagen ID -käyttäjätili; tästä syystä pyydämme sähköpostiosoitettasi ja tarkistamme, onko sinulla jo Volkswagen ID (käyttämällä Volkswagen ID:tä voit kirjautua moniin Volkswagen AG:n ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin (esim. verkkosivustoille ja sovelluksiin)). Se toimii keskeisenä käyttäjätilinä, jota voit käyttää tietojen hallintaan keskitetysti. Volkswagen ID:n vaatima tietojenkäsittely tapahtuu sopimuksen toteuttamiseksi (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohta). Rekisteröityminen vaatii sähköpostiosoitteen ja itse luomasi salasanan. Katso Volkswagen ID:n kattava tietosuojalauseke. Tietosuojalausekkeen voi katsoa osoitteesta https://vwid.vwgroup.io/data-privacy).
Jos otat meihin yhteyttä, eikä sinulla ole vielä Volkswagen ID -käyttäjätiliä, voit pyytää edustajaamme valmistelemaan Volkswagen ID -rekisteröinnin keskustelun aikana. Suostumuksellasi (katso kohta VI) tallennamme puhelimitse tehdyn tilauksesi ja käsittelemme nimeäsi, sähköpostiosoitettasi, puhelinnumeroasi, maatasi ja kieltäsi rekisteröinnin valmistelemiseksi ja lähetämme sinulle sähköpostitse kutsun rekisteröitymään Volkswagen ID:hen. Varmistaaksemme, että vain sinä pääset asiakastietoihisi ja valmistelemaan rekisteröintiä, sinun täytyy valita haluamasi nelinumeroinen kutsukoodi ja ilmoittaa se edustajalle. Sinun on annettava koodi Volkswagen ID -rekisteröitymisen viimeistelemiseksi 30 päivän kuluessa. Vasta kun olet syöttänyt kutsukoodisi oikein, ennalta tallennetut asiakastiedot määritetään Volkswagen ID:hen. Tämä eliminoi ulkopuolisten tahojen mahdollisuuden päästä asiakastietoihisi, vaikka kutsu menisikin väärään osoitteeseen. Käsittelemme asiakastietojasi valmistellaksemme Volkswagen ID -rekisteröitymistäsi (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan b alakohta) ja poistamme puhelimitse tekemäsi tilauksen tallennuksen 60 päivän kuluttua ja esitallennetut asiakastiedot 30 päivän kuluttua.
IV. Suostumuksen valmistelu mainonnan, mainoslähestymisten, tyytyväisyyskyselyjen vastaanottamiseen
Jos sinulla on Volkswagen ID, edustajamme tarkistaa osana asiakaspalvelua, oletko aiemmin antanut meille suostumuksesi mainosten vastaanottamiseen käyttämällä Volkswagen ID:hesi tallentamaasi sähköpostiosoitetta. Jos et ole antanut meille suostumustasi mainosten vastaanottamiseen, voit valmistella sen antamisen keskustelun aikana. Suostumuksellasi (katso kohta VI) tallennamme puhelimessa ilmaisemasi halun antaa suostumuksesi ja lähetämme sinulle sähköpostitse kutsun suostua suoramainonnan vastaanottamiseen. Voit antaa suostumuksesi henkilökohtaisesti räätälöidyn mainonnan vastaanottamiseen napsauttamalla sähköpostikutsussa olevaa linkkiä 30 päivän kuluessa (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan a alakohta). Poistamme tallennuksen halustasi antaa suostumus, kun olemme saaneet suostumuksesi sähköpostitse. Jos et anna meille suostumusta, poistamme halusi antaa suostumus viimeistään 60 päivän kuluttua.
Jos olet jo antanut meille suostumuksesi vastaanottaa suoramainontaa (katso yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan a alakohta), edustajamme voi lähestyä sinua ja neuvoa sinua tuotteissamme ja palveluissamme. Edustajamme lähestymistavan ja neuvojen parantamiseksi käsittelemme tietoja Volkswagen ID -käyttäjätililtäsi ja siihen liittyvistä palveluista sekä segmentoinnin tuloksia. Jos olet kiinnostunut joistain tuotteista tai palveluista, kiinnostuksesi tallennetaan ja käsitellään, jotta voimme myöhemmin lähettää sinulle tarpeisiisi räätälöityä mainontaa. Lisätietoja tietosuojasta liittyen mainonnan ja erilaisten mainoslähestymisten vastaanottoon suostumiseen on Volkswagen ID:n tietosuojalausekkeessa osoitteessa https://vwid.vwgroup.io/data-privacy.
V. Pyyntöjen tallentaminen ja analysointi puhelin- ja tyytyväisyyskyselyissä
Jos otat meihin puhelimitse yhteyttä digitaalisiin palveluihimme tai soveluksiimme liittyen ja/tai osallistut tyytyväisyyskyselyihin, sinulla on ennen puhelun alkua mahdollisuus antaa suostumuksesi puhelun tallentamiseen laadunvarmistusta ja asiakaspalvelun kehittämistä sekä digitaalisten palveluiden kehittämistä varten toimimalla jonottamisen yhteydessä annettujen ohjeiden mukaisesti ja painamalla vastaavaa painiketta puhelimessasi (vrt. yleisen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan a alakohta). Voit perua suostumuksesi milloin tahansa ilmoittamalla asiasta edustajalle jo puhelun aikana tai lähettämällä myöhemmin sähköpostia osoitteeseen info-datenschutz@volkswagen.de .
Jos olet antanut meille suostumuksesi yhden tai useamman puhelun tallentamiseen, tallennamme puhelut ja transkriptoimme ne.
Asiakaspalvelumme ja digitaalisten palveluidemme laadunvarmistusta varten analysoimme tallenteet välittömästi sanallisesti (esim. kielen tunnistus, syntaktinen analyysi, semanttinen analyysi) ja luokittelemme ne (esim. jaottelu aihepiireittäin, luokittelu asenteiden perusteella). Tämän analyysin avulla voimme muun muassa tehdä päätelmiä puhelun kestosta, sisällöstä ja toiminnasta sekä tyytyväisyydestäsi asiakaspalveluun. Sen avulla voimme tunnistaa asiakkaan kannalta olennaiset huolenaiheet ja käyttää niitä edustajiemme kanssa käytävissä keskusteluissa ja koulutuksissa (esim. määräysten noudattamisen varmistamiseksi, määräysten välittämiseen käytännön esimerkkien perusteella). Poistamme tai anonymisoimme tallenteiden analyysitiedot 14 päivän kuluttua.
C. Yritysasiakkaiden henkilötietojen käsittely CIC:n käytön yhteydessä
Tietojen käsittely käytettäessä CIC-verkkosivua/sovellusta tapahtuu yritysasiakkaiden kohdalla lähtökohtaisesti identtisesti kohdassa B. kuvatun tietojen käsittelyn kanssa (siltä osin kuin toimintoja ja palveluita CIC:n käytön yhteydessä tarjotaan myös yritysasiakkaille). Käsiteltäessä palvelupyyntösi yritysasiakkaana käsittelemme kohdassa B.II.1. mainittujen yksityisten henkilötietojen ohella tai sijaan yritystä koskevia henkilötietoja (esim. työsähköpostiosoite, organisaation osoite). Self Service -palvelua (B.II.2.) ei ole tällä hetkellä tarjolla yritysasiakkaille CIC:n käytön yhteydessä. Volkswagen ID:tä koskeva kuvaus kohdassa B.III. pätee yritysasiakkaille vastaavasti ONE Business ID:n osalta. Ota huomioon ONE Business ID:tä koskeva yksityiskohtainen tietosuojalauseke. Siihen voit tutustua osoitteessa https://onebusinessid.com/legal#dataprivacy. ONE Business ID -tilille rekisteröinnin valmistelua CIC:n käyttämiseksi ei tällä hetkellä ole tarjolla yritysasiakkaille. Sama pätee suostumuksen pyytämisen valmisteluun koskien mainosten vastaanottamista, puhuttelua mainonnassa, tyytyväisyyskyselyitä (B.IV.) sekä tyytyväisyyskyselyitä (poikkeuksena puhelimitse hoidettavat asiat) (B.V.). Toimintamallit palvelupyyntöjen analysoimiseksi (poikkeuksena puhelimitse hoidettavat asiat) (B.V.) ja puhelimitse hoidettavien asioiden ja/tai tyytyväisyyskyselyiden tallennus ja analysointi (B.VI.) pätevät vastaavasti yritysasiakkaille.
D. Kyberturvallisuus
Mikäli epäilet kyberturvallisuus-hyökkäystä käyttäessäsi digitaalisia palveluitamme, voit ottaa yhteyttä Customer Interaction Center -keskukseen (CIC). Tässä tapauksessa Volkswagen AG käsittelee kulloinkin tarpeellisia henkilötietoja, kuten henkilötietojasi (esim. nimi, sähköpostiosoite, osoite, puhelinnumero, maa ja kieli), sopimustietoja (esim. sopimus- ja asiakasnumerosi, suostumuksesi), maksutapahtumien tietoja (esim. tilaus- ja laskutustiedot), ajoneuvotietoja (esim. ajoneuvon valmistenumero, ensimmäinen rekisteröinti, varustelua koskevat tiedot), ajoneuvon käyttötietoja (esim. ajetut kilometrit, ajopäiväkirja, nesteiden täyttömäärät), huoltotietoja (esim. ajoneuvon luovutus-/noutopäivämäärä, korvaava ajoneuvo), laitteistotietoja (esim. päätelaitteen tyyppi, päätelaitteen valmistaja, päätelaitteen sarjanumero), ohjelmistotietoja (esim. laiteohjelmisto, käyttöjärjestelmä, sovellusversio), IT-käyttötietoja (esim. sisäänkirjautumiset palveluihin, toimintojen käyttö) tai maksutietoja (esim. tilinumero).
Oikeudellinen perusta yhteydenotoille kyberturvalisuus-hyökkäysten ilmetessä on perusteltu syy tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f alakohdan mukaisesti. Volkswagen AG:n perusteltu syy on pyrkiä takaamaan digitaalisille palveluille ja toiminnoille suurin mahdollinen turvallisuus.
Käsittelyä tukevat Cariad SE ja Salesforce.com, Inc. henkilötietojen käsittelijöinä. USA:ssa sijaitsevan Salesforce.com Inc.:in pääsyä tietoihin ei voida sulkea pois, minkä vuoksi on solmittu vastaava EU-vakiosopimus (kohtuullinen takuu tietojen käsittelemiseksi muissa kuin eurooppalaisissa maissa). Käytössä oleviin EU-vakiosopimuslausekkeisiin voit tutustua URL-osoitteessa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Säilytämme tietojasi vain niin kauan kuin se on tarpeen siihen tarkoitukseen, johon käsittelemme tietojasi edellyttäen, että tietojen poistaminen ei ole muiden säilyttämisvelvollisuuksien vastaista.
E. Oikeutesi
Sinulla on milloin tahansa oikeus maksutta käyttää jäljempänä mainittuja oikeuksiasi suhteessa Volkswagen AG:hen. Lisätietoja oikeuksiesi käyttämisestä löytyy D-osiosta.
Oikeus saada pääsy tietoihin: Sinulla on oikeus saada meiltä tietoa (yleisen tietosuoja-asetuksen 15 artikla) henkilötietojesi käsittelystä.
Tietojen oikaisuoikeus: Sinulla on oikeus vaatia meitä oikaisemaan (yleisen tietosuoja-asetuksen 16 artikla) henkilötietosi, jotka ovat virheelliset tai epätäydelliset.
Tietojen poistamisoikeus: Sinulla on oikeus yleisen tietosuoja-asetuksen 17 artiklassa mainittujen ehtojen täyttyessä vaatia henkilötietojesi poistamista. Tämän mukaan voit pyytää tietojesi poistamista, jos niitä ei esimerkiksi enää tarvita sitä tarkoitusta varten, jota varten ne kerättiin. Lisäksi voit vaatia poistamista, jos käsittelemme tietojasi suostumuksesi perusteella ja perut tämän suostumuksen.
Käsittelyn rajoittamisoikeus: Sinulla on oikeus vaatia tietojesi käsittelyn rajoittamista, jos yleisen tietosuoja-asetuksen 18 artiklan ehdot täyttyvät. Tästä on kysymys esimerkiksi silloin, jos kiistät tietojen oikeellisuuden. Voit siinä tapauksessa vaatia, että käsittelyä rajoitetaan, kunnes tietojen oikeellisuus tarkistetaan.
Vastustamisoikeus: Jos käsittely perustuu nimenomaiseen oikeutettuun etuun, sinulla on oikeus vastustaa tietojesi käsittelyä. Vastustaminen on sallittua, jos käsittely on tarpeen joko yleisen edun vuoksi tai Volkswagen AG:n tai kolmannen osapuolen oikeutettujen etujen vuoksi. Vastustamistapauksessa pyydämme sinua ilmoittamaan meille syyt tietojen käsittelyn vastustamiseen.
Tämän lisäksi sinulla on oikeus vastustaa tietojesi käsittelyä suoramarkkinointia varten. Sama koskee profilointia, jos se liittyy suoramarkkinointiin.
Oikeus siirtää tiedot: Mikäli tietojen käsittely perustuu suostumukseen tai sopimuksen täytäntöönpanoon, joka lisäksi tapahtuu automaattisen käsittelyn pohjalta, sinulla on oikeus saada tietosi jäsennetyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa ja oikeus siirtää nämä toiselle rekisterinpitäjälle
Peruuttamisoikeus: Jos tietojen käsittely perustuu suostumukseen, sinulla on oikeus peruuttaa suostumus tulevan käsittelyn osalta milloin tahansa maksutta.
Valitusoikeus: Sinulla on lisäksi oikeus valittaa suorittamastamme tietojesi käsittelystä tietosuojaviranomaisille (esim. Ala-Saksin tietosuojavaltuutetulle).
F. Yhteyshenkilösi
Yhteyshenkilösi oikeuksiesi käytössä
Lisätietoa henkilöstä, johon voit ottaa yhteyttä oikeuksiesi käytöstä tai lisätietojen saamiseksi löytyy seuraavasta linkistä https://datenschutz.volkswagen.de.
Tietosuojavaltuutettu
Tietosuojavaltuutettumme on yhteyshenkilösi kaikissa tietosuojaan liittyvissä asioissa: